عصر خودرو

برجام و بویینگ در انتظار تصمیم اوباما

راه ورود هواپیماهای آمریکایی به ایران باز است

عصر بازار- اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که غالب آنها با برجام و توافق هسته‌ای مخالف هستند در طول روزهای گذشته برنامه‌ای را پیگیری‌کرده و به تصویب رسانده‌اند که نتیجه آن سخت‌کردن راه بویینگ برای فروش هواپیما به ایران است، راهی که به نظر می‌رسد با وجود تمام این محدودیت‌ها مسدود نخواهد شد.

راه ورود هواپیماهای آمریکایی به ایران باز است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، براساس آنچه باراک اوباما – رییس جمهوری ایالات متحده – وعده کرده دولت او هر مصوبه‌ای و یا تصمیمی را که به تضعیف و یا ضربه‌زدن به برجام منجر شود وتو خواهد کرد. موضوعی که با توجه به قدرت رییس جمهور در نظام سیاسی آمریکا مطرح شده و می‌تواند بخش زیادی از نگرانی‌ها را برطرف کند.

    هرچند تاکنون با توجه به پیشبرد اهداف مدنظر برجام در ایالات متحده هنوز رییس جمهور آمریکا مجبور نشده که از این اختیار قانونی خود استفاده کند، اما شاید در صورت لزوم این گزینه در زمان نهایی شدن عقد قرارداد با بوئینگ مطرح شود.

    چند هفته قبل ایران‌ایر و شرکت هواپیماساز بوئینگ اعلام کردند در راستای توافق بلندمدت به این نتیجه رسیدند که فروش 109 هواپیمای مسافری به ایران از سه مدل خانواده بوئینگ را در دستور کار قرار داد.

    این توافق که نخستین مرحله از اجرای قرارداد اقتصادی بزرگی به ارزش دهها میلیارد دلار بود، در طول هفته‌های گذشته سروصدای زیادی به پا کرد و بسیاری آن را مقدمه‌ای برای سبقط گرفتن بوئینگ از ایرباس در آسمان ایران تلقی کردند.

    موضوعی که باعث شد جمهوری‌خواهان مخالف برجام با سرعت بیشتری طرح‌های خود را پیگیری کرده و در نهایت به تصویب منع فروش هواپیمای مسافرتی به ایران برسد.

    این مصوبه در مرحله‌ی نخست خود قرار دارد و برای اجرایی شدن ابتدا باید از خان سنای آمریکا بگذرد و در صورت تصویب آن کار به ورود دولت ایالات متحده خواهد رسید. نقطه‌ای که اوباما وعده کرده با تمام قدرت خود در مقابل مخالفان برجام بایستد و به این ترتیب راه فروش هواپیما به ایران را باز بگذارد.

    هرچند به نظر می‌رسد برخورد دولت آمریکا با مصوبه نمایندگان کنگره ظرف هفته‌های آینده اتفاق خواهد افتاد، اما در صورت تغییر دولت در این کشور و روی کار آمدن یک رییس جمهور دموکرات به نظر می‌رسد رویه تغییر خاصی نخواهد کرد. رویه‌ای که نتیجه قطعی آن بازماندن راه ورود هواپیماهای مسافرتی آمریکایی و غیرآمریکایی به ایران خواهد بود.

    برچسب ها