عصر خودرو

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی:

۱۸ هزار تن خوراک در پتروشیمی بوعلی سوخت

عصر بازار- مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان این که در حادثه پتروشیمی بوعلی، ۱۸ هزار تن خوراک پتروشیمی در آتش سوخت گفت: در پیشامد این حادثه هیچ گونه عمدی صورت نگرفته و صرفاً اشکال فنی که حاصل نشت یکی از بخش های تقطیر پارازایلی بوده سبب آتش سوزی شد.

۱۸ هزار تن خوراک در پتروشیمی بوعلی سوخت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، مرضیه شاهدایی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: تنها راه خاموش کردن آتش پایین آوردن حجم مواد داخل مخازن بود که کندی سرعت در جابجایی و کاهندگی این مواد در مخازن سبب به طول انجامیدن عملیات اطفاء و مهار کردن آتش بود.

    وی گفت: پس از خاموش سازی مخزن اول، برای مهار  کردن آتش مخزن دوم نیازمند تجهیزات بیشتری بودیم که تامین آن تجهیزات هم کمی از سرعت اطفاء کاست.

    شاهدایی افزود: با تدابیر مدیریتی مهندسی در نهایت خاموش کردن آتش و مهار سازی حادثه پتروشیمی بوعلی به خوبی انجام شد.

    در ادامه برنامه هاشم بالدی مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: به محض اعلام وقوع حادثه ؛ کمیته بحران تشکیل شد و از آنجا که برنامه های اولیه برای رویارویی با چنین حوادثی وجود نداشت راهکار عملیاتی خاموش کردن آتش تهیه شد.

    وی افزود: با طبقه بندی خسارات احتمالی این حادثه تجهیزات لازم از سراسر استان و همچنین استان های اطراف به محل حادثه ارسال شد و تمام دستگاه های مربوطه از قبیل هلال احمر، اورژانس ها، شهرداری و گروه های امداد و نجات به حالت آماده باش در آمدند.

    بالدی اضافه کرد: از ملزومات رویایی با چنین حوادث احتمالی ایجاد و تدوین راهکارهای اجرایی است که متاسفانه در در دستورالعمل های صنعت پتروشیمی تعریف نشده است اما با وجود این تمامی امکانات و خدمات مورد نیاز جهت ایمن سازی و خاموش کردن آتش مخازن پتروشیمی بوعلی در زمان کوتاه مهیا شد.

    مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان گفت: در شب نخست حادثه آنچه به چشم می خورد ناهماهنگی میان واحد های حاضر بود که متاسفانه مدیریت آنها توسط حراست منطقه انجام می گرفت و به لحاظ اینکه حراست منطقه تخصص کافی نداشت، نتوانست از عهده کار برآید لاجرم فرماندهی ادامه عملیات به مهندس صفی خانی مدیر کل HSE منطقه جنوب کشور سپرده شد.

    وی از نقاط قوت حادثه به وجود آمده به هم افزایی و اتحاد میان دستگاههای حاضر برای خاموش کردن آتش در پتروشیمی بوعلی اشاره کرد.

    بالدی همچنین در توضیح نقاط ضعف این حادثه هم گفت: نبود برنامه ای از پیش تعیین شده برای مهار حوادث اینچنین، شناسایی نکردن امکانات و نبود اطلاعات لازم در واحدهای پتروشیمی و پالایشی، تعطیلی جلسات مدیریت های بحران در منطقه و ناهماهنگی میان واحدهای امدادی و مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی جنوب کشور  اشاره کرد.

    وی افزود: نبود الزامات پدافند عامل و غیر عامل از دیگر معضل های پیش روی مدیریت بحران در منطقه است.

    مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی در پاسخ به بالدی گفت: از آنجا که واحد های پتروشیمی و پالایشی جنوب کشور تحت مدیریت بخش خصوصی است، مدیریت منطقه آزاد پتروشیمی هیچ گونه دخالتی در روند اجرایی این بخش ندارد و شرکت های بخش خصوصی هم درباره نقاط ضعفهای یاد شده بسیار بی توجه اند اما با این حال رزمایش های جامعی در خصوص حوادث احتمالی انجام می شود.

    شاهدایی افزود: چنین حوادثی سبب می شود که بتوانیم از تجارب گران سنگ پیش آمده  برای جبران و پیشگیری حوادث بعدی بهره مند شویم.

    مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی از وجود بانک های اطلاعاتی متشکل از تجهیزات و اقلام موجود در منطقه آزاد پتروشیمی یاد کرد و گفت: کم کاری های این بخش از قضیه مورد قبول است و تلاش می شود تا رسیدگی های بیشتری صورت پذیرد اما عملکرد سازمان منطقه ویژه اقتصادی جنوب کشور باتوجه به تجارب کمرنگ در رویارویی با چنین حوادث نادری بسیار خوب بوده است.

    وی  صنعت پتروشیمی را صنعتی پرخطر عنوان کرد و گفت: پیش آمد چنین حوادث اجتناب ناپذیر است و ضرورتی ندارد که برای هر حادثه ای من و وزیر نفت در منطقه حاضر شویم اما وسعت این حادثه به قدری زیاد بود که باوجود تمهیدات و تجهیزات خاص حضور من و آقای زنگنه در منطقه ضروری بود.

    شاهدایی برآورد اولیه از خسارت وارده به پتروشیمی بوعلی را طبق کارشناسی شرکت بیمه حدود 60 میلیون یورو تخمین زد و گفت: نظر هلدینگ خلیج فارس با عنوان مالک 70 درصدی این طرح رقمی بیش از اینهاست که باید با طرف بیمه به مذاکره بنشینند و به توافق برسند.

    وی همچنین زمان احتمالی بازگشت به مدار این طرح را حدود دو هفته اعلام کرد و یادآور شد در پیشامد این حادثه هیچ گونه عمدی صورت نگرفته و صرفاً اشکال فنی که حاصل نشت یکی از بخش های تقطیر پارازایلی بوده سبب آتش سوزی دو مخزن 25 هزار تنی شده است.

    برچسب ها