عصر خودرو

افزایش تولید زودهنگام میدان آزادگان جنوبی

عصر بازار- به منظورافزایش تولید زودهنگام میدان آزادگان جنوبی از شهریورماه، برداشت نفت از این میدان به صورت پلکانی و با افزایش ۳۰ هزار بشکه در روز آغاز و به ۶۰ هزار بشکه می رسد.

افزایش تولید زودهنگام میدان آزادگان جنوبی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲:۰۰

    افزایش تولید زودهنگام میدان آزادگان جنوبی
    اقتصاد > انرژی - شانا نوشت:به منظورافزایش تولید زودهنگام میدان آزادگان جنوبی از شهریورماه، برداشت نفت از این میدان به صورت پلکانی و با افزایش 30 هزار بشکه در روز آغاز و به 60 هزار بشکه می رسد.
    مسعودمرعشی، مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی، با اشاره به اجرای "برنامه افزایش تولید زودهنگام" از میدان مشترک آزادگان جنوبی، گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده و از شهریورماه، برداشت نفت از این میدان به صورت پلکانی از 30 هزار بشکه آغاز و به مرور به 60 هزار بشکه در روز می رسد.

    مسعودی با بیان این که تا فروردین ماه امسال روزانه 50 هزار بشکه نفت از میدان آزادگان جنوبی برداشت می شد، ادامه داد: اما از فروردین ماه امسال با حفاری سه حلقه چاه تولیدی، هفت هزار و ٥۰۰ بشکه نیز به ظرفیت برداشت از این میدان اضافه شد.

    مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی با اشاره به اولویت وزارت نفت مبنی بر برداشت از میدانهای مشترک غرب کارون، تصریح کرد: به این ترتیب با اجرای کامل برنامه "افزایش تولید زودهنگام" از میدان آزادگان جنوبی، ظرفیت برداشت از این میدان به بیش از 110 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

    هدف از توسعه میدان آزادگان جنوبی تولید روزانه 320 هزار بشکه نفت خام ( با احتساب تولید زودهنگام) در فاز نخست و افزایش تولید روزانه ٢٨۰ هزار بشکه نفت خام ( جمعا به میزان 600 هزار بشکه نفت خام در روز) در فاز دوم است.

    مسعودی همچنین با اشاره به اتمام فرایند مناقصه حفاری 20 حلقه چاه در میدان آزادگان جنوبی با چهار دکل، اظهارکرد: کمیته فنی در حال بررسی پیشنهادهاست و به زودی برندگان مناقصه اعلام می شوند.

    وی با اشاره به حفاری پنج حلقه چاه توصیفی از سوی شرکت حفاری شمال برای کسب اطلاعات نهایی چاهها به منظور اجرای فاز ٢ توسعه میدان آزادگان جنوبی، افزود: هم اکنون ٢ دکل در حال حفاری چاهها هستند که به زودی یک دکل دیگر نیز به آنها اضافه خواهد شد.

    میدان آزادگان جنوبی از جمله میدانهای مشترک نفتی ایران در غرب کارون است که در نزدیکی مرز عراق ( 80 کیلومتری غرب اهواز) قرار دارد، نفت درجای این میدان معادل ٢٥,٣٤ میلیارد بشکه و نفت قابل برداشت آن حدود ٢ میلیارد بشکه با احتساب ضریب برداشت ٨.٢ درصد برآورد شده است.

     

    برچسب ها