عصر خودرو

شروع ضعیف پس از تعطیلی پر تنش

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از پشت سر گذاشتن تعطیلات آخر هفته که توام با حوادثی نیز بود فعالیت خود را از سرگرفت.در پایان هفته گذشته که توام با تعطیلی عید سعید فطر بود معامله‌گران شاهد بروز حادثه‌ای در پتروشیمی بوعلی متعلق به هلدینگ خلیج فارس بودند.

شروع ضعیف پس از تعطیلی پر تنش
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، نگرانی از گسترش آتش و در نهایت تلاش سه روزه برای مهار این حادثه موجب شد تا موجی از نگرانی در مورد این صنعت و همچنین خسارات آن برای شرکت‌های بیمه‌ای در بازار ایجاد شود. در نهایت آتش در بوعلی شامگاه جمعه و پیش از بازگشایی بازار سهام مهار شد و دامنه این حادثه به مجتمع‌های دیگر از جمله تندگویان کشیده نشد. در این شرایط، صبح دیروز هنگام بازگشایی بازار نماد هلدینگ خلیج فارس متوقف شد تا به‌رغم تاثیر اندک این حادثه بر سود این هلدینگ، از جو احساسی بازار جلوگیری شود که این امر تا حدودی موفق بود و نماد هلدینگ خلیج فارس با افت 8/ 2 درصدی به تابلو بازگشت.

    در همین حال دیروز، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: تمامی واحدهای پتروشیمی بوعلی به‌جز واحد «پارازایلین» تا یک ماه آینده به مدار باز می‌گردد. عادل نژاد‌سلیم شامگاه جمعه با اعلام این خبر به پتروتحلیل افزود: واحدهای جایگزین، کمبود «پارازایلین» و «پلی اتیلن ترفتالات» در بازار را جبران می‌کنند. تنها تولید پارازایلین در این مجتمع تا رفع مشکلات متوقف بوده و میزان خسارات وارده به واحد پارازایلین پس از قطع کامل آتش برآورد و اطلاع رسانی می‌شود.

    نژاد سلیم اضافه کرد: بر اساس هماهنگی در شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، واحد پارازایلین شرکت پتروشیمی بندر امام که طی ماه‌های گذشته به واسطه مازاد عرضه پارازایلین تولید خود را متوقف کرده بود، دوباره با ظرفیت تولید 180 هزار تن در سال برای تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی شهیدتندگویان به مدار تولید بازمی‌گردد. در صورت نیاز، پتروشیمی نوری کمبود پارازایلین در بازار داخلی را تامین می‌کند. با تامین پارازایلین خوراک پتروشیمی تندگویان، شرایط بازار پلی اتان ترفتالات نیز در میان مدت، کمبودی از جانب عرضه را مشاهده نخواهد کرد.

    در همین حال دیروز بحث‌هایی در مورد خسارت وارده به بوعلی نیز در بازار مطرح بود. در این مورد مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه ایران گفت:کارشناسان این مجموعه خسارت وارده به پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر را حدود 60 میلیون یورو تخمین زده‌اند که دراسرع وقت پس از تکمیل بررسی‌ها، این خسارت پرداخت می‌شود.

    به گزارش روابط عمومی بیمه ایران، محمد رضایی با اشاره به اینکه کارشناسان این شرکت به دستور مدیرعامل بیمه ایران از ساعات اولیه بروز حادثه آتش‌سوزی درمحل حاضر شدند تا بتوانند هرچه سریع‌تر میزان خسارت وارده را برآورد کنند، افزود: از آنجا که این مجموعه دارای بیمه‌نامه تمام خطر نزد کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های بیمه به راهبری بیمه ایران است به‌زودی غرامت تعیین شده در وجه بیمه‌گذار کارسازی خواهد شد.

    مدیر بیمه‌های آتش سوزی بیمه ایران در پاسخ به این سوال‌ که چند شرکت دراین کنسرسیوم عضو هستند، اظهار کرد: 11شرکت بیمه‌ای دراین کنسرسیوم عضو هستند و این درحالی است که تا سال 2010 این واحد تحت پوشش بیمه‌ای شرکت «اسکور» فرانسه بوده است و قبول اتکایی این واحد به راهبری بیمه ایران، به توانمندی این مجموعه باز می‌گردد.60درصد کنسرسیوم بیمه گران متعلق به بیمه ایران است و 11شرکت که شامل شرکت‌های بیمه ایران، البرز، دانا، آسیا، میهن، کارآفرین، سامان، دی، پارسیان، ملت و ایران معین عضو کنسرسیوم هستند و اتکایی این قرارداد را بیمه مرکزی به عهده دارد.

    در بازار دیروز در گروه پتروشیمی و پالایش افت بهای نفت در هفته گذشته تاثیر منفی بر بازار داشت. بهای هر بشکه نفت برنت در بازار جهانی همچنان کمتر از 47دلار در هر بشکه است. در گروه فلزی دیروز اکثر نمادها با کاهش قیمت ناشی از جو ضعیف بازار مواجه شدند. در این گروه، مدیرعامل فولاد مبارکه درخصوص گزارش اخیر خبرگزاری رویترز در مورد شائبه دامپینگ 5 کشور روسیه، برزیل، صربستان، اوکراین و ایران در بازار فولاد اروپا توضیحاتی داد. سبحانی گفت: شاکیان چنین ادعایی که در گزارش اخیر خبرگزاری رویترز آمده؛ تولیدکنندگان یک کشور هستند نه خود کشورها.

    سبحانی درباره پروسه وضع تعرفه علیه دامپ‌کنندگان گفت: پس از طرح ادعای دامپینگ مرحله تحقیقات شروع می شود و پس از چند ماه و با اتمام تحقیقات، اگر ثابت شد کشوری دامپینگ کرده تعرفه‌ای برای کالای وارداتی از آن کشور وضع می‌کنند.

    سبحانی در پایان گفت: البته در مورد واردات فولاد به اتحادیه اروپا با وجود چین و روسیه کشورهای دیگر تهدید نمی‌شوند مگر اینکه افرادی در داخل از این وضع ناراحت باشند و بخواهند در زمین دشمن بازی کنند. در گروه معدنی موسسه گلدمن ساکس انتظار دارد مصرف فولاد چین از سال آینده کاهش یابد و تا 20 درصد افت کند. به گزارش «ایفنا» در این بین واردات سنگ‌آهن نیز پایین خواهد آمد و قیمت سنگ‌آهن به 35 دلار هر تن سی اف آر خواهد رسید.

    به نظر کارشناسان این موسسه افزایش واردات سنگ‌آهن به چین در سال جاری بیشتر به‌دلیل تعطیلی معادن چینی و افزایش صادرات فولاد بوده است و این عوامل ماندگار نخواهند بود. با افت مصرف فولاد واردات سنگ‌آهن نیز کاهش خواهد یافت.در مجموع بازار دیروز بازار ضعیفی بود که در آن شاخص کل با افت 45/ 0 درصدی معادل 332واحد به رقم 73هزار و 716 واحد رسید. ارزش معاملات نیز در بورس به 160میلیارد تومان و در فرابورس به حدود 94میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها