عصر خودرو

شاخص ارزی کاهشی شد

انگاره‌های قیمتی در بازار دلار

عصر بازار- هفته گذشته، قیمت دلار از مرز ۳ هزار و ۵۰۰ تومان پایین آمد و نزدیک محدوده ۳ هزار و ۴۹۰ تومان به کار خود پایان داد. روز سه‌شنبه، در آخرین روز کاری بازار، دلار با ۲ تومان افت به قیمت ۳ هزار و ۴۸۸ تومان رسید تا میزان کاهش هفتگی این ارز به ۵/ ۱ درصد برسد. با وجود این افت، همچنان انگاره‌های افزایشی میان برخی معامله‌گران ارزی برای شروع بازار در هفته جاری وجود دارد. برخی معامله‌گران تصور می‌کنند پس از تعطیلات انتهای هفته، تقاضا از شنبه جاری وارد بازار خواهد شد و قیمت را تحریک خواهد کرد.

انگاره‌های قیمتی در بازار دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در کنار این، جابه‌جا نشدن کف قیمت در روزهای انتهایی هفته گذشته و اظهارات دبیرکل سازمان ملل از جمله عواملی هستند که موجب شده‌اند ذهنیت افزایشی میان این دسته از معامله‌گران شکل بگیرد. برخلاف انگاره‌های افزایشی، برخی معامله‌گران به‌دلیل عملکرد بازارساز در هفته گذشته اعتقاد دارند در‌صورتی‌که روند قیمت در هفته جاری افزایشی شود، بازارساز مانند هفته گذشته با ورود و عرضه ارز می‌تواند نوسانات را مدیریت کند. همسو با کاهش قیمت دلار، روز سه‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی هزار تومان از ارزش خود را از دست داد تا با قیمت یک میلیون و 100 هزار تومان کار خود را در هفته گذشته پایان دهد. با وجود این افت، سکه هفته گذشته 4/ 1 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. افزایشی که بیش از هر عاملی ناشی از رشد بهای اونس در بازارهای جهانی بود.

     

    مسیر معکوس دلار

    شاخص ارزی که دو هفته پیش افزایش 1/ 2درصدی را تجربه کرده بود، هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفت و افت 5/ 1 درصدی را ثبت کرد. شنبه گذشته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 523 تومان آغاز کرد که کاهشی 20 تومانی نسبت به قیمت بسته شده پنج‌شنبه 2 هفته پیش داشت. روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، شاخص ارزی به مسیر کاهشی خود ادامه داد و نهایتا با قیمت 3 هزار و 488 تومان به کار خود پایان داد. افت قیمت دلار در هفته گذشته بیشتر ناشی از افت نرخ حواله درهم، پایین آمدن تقاضا و عرضه بازارساز بود. با وجود مسیر کاهشی دلار تا روز سه‌شنبه، قیمت در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه در بازار غیررسمی چندان جابه‌جا نشد، عاملی که در افزایشی شدن انتظارات برخی معامله‌گران ارزی تاثیر داشت. برخی معامله‌گران باور دارند جابه‌جا نشدن کف قیمت در انتهای هفته گذشته و ورود تقاضا به بازار از روز شنبه از جمله عواملی خواهند بود که قیمت را در هفته جاری در مسیر افزایشی قرار خواهند داد.

    یک بخشنامه و مسیر ارز

    هفته گذشته سازمان توسعه تجارت ایران، بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که به موجب آن 82تعرفه مشمول ارز متقاضی شدند و ثبت‌سفارش تعرفه‌های یاد شده با ارز مبادله‌ای ممنوع اعلام شد. این تغییر قانونی، در صورتی که در سطح تقاضا تغییر ایجاد کند می‌تواند منجر به تحریک قیمت دلار شود. در واقع اگر تقاضاهای یاد شده با خروج از مرکز مبادله‌ای به مرور وارد بازار آزاد شده هو با عرضه متناسب پاسخ داده نشوند، قیمت راه افزایشی را انتخاب خواهد کرد.

    برچسب ها