عصر خودرو

رئیس خانه اقتصاد و پژوهشگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «عصربازار» مطرح کردند:

صنعت سرب و روی تحت تاثیر اقتصاد جهانی

عصر بازار- کالاهای اساسی که در اکثر صنایع بورسی کاربرد مهم و حیاتی دارند، تحت تاثیر رکود فعلی جهانی قرار گرفته‌اند. از سویی، با توجه به این که قیمتگذاری کامادیتی‌ها به وضعیت اقتصاد بین‌الملل وابسته است، بازارهای داخل کشور نیز در صورت تغییر در قیمت‌های جهانی سریعا از خود واکنش نشان میدهند.

صنعت سرب و روی تحت تاثیر اقتصاد جهانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در همین حال، فلزات سرب و روی هم که در گروه کالاهای اساسی قرار دارند با توجه به افت قیمت‌ها در بورس لندن و تغییرات نرخ دلار شرایط مطلوبی را پیش‌رو نخواهند داشت. افزون بر این، عرضه و تقاضا هم از دیگر عوامل تاثیرگذار در روند قیمتی این نوع از فلزات محسوب می شود. از همین رو «عصربازار» در گفت‌وگو با علی صادقین مدرس و پژوهشگر بازار سرمایه و ابراهیم جمیلی رئیس خانه اقتصاد به تحلیل قیمت‌گذاری کامادیتی‌ها در داخل کشور و در فضای اقتصاد جهانی و بررسی وضعیت صنعت سرب و روی، چشم انداز این صنعت با توجه به رکود فعلی پرداخته است که آن را در ادامه میخوانید. 

    چشم اندازی روشن

    ابراهیم جمیلی رئیس خانه اقتصاد در خصوص عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت سرب و روی گفت: سرب و روی در بازارهای جهانی به برخی پارامتر ها از جمله میزان تولید، قیمت نفت، طلا و... بستگی دارد.
    وی بیان کرد: در صورتی که قیمت طلا رشد کند به طور قطع قیمت سرب و روی هم به عنوان یک فلز اساسی افزایش پیدا خواهد کرد. اما در نقطه مقابل در صورتی که روند قیمت نفت نزولی شود به دلیل این که مراحل تولید سرب و روی وابسته به انرژی است، روند انرژی نیز کاهشی می‌شود و قیمت فلز سرب و روی هم به تبع آن افت خواهد کرد.
    رئیس خانه اقتصاد عنوان کرد: میزان تولید و مصرف جهانی نیز عاملی مهم در این فرآیند محسوب میشود. 
    ابراهیم جمیلی تصریح کرد: اگر در انبارهای LME مازاد تولید داشته باشیم، قیمت‌‌ها به نوعی پایین تنظیم می‌شود. 
    وی ابراز داشت: قیمت‌های داخل کشور دقیقا بر مبنای قیمت‌های جهانی تعیین می شود. این در حالی است که در سال گذشته و سال جاری نیز شاهد کاهش تولید سرب و روی بوده‌ایم.
    رئیس خانه اقتصاد اذعان داشت: 480 هزار تن ظرفیت تولید روی و 420 هزار تن ظرفت تولید شمش سرب را داریم اما متاسفانه طی چند سال اخیر فعالیت‌ها همچنان زیر ظرفیت انجام می‌شود.
    ابراهیم جمیلی افزود: با توجه به این که معدن انگوران به پایان عمر خود نزدیک میشود اما نمیتواند سطح تولید خود را افزایش دهد. 
    وی در خصوص قیمت سرب نیز اظهار کرد: به دلیل این که کنسانتره سرب کم است و اکثر تولید کنندگان شمش سرب هم این فلز را از باطری تولید میکنند و از سویی، افراد برای دریافت مجوز واردات باطری از محیط زیست با مشکل مواجه می‌شوند، در نهایت با توجه به موارد مذکور تولید کنندگان شمش سرب با مشکلات زیادی مواجه می شوند. 
    رئیس خانه اقتصاد گفت: در ماه گذشته قیمت روی به هر تن بیش از 2000 دلار افزایش پیدا کرد و پیشبینی می‌شود که قیمت سرب و روی در محدوده مثبت و منفی 5 درصد حرکت کند.
    ابراهیم جمیلی خاطرنشان کرد: به دلیل دارا بودن مزیت بازارهای صادراتی امیدواریم با رفع موانع تولید در ایران بتوان تولیدات داخلی را افزایش و قیمت تمام شده را کاهش داد.
    وی در خصوص تاثیر تغییر قیمت های جهانی در بازارهای داخلی نیز عنوان کرد: تغییر قیمت های جهانی سرب و روی همانند طلا، طی همان روز معاملاتی در بازارهای داخلی مشاهده می‌شود.
    رئیس خانه اقتصاد ابراز داشت: سرب و روی به دلیل مزیت مناسب صادراتی و توانایی بالای خود در تولید نیاز بازارهای جهانی از لحاظ کیفیت مطلوب با توجه به پشتوانه فنی و مهندسی و پشتوانه سرمایه گذاری بخش خصوصی به طور قطع بازده خوبی خواهد داشت.
    ابراهیم جمیلی عنوان کرد: افزایش قیمت در بازار لندن و تغییر نرخ دلار در قیمت سرب و روی تاثیر بسزایی دارند و سودآوری شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار خواهند داد.
    وی اذعان داشت: چشم انداز صنعت سرب و روی در بازار سهام مناسب ارزیابی میشود. 

    تعیین قیمت بر اساس قاعده بین المللی

    علی صادقین مدرس و پژوهشگر بازار سرمایه در خصوص وضعیت قیمت سرب و روی در بازارهای داخلی گفت: به طور کلی، فلزات و بازارهای کامادیتی، از جمله سرب و روی تابعی از عرضه و تقاضای جهانی، بازارهای موازی، متغیرهای مهم اقتصادی در سطح بین‌الملل همانند رشد اقتصادی و همچنین سیاست‌های کشورهای مطرح در حوزه اقتصاد بین‌المللی است. 
    وی خاطرنشان کرد: کامادیتی‌ها و فلزات از جمله سرب و روی رابطه مستقیم با میزان رشد اقتصادی در کشورهای مطرح همانند آمریکا، منطقه یورو، انگلستان، ژاپن و به ویژه کشورهای نوظهور اقتصادی از جمله چین و هند دارند. از سویی، چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کامادیتی‌ها محسوب می شود.
    علی صادقین عنوان کرد: در صورتی که بپذیریم رشد اقتصادی از سال 2008 به این سو و از جمله در سال‌های 2015 و 2016 همراه با یک رکود و سکون بوده است، انتظار حرکت مثبت برای این فلزات در قیمت های بین‌المللی و ایران وجود نخواهد داشت. 
    این مدرس و پژوهشگر بازار سرمایه ابراز داشت: قیمت‌های فعلی که نشان دهنده سکون و رکود نسبی در اقتصاد است، منطبق بر اقتصاد جهانی می باشد.
    وی افزود: بسیاری از کشورها باتوجه به وضعیت رکودی خود اقدام به اجرای سیاست های پولی انبساطی شدیدی می کنند که در نتیجه این اتفاق، رکود همچنان پیش بینی می شود و نرخ بهره نیز به عنوان یکی دیگر از متغیرهای مهم اقتصادی در سطح خیلی پایین نگهداری می شود.
    این تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: این اتفاق به معنی رشد ضعیف اقتصادی و ارزش پایین پول ملی است همچنین در چنین شرایطی انتظار برای خرج از رکود در کوتاه مدت وجود نخواهد داشت.
    علی صادقین گفت: لزوما تقاضا برای این نوع از فلزات در سطح بین‌‌المللی چندان افزایش قابل ملاحظه‌ای نسبت به گذشته که منجر به افزایش قیمت‌ها می شد، وجود نخواهد داشت.
    این مدرس و پژوهشگر بازار سرمایه اظهار کرد: خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تولید، رشد اقتصادی، شاخص‌های مرتبط با کالاهای بادوام، در منطقه یورو و سایر کشورها همانند چین، ژاپن و اقتصاد بریتانیا به عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ جهان را تهدید می کند. از سویی، تمام عوامل مذکور باعث افت تقاضا برای کامادیتی‌ها در بورس‌های معتبر می شود که در بهترین حالت شاهد یک سکون نسبی در این فلزات خواهیم بود.
    وی تصریح کرد: در ایران هم قیمت بر اساس یک قاعده بین‌المللی و منطبق بر آن تعیین می شود.
    این کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطرنشان کرد: قیمت‌های جهانی نیز تحت تاثیر عواملی همانند عرضه و تقاضا، متغیرهای مهم بین‌المللی از جمله نرخ رشد و بهره، سیاست‌های اقتصادی کشورهای تاثیرگذار و پیش بینی شاخص‌های پیشنگر برای آینده اقتصاد، قرار می گیرند.
    وی بیان کرد: رشد اقتصادی، تولیدات و سفارشات به همراه انتظار مثبت برای آینده، تقاضا را برای این فلزات افزایش می دهد و قیمت نیز در پی این اتفاق افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، در غیر این صورت انتظار رشد قابل ملاحظه‌ای در قیمت‌های بازار نخواهیم داشت.
    علی صادقین افزود: معمولا در کوتاه مدت قیمت‌های داخلی سرب و روی تحت تاثیر قیمت‌های جهانی قرار می‌گیرند. 
    این تحلیلگر بازار سرمایه اذعان داشت: عرضه و تقاضا تابعی از رشد اقتصاد داخلی و خروج از رکود فعلی است اما متاسفانه در حال حاضر رشد قابل توجه و علائم مربوط به خروج از رکود مشاهده نمی شود.    
    وی افزود: با توجه به وضعیت بازارهای بین‌المللی و بازارهای داخلی، رشد قابل ملاحظه حداقل تا پایان سال جاری میلادی برای قیمت سرب و روی و دیگر فلزات انتظار نمی‌رود.
    این مدرس و پژوهشگر بازار سرمایه تصریح کرد: وضعیت صنعت سرب و روی در بازار سهام کاملا تابعی از وضعیت حقیقی این نوع فلزات در بازارهای بین‌الملل است.
    وی معتقد است: بورس ایران تحت تاثیر عرضه و تقاضا و فاکتورهای بین‌المللی قرار دارد. همچنین، اخبار مناسب داخلی، پروژهها، قراردادهای مرتبط با تاسیسات و کارخانه های سرب و روی در کنار قیمت های جهانی بر روی قیمت ها در بورس اثرگذار خواهد بود.
    علی صادقین گفت: چشم انداز این صنعت برای سال 2016 همچنان ادامه وضعیت فعلی، سال 2017 رشدی اندک برای فلزات رنگین و سال 2018 نیز انتظار فزونی تقاضا و عرضه، بهبود رشد اقتصاد جهانی و افزایش قیمت‌های مناسب را برای فلزات رنگین پیش‌بینی می شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو