عصر خودرو

منصور شمس احمدی:

مردود اعلام شدن گزارش حسابرسی بانک‌ها عواقب نگران کننده‌ای دارد

عصر بازار- منصور شمس احمدی گفت: مردود اعلام شدن صورت‌های مالی بانک‌ها اعتماد مردم را از بین می‌برد و ممکن است مردم برای پس گرفتن سپرده‌های خود به بانک‌ها هجوم ببرند و برای کشور بحران به وجود‌ بیاید.

مردود اعلام شدن گزارش حسابرسی بانک‌ها عواقب نگران کننده‌ای دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، منصور شمس احمدی، عضو جامعه حسابداران رسمی  در مورد مقاومت بانک‌ها در ارائه صورت‌های مالی جدید، اظهار داشت : برای بانک‌هایی که صورت‌های مالی را به صورت قبل ارائه می‌دهند ممکن است گزارش‌ مردود صادر شود.

    وی افزود: سازمان حسابرسی با استناد به بند 10 استاندارد می‌گوید زمانی که صورت‌های مالی به وضوح با استانداردها مغایرت داشته باشد نمی‌توان آن صورت های مالی را تایید کرد  و به استناد این بند، سازمان حسابرسی می‌خواهد گزارش‌ها را مردود کند.

    مردود شدن گزارش‌های حسابرسی بانک‌های دولتی عواقب نگران کننده ای دارد

    احمدی ادامه داد: از سوی دیگر بانک مرکزی تاکید دارد تا امسال صورت‌های مالی طبق استانداردهای قبلی تهیه شود زیرا مردود شدن گزارش‌های حسابرسی بانک‌ها، عواقب بسیار نگران کننده‌ای در داخل و خارج از کشور خواهد داشت.

    عضو سابق شورای عالی جامعه حسابدارن رسمی در پاسخ به این پرسش که خواسته بانک مرکزی در این خصوص چه بود؟ ، گفت: بانک مرکزی ابتدا صورت‌های مالی نمونه و جدید را اعلام کرد و به بانک‌ها تکلیف کرد تا صورت‌های مالی نمونه خود را بر اساس آن تهیه کنند. البته هنوز هم این صورتهای مالی به صورت کامل بر اساس استانداردهای بین المللی (I.F.R.S) نیست و البته ادعایی هم در این زمینه وجود ندارد و بانک مرکزی هم ادعایی مبنی بر این که صورت‌های مالی کاملا که بر اساس (I.F.R.S) است، ندارد.

    وی خاطر نشان‌کرد: این صورت‌های مالی‌ که نمونه آن را بانک مرکزی ارائه داده است به غیر از سه صورت اصلی (ترازنامه، سود و زیان و وجه نقد) دو صورت جدید هم اضافه شده است یکی صورت تغییرات در حقوق صاحبان سهام است و دیگری صورت عملکرد سپرده‌های سرمایه گذاری.

    احمدی تصریح کرد: بخش صورت تغییرات در حقوق صاحبان سهام در استانداردهای بین المللی‌ چندان جدید نیست و در مصوبات سازمان حسابرسی نیز وجود دارد.

    وی ادامه داد: اشکال اصلی در صورت عملکرد سپرده‌های سرمایه گذاری است.

    افشای حقوق‌ها طبق استاندارد ما پیش‌بینی نشده است

    احمدی در مورد افشای حقوق مدیران در صورت‌های مالی گفت: افشای حقوق‌ها هم طبق استاندارد جدید پیش‌بینی نشده است هر چند بانک مرکزی گفته است این موضوع افشا شود اما این موضوع هم موردی اضافی در صورت‌های مالی است و هر کس می‌تواند افشای اضافی داشته باشد.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا در نظام بانکی ما ساختارهای مالی به نحوی استقرار یافته که چنین گزارش‌هایی تهیه شود؟  گفت: بله قبلا هم این موضوع بوده اما در یادداشتهای توضیحی بوده است و از آن نظر مشکلی وجود ندارد.

    وی در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان حسابرسی می‌خواهد در برخی گزارش‌های خود در مورد بانک‌ها اظهار نظر مردود داشته باشد؟ ، گفت: خیر، صریحا اعلام نشده مردود است اما از کل بحث‌ها این طور به نظر می‌رسد که نظر سازمان به مردود بودن گزارش‌ها است. البته قرار است کمیته فنی سازمان حسابرسی نظر خود را اعلام کند.

    وی در خصوص اینکه تبعات آن چه می تواند باشد؟ نیز افزود: بر اساس بند 10 استاندارد زمانی که صورت‌های مالی  به وضوح غیر منطبق با استاندارد باشد حسابرس می‌تواند اظهار نظر مردود داشته باشد. یعنی تمام بانک‌های کشور شامل بانک های  دولتی و خصوصی، می‌تواند اظهار نظر حسابرسی‌شان مردود باشد که اعلام  این موضوع باعث بحرانهای داخلی و خارجی خواهد شد.

    مردود اعلام کردن گزارشات بانکی مردم را به خروج سپرده ها تشویق می کند

    وی با بیان اینکه مردم عادی درکی از اصطلاحات فنی حسابرسی ندارند و نمی‌دانند مردود شدن گزارش به چه دلیلی بوده ، اظهار داشت: در صورتی که در رسانه‌های داخلی و خارجی گفته شود طبق اظهار نظر حسابرس، صورت‌های مالی بانک‌های ایران مردود اعلام شده است این موضوع اعتماد مردم را از بین می برد و ممکن است مردم برای پس گرفتن سپرده‌های خود به بانک‌ها هجوم ببرند و برای کشور بحران به وجود‌ بیاید.

    وی گفت: تاکنون وزارت اقتصاد، سازمان حسابرسی، جامعه حسابداران رسمی و بورس هنوز نتوانستند در این خصوص به یک نتیجه قطعی برسند. شاید یک راه این باشد که مجامع شرکت‌ها و مجامع بانک‌ها مدتی به تعویق بیفتد و سازمان حسابرسی هم موظف شود تا استاندارد مربوطه را تعیین کند.

    برچسب ها