عصر خودرو

طی هفته گذشته به ثبت رسید؛

انعقاد ۵۰ هزار قرارداد آتی سکه در بورس کالا

عصر بازار- حجم معاملات آتی سکه طی هفته اخیر در بورس کالای ایران به ۵۰ هزار و ۳۵۰ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۵ هزار و ۸۲۵ میلیارد ریال رسید.

انعقاد ۵۰ هزار قرارداد آتی سکه در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالا، طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با 42 هزار و 44 قرارداد به معاملات تحویل اسفند ماه اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از چهار هزار 886 میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید دی ماه با 5 هزار و 112 قرارداد و ارزش بیش 583 میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین سکه تحویل تیر ماه سال جاری نیز با حجم یک هزار و 193 قرارداد و به ارزش بیش 131 میلیارد ریال در جایگاه سوم ایستاد.

    قرارداد تحویل شهریور ماه نیز با یک هزار و 138 قرارداد و ارزش بیش از 126 میلیارد ریال در جایگاه چهارم و همچنین قرارد آبان ماه با 863 قرارداد به ارزش بیش از 97 میلیارد ریال در جایگاه پنجم معاملات قرار گرفتند.

    نکته قابل توجه در معاملات هفته اخیر بازار آتی سکه این بود که سررسید تیر و شهریور حجم بیشتری را نسبت به سررسید آبان تجربه کردند.

    از طرفی بررسی روند معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (سه‌شنبه) نشان می دهد بهای سکه در سررسیدهای مختلف با افت قیمت همراه شد؛ به طوری که سکه تحویل تیر با قیمت یک میلیون و 100 هزار تومان به فروش رسید که کاهش 0.27 درصدی را در این روز به ثبت رساند.

    قرارداد تحویل شهریور با قیمت یک میلیون و 112 هزار تومان معامله شد و افت 0.31 درصدی را در این روز تجربه کرد. از طرفی سکه تحویل آبان سال جاری با قیمت یک میلیون و 123 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با کاهش 0.5 درصدی نسبت به سه شنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید دی ماه با افت 0.56 درصدی با قیمت یک میلیون و 139 هزار تومان معامله شد. در پایان نیز سکه تحویل اسفند ماه با نرخ یک میلیون و 158 هزار تومان، کاهش 0.61 درصدی را تجربه کرد.

     

    رشد هفتگی سکه نقدی

    سکه در بازار نقدی طی هفته گذشته 1.4درصد افزایش قیمت را تجربه کرد که به گفته کارشناسان این افزایش نرخ بیش از هر عاملی ناشی از رشد بهای اونس در بازارهای جهانی بود.

    البته این در شرایطی است که در آخرین روز از هفته معاملاتی، سکه تمام بهار آزادی هزار تومان از ارزش خود را از دست داد تا با قیمت یک میلیون و 100 هزار تومان به کار خود پایان دهد.

    رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: معاملات طلا و سکه در کشور به دلیل ترس از افزایش یا کاهش یکباره قیمت جهانی طلا، کماکان با احتیاط انجام می شود و در هفته گذشته به حداقل خود رسیده بود.

    محمد کشتی آرای افزود: هفته گذشته (12 تا 18 تیرماه) شاهد میانگین رشد 24 دلاری قیمت اونس جهانی طلا بودیم، در حالی که قیمت ارز روند نزولی داشت.

    به گفته وی، بازارهای جهانی کماکان متاثر از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا است و همین مساله سبب تمرکز ویژه سرمایه گذاران و بورس بازان بر بازار طلا شده است.

    مردم انگلیس در سوم تیرماه امسال در یک همه پرسی به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند. انگلیس 43 سال عضو اتحادیه اروپا بود.

    کشتی آرای تصریح کرد: در ایران، معاملات طلا به دلیل ترس ناشی از کاهش یا افزایش یکباره قیمت جهانی طلا با احتیاط انجام می شود و هفته گذشته معامله ها به پایین ترین میزان خود رسیده بود.

    وی تاکید کرد، کاهش معاملات کم ترین ارتباطی به ماه مبارک رمضان نداشته است.

    هر اونس طلا دیروز در بازارهای جهانی با افزایش بیش از 22 دلاری نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته (سه شنبه، 15 تیرماه) یک هزار و 366 دلار و 20 سنت معامله شد.

    قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید نیز امروز (شنبه) بدون تغییر فاحش نسبت به سه شنبه گذشته 11 میلیون ریال ارزشگذاری شده است.

    برچسب ها