عصر خودرو

خبرگزاری روسی گزارش داد

شکست عربستان در جنگ نفتی با روسیه

سعودی‌ها مجبور به کاهش قیمت نفت شدند

عصر بازار- خبرگزاری روسی گزارش داد عربستان با شکست خوردن از روسیه در جنگ نفتی مجبور به کاهش قیمت نفت برای مشتریان آسیایی شد.

شکست عربستان در جنگ نفتی با روسیه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، بر اساس آمارهای رسمی گمرکی، روسیه در ماه "می" توانست نفت بیشتری را نسبت به عربستان به چین صادر کند.

    ماه می سومین ماه پیاپی بود که روس ها توانسته بودند با پیشی گرفتن از عربستان بزرگ‌ترین صادر کننده نفت به چین باشند.

    در ماه می چین 5.245 میلیون تن نفت معادل 1.24 میلیون بشکه در روز از روسیه نفت وارد کرد که رکورد قبلی 1.17 میلیون بشکه در روز در ماه قبل از آن را نیز شکست.

    در همین مدت عربستان روزانه 961 هزار بشکه در روز به چین نفت صادر کرده است.

    هر دو کشور عربستان و روسیه بازار نفت چین را اولویت اول خود قرار داده اند.

    از سوی دیگر پالایشگاه های خصوصی چین نیز واردات نفت کم سولفور روسیه را نسبت به نفت عربستان ترجیح می دهند.

    یکی دیگر از انگیزه های مشتریان چینی در خرید نفت از روسیه، راحتی حمل و فاصله کمتر جغرافیایی است.

    به گزارش نشریه برخط امریکن ثینکر، دولت چین نیز در حال تشویق پالایشگاه های خصوصی این کشور نسبت به خرید نفت از روسیه است. دولت چین صدور مجوز واردات نفت از روسیه برای پالایشگاه های خصوصی این کشور را سرعت بخشیده و از این طریق واردات نفت از روسیه را رونق می دهد.

    سعودی ها نیز با کاهش قیمت رسمی نفت خود در بازارهای آسیایی به جنگ نفوذ رو به گسترش روسیه رفته اند.

    بنا به گزارشی که در روزنامه الشرق الاوسط  منتشر شد این کاهش قیمت از سوی سعودی‌ها رقابت نفت بین این کشور، روسیه و امارات که نفت صادراتی مشابه سعودی ها را داشته و تمایل دارد تا سهم خود را در بازار جهانی گسترش دهد را در بازار های آسیایی تشدید می کند.

    امریکن ثینکر در گزارش خود می افزاید اظهار نظر در مورد تأثیر این کاهش قیمت بر درآمد نفتی سعودی ها دشوار است چرا که این کشور در تلاش است تا سهم خود از بازار جهانی را افزایش داده و با همین هدف در حال رقابت با روسیه است.

    این گزارش تأکید می کند که عربستان با افزایش عرضه نفت به بازار و تحت فشار قرار دادن کشورهایی مانند روسیه و امارات به تحولات اخیر واکنش نشان داده است.

    لازم به ذکر است که عربستان به طور سنتی خود را حاکم بر بازارهای نفت آسیایی می داند و بر همین اساس نسبت به هر رویداد جدید در این بازارها واکنش نشان می دهد.

    عربستان به طور رسمی قیمت نفت خود برای عرضه در بازارهای آسیایی را حدود 40 سنت در هر بشکه کاهش داده است.

     

    برچسب ها