عصر خودرو

شنبه ۱۹ تیر؛

آمار و گزارش معاملات برق در بورس انرژی

عصر بازار- در معاملات امروز شنبه ۹۵.۰۴.۱۹ در بازار برق بورس انرژی ۳,۰۱۵ مگاوات برق به ارزش ۷ میلیارد و ۱۸۴ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز معاملاتی گذشته با کاهش همراه بوده است.

آمار و گزارش معاملات برق در بورس انرژی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مبین سرمایه، میانگین وزنی قیمت (میانگین وزنی کل معاملات بارپایه روزانه نماد‌های معامله شده در بازار برق بورس انرژی) در معاملات امروز شیب نزولی به خود گرفت و کاهش 1.5 درصدی را به ثبت رساند.

    نمودار میانگین وزنی قیمت:

    همانطور که در نمودار میانگین وزنی قیمت مشاهده می‌شود؛ مقاومت نیروگاه‌ها در برابر کاهش قیمت در محدوده 330,000 ریال در نهایت شکسته شد و با 5,000 ریال نزول در محدوده 325,000 ریال قرار گرفت؛ لازم به ذکر است 330,000 ریال، قیمتی است که در اوایل خرداد ماه روند قیمت در مسیر صعود از آن عبور کرده بود.
    امروز در بازار برق بورس انرژی، رقابت نیروگاه‌ها برای فروش منجر به کاهش محسوسی در قیمت‌ها شد که با استقبال خریداران مواجه گردید. البته اتمام بخش عمده‌ای از اعتبار شرکت‌های توزیع نیروی برق مانع از افزایش حجم و ارزش معاملات شد. بیشترین حجم معاملات در معاملات امروز مانند روزهای اخیر مربوط به نمادهای کم‌باری بود.
    با توجه به فزونی عرضه بر تقاضا در مدت اخیر به نظر می‌سد بازار کارایی لازم را جهت کشف عادلانه قیمت نداشته و قیمت‌های کشف شده در بورس انرژی با واقعیت متفاوت می‌باشد. کشف واقعی قیمت در بازار مستلزم تعادل در دو سوی عرضه و تقاضاست که برای رسیدن به این هدف باید تأمین اعتبار خریداران نیز منسجم‌تر باشد.
    آمار معاملات امروز به تفکیک نماد‌های معاملاتی:

    بررسی روند نماد 13950427 :
    نمودار زیر روند قیمت در نماد بارپایه 13950427 را نشان می‌دهد. همانطور که مشخص است قیمت کار خود را با روندی نزولی آغاز کرده و در انتهای دوره در محدوده 330,000 ریال به ثبات رسیده است.
    روند سال گذشته این نماد همانطور که در تصویر مشاهده می شود؛ قیمت در ابتدای دوره کار خود را با روندی صعودی آغاز کرده و پس از رسیدن به محدوده 564,000 ریال  روند نزولی به خود گرفته و در انتهای دوره در محدوده 515,000 ریال قرار گرفته است.
    در این نماد تا به امروز 377  مگاوات برق مورد معامله قرار گرفته است که بیشترین حجم معاملات مربوط به معاملات 14.04.1395 با 190  مگاوات می‌باشد.

    برچسب ها