عصر خودرو

ابراز تردید رویترز نسبت به رقم ذخایر نفت عربستان

عصر بازار- رویترز طی گزارشی با ابراز تردید نسبت به رقم ۲۶۰ میلیارد بشکه ای ذخایر اثبات شده نفت عربستان نوشت: عربستان از سال ۱۹۸۹ بالغ بر ۹۴ میلیارد بشکه نفت صادر کرده اما ذخایر نفتش در رقم ۲۶۰ میلیارد بشکه ثابت باقی مانده است.

ابراز تردید رویترز نسبت به رقم ذخایر نفت عربستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، «چه مقدار نفت زیر شن های داغ عربستان سعودی خوابیده و چقدر طول می کشد این نفت تمام شود؟» این سوالی است که به مدت 5 دهه ذهن کارشناسان نفتی را به خود مشغول کرده است.

    بر اساس برآوردهای دولتی ارائه شده به سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، میزان ذخایر نفتی اثبات شده عربستان 266 میلیارد بشکه است.

    اگر این رقم دقیق باشد، عربستان خواهد توانست تا 70 سال دیگر روزانه به طور متوسط 10.2 میلیون بشکه نفت تولید کند؛ یعنی همان مقداری که سال 2015 تولید می کرد.

    اما تردید گسترده ای نسبت به برآوردهای رسمی وجود دارد. رقم این برآوردها بدون هیچگونه توضیحی به یکباره از 170 میلیارد بشکه در سال 1987 به 260 میلیارد بشکه در سال 1989 افزایش یافت.

    رقم رسمی ذخایر نفت عربستان از آن سال تاکنون در رقم 260 تا 265 میلیار بشکه ثابت باقی مانده، در حالی که این کشور بر اساس آمارهای بی پی از آن موقع 94 میلیارد بشکه نفت صادر یا مصرف کرده است.

    اگر آمارهای دولتی دقیق باشند، عربستان شاهکار کرده و توانسته دقیقا همان مقدار نفتی را که مصرف کرده با کشف ذخایر جدید جایگزین کند یا اینکه ارزیابی خود از مقدار نفت قابل استحصال از میادین موجود را افزایش داده است.

    اما بخش عمده میادین نفتی عظیم این کشور در فاصله سال های 1936 و 1970 کشف شده اند و از آن زمان تاکنون میادینی در این وسعت و اندازه کشف نشده اند.

    بنابراین افزایش رقم ذخایر نفت اثبات شده عربستان احتمالا ناشی از افزایش برآوردها ازمقدار نفت قابل استحصال از ذخایر موجود است.

    مشکل اینجاست که اطلاعات تفکیکی میادین نفتی عربستان و برآوردها از میزان ذخایر آنها جزو اسرار دولتی محسوب می شود و تنها گروه محدودی از دولتمردان به آنها دسترسی دارند و این آمارها قابل رساتی آزمایی نیست.

    برچسب ها