عصر خودرو

مدیر عامل بورس کالای ایران:

شفاف‌سازی بازار خودرو با اوراق سلف

عصر بازار- انتشار اوراق سلف موازی خودرو در بورس کالا که بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار بود اوایل امسال عرضه شود، به این دلیل که هیات پذیرش بورس کالای ایران عرضه اوراق سلف خودرو را به عرضه خودرو در بورس کالا منوط کرد، به تعویق افتاد.

شفاف‌سازی بازار خودرو با اوراق سلف
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از صمت، اوراق سلف از جمله اوراقی است که به پشتوانه تولید عرضه می‌شود بنابراین باید از برنامه تولید آگاه باشیم تا به پشتوانه آن جریان تولیدی فروش محصول را انجام دهیم. با این برگه‌ها به طور لزوم تحویل کالا وجود ندارد و می‌توان سیاستی پیش گرفت که حتی منابع مالی سفته‌بازان به سمت اوراق سلف خودرو هدایت شود و اثرگذاری آنها در بازار فیزیکی به حداقل برسد.

    بنابراین قرار شد ابتدا خودرو در بورس کالا قرار گیرد و معامله شود، هر چند در سایر کشورها روال اینگونه نیست اما به پشتوانه عرضه‌ای که خودرو در بورس کالا خواهد داشت، می‌توان مبادلات آینده این کالا و سلف آن را در اختیار داشت. اوراق سلف موازی، علاوه بر تامین مالی خودروسازان به بحث شفاف‌سازی و پوشش نیاز خریداران کمک می‌کند زیرا افرادی که وارد بازار خودرو می‌شوند، از این موضوع آگاه نیستند که این خودرو را بعد از خرید نگه می‌دارند یا واگذار می‌کنند این در حالی است که فرآیند واگذاری آن زمان زیادی به طول می‌انجامد.

    معمولا این دسته از افراد مطمئن نیستند که آیا این فرآیند، درست بوده و این خرید به نفع آنها هست یا خیر اما این اوراق کمک می‌کند تا افراد با هر سرمایه‌ای (هر اوراق اگر یک میلیون تومان باشد) اگر بتوانند از خرید خود منصرف شوند، اوراق را به قیمت بازار به دیگران واگذار کنند. بنابراین انتشار اوراق سلف، باعث می‌شود خریداران و سرمایه‌گذاران بتوانند بخشی از پول خود را وارد فرآیند خرید خودرو کنند. این دسته از خریداران می‌توانند تا زمان سررسید اوراق، به مرور پول خود را تکمیل و خرید خود را انجام دهند.

    از سوی دیگر خریداران می‌توانند به راحتی از این فرآیند خارج شده و در مکانیسم بازار، اوراق خود را به فروش برسانند. این روند نشان می‌دهد که همه امور در بورس کالا شفاف است و فردی که خواستار معامله است ناگزیر به دریافت کد و مشخص بودن خریدار و فروشنده است. به‌طور معمول در اوراق سلف موازی تحویل کالا وجود ندارد و می‌توان سیاستی پیش گرفت که حتی منابع مالی سفته‌بازان به سمت اوراق سلف خودرو هدایت شود و اثرگذاری آنها در بازار فیزیکی به حداقل برسد. به این ترتیب می‌توان از طریق سازوکار بازار و توسعه معاملات اوراق مبتنی بر کالا، تقاضای سفته‌بازانه در معاملات فیزیکی را کاهش داد و آن تقاضا را در بازارهای مالی بورس کالا مدیریت کرد.

    برچسب ها