عصر خودرو

بانک‌های اروپایی در محاصره‌اند;

همه دردسرهای برگزیت برای نظام بانکی اروپا

عصر بازار- از زمان رای بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، بانک‌های اروپایی نقطه کانونی تاثیرپذیری سرمایه‌گذاران بوده است.

همه دردسرهای برگزیت برای نظام بانکی اروپا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، پس از رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بحث در مورد اثرات آن بالا گرفته است. ویتور کنستانسیو معاون بانک مرکزی اروپا تاکید کرده که بانک‌های اروپایی تحت محاصره هستند. بلومبرگ به برخی از مشکلات پیش‌روی بانک‌های اروپایی اشاره کرده است:

    نرخ‌های پایین
    بانک‌ها در افزایش درآمدهای خود در زمان نرخ بهره پایین و رشد پایین با مشکلاتی روبرو هستند. نرخ‌های بسیار پایین موجب حاشیه سود خالص بسیار پایین شده است.

    وام‌های غیرقابل پرداخت
    تنها بانک‌های ایتالیایی با وام‌های بد مواجه نیستند. موسسات بزرگ مالی در سراسر منطقه یورو در مجموع نزدیک به 950 میلیارد یورو  وام غیرقابل پرداخت (NPL) دارند که برابر با 9 درصد GDP‌ اتحادیه اروپا خواهد بود. وام‌ها موجب کاهش سودآوری، مصرف سرمایه و انجماد منابع می‌شود.

    میزان پیشرفت در کاهش NPL بسیار کند بوده و وزن وام‌های 360 میلیارد یورویی در ایتالیا می‌تواند به عنوان مشکل بعدی اروپا محسوب شود.

    تکنولوژی مالی (فینتک)
    فینتک (شرکت‌هایی که از نرم‌افزارها برای ارائه خدمات مالی خود استفاده می‌کنند) در خطر از دست‌ دادن سهم بازار خود در مناطقی نظیر خدمات پرداخت و مدیریت پس‌انداز و سرمایه‌گذاری هستند. با وجود این، بر اساس اعلام کنسانتسیو، «بانک‌ها خود را با فناوری‌های جدید تطبیق داده و از حق امتیاز خود دفاع خواهند کرد.»

    مقررات و مقررات بیشتر
    مقررات یکی از معدود مناطقی از بخش بانکداری بوده که از زمان بحران مالی با قوانین جدید در سرمایه، نقدینگی و نسبت بدهی رشد اندکی داشته است. با وجود این، بازنویسی بعد از بحران کتاب قانون بانکداری هنوز باید تکمیل شود چرا که بخش‌های بیشتری پتانسیل توسعه و بهبود کارایی دارند.

    تنظیم قوانین موجود و اضافه‌کردن قوانین جدید بانک‌ها را هشیار نگه داشته است. و این تنها قانون ارواق بهادار نیست:‌رگه‌های سیاسی پوپولیستی به کمک کسی نمی‌آید.

    سودآوری پایین
    به عنوان نتیجه موارد بالا، بانک‌های اروپایی در دوره طولانی سودآوری پایین به سر می‌برند و به بعید به نظر می‌رسد که روند سودآوری آن‌ها در آینده نزدیک معکوس شود. سودها در بزرگترین بانک‌های منطقه کمتر از هزینه‌های سرمایه‌ آن‌ها در بحران مالی 2008 بوده است.

    تردیدها در مورد پتانسیل بانک‌های اروپایی برای تقویت سودآوری عامل اصلی رشد ارزش سهام و بازارهای بدهی است. این در حالی است که بانک‌ها در بخش‌های دیگر عملکرد ضعیفی داشته‌اند.

    برچسب ها