عصر خودرو

ادعای یک کارشناس بازار سرمایه بورس تهران در شرایط طلایی به سر می‌برد

عصر بازار- یک فعال بازار سرمایه با اشاره به کاهش سود سپرده های بانکی و نرخ تسهیلات و از طرف دیگر اجرایی شدن برجام و احتمال استقبال سرمایه‌گذاران خارجی از بازار سرمایه ایران، می گوید بورس تهران در حال حاضر در شریط طلایی به سر می برد.

ادعای یک کارشناس بازار سرمایه بورس تهران در شرایط طلایی به سر می‌برد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا ، علیرضا قدرتی  درباره وضعیت این روزهای بازار سرمایه ایران، اظهار کرد: کاهش نرخ تسهیلات گام بزرگی بود که از سوی دولت برداشته شد. این تصمیم می تواند کلیت اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد و به سمت مثبت سوق دهد . در حال حاضر ایران بالاترین نرخ سود بانکی را دارد و این موضوع باعث شده که اقتصاد کشور به جایگاهی که انتظارش را داریم نرسد، چرا که با بالا بودن نرخ سود سپرده ها و همچنین نرخ وام هایی که بانک ها پرداخت می کنند، هزینه مالی بنگاه ها افزایش پیدا خواهد کرد.

    او افزود: با توجه به بالا بودن نرخ تسهیلات بانک ها، بازدهی مدنظر بنگاه ها از دریافت وام محقق نمی‌شود و اقتصاد ایران توان ادامه این نرخ بالای وام را ندارد. کاهش این نرخ باعث می شود بهای تمام شده محصولات شرکت ها کاهش جدی پیدا کند، تامین سرمایه در گردش بانک ها ارزان تر شود و در نهایت باعث اقبال مشتریان و مصرف کنندگان نهایی برای خرید کالا ها شود. مجموعه این ها باعث می شود سودآوری شرکت ها افزایش یابد.

    این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: منفعتی که بازار سرمایه از کاهش نرخ تسهیلات و سود بانکی می برد هم مستقیم و هم غیر مستقیم است. سود مستقیم این است که بنگاه ها و شرکت ها که در بورس هستند سودشان افزایش می یابد و به تبع آن قیمت سهام آنها رشد خواهد کرد که این موضوع برای بازار سرمایه مطلوب است. سود غیر مستقیم نیز از این نظر ایجاد می شود که فرصت های موازی بازار سرمایه  کم خواهد شد.

    قدرتی تصریح کرد: متاسفانه در سال های اخیر کسانی که پول داشتند به جای اینکه در بازار های مولد سرمایه گذاری کنند سرمایه شان را در بانک ها می گذاشتند و سود بدون ریسک می بردند. کاهش نرخ سود سپرده های بانکی باعث می‌شود این سپرده ها کاهش پیدا کند و سرمایه به سمت بازار های مولد سوق یابد. در اجرای این سیاست دولت باید دقت خوبی داشته باشد و به نحو احسن آن را مدیریت کند و جلوی تخلفات احتمالی موسسات مالی را بگیرد و اگر این اتفاق بیافتد در سال های اینده ثمرات آن را حس خواهیم کرد.

    این فعال بازار سرمایه درباره وضعیت این روزهای بورس اوراق بهادار تهران نیز گفت: شرایط حال حاضر نشات گرفته از کل اقتصاد است. در حال حاضر سمت و سوی شرکت ها و بنگاه ها مبهم است و آینده شرکت ها برای سرمایه گذاران شفاف نیست. در نتیجه بازار سرمایه در بلاتکلیفی به سر می برد. اکنون در اخر فصل مجامع شرکت ها هستیم . متاسفانه مجامعی که تا کنون برگزار شده اند خبر های خوبی را برای سرمایه گذاران نداشته و جذابیت های سالهای گذشته را محقق نکرده است. در حالی که به طور سنتی فصل مجامع، فصل خوبی برای بازار سرمایه بوده است. البته ماه رمضان هم در این ماجرا بی‌تاثیر نبوده است.

    وی تاکید کرد: کاهش سود سپرده های بانکی اخیرا اعلام شده و ما منتظریم ببینیم تمام موسسات مالی به این نرخ تمکین می‌کنند یا خیر. همچنین منتظر هستیم ببینیم آیا نرخ وام هایی که بانک ها به بنگاه های اقتصادی پرداخت می‌کنند کاهش پیدا خواهد کرد یا خیر. اگر کاهش سود سپرده ها همراه با کاهش نرخ وام دهی بانک ها باشد، موثر خواهد بود اما اگر بانک ها نتوانند نرخ وام ها را پایین بیاورند، کاهش سود سپرده ها به تنهایی ثمری نخواهد داشت. البته عملی شدن این دو موضوع با هم زمان بر است.

    قدرتی ادامه داد: هنوز شاهد هستیم که اوراق مشارکت و سکوک با نرخ بالا در بازار سرمایه منتشر می شود و این موضوع همسو با کاهش سپرده های بانکی نیست که باید سیاست  واحدی در این حوزه در نظر گرفته شود.

    این فعال بازار سرمایه تاکید کرد: کاهش نرخ سود سپرده ها یک امر دستوری نیست و این اشتباهی است که در  سال های اخیر در این حوزه تکرار شده است . من فکر می کنم بانک مرکزی با فراهم آوردن شرایط لازم برای موسسات می تواند مقدمه این کاهش را ایجاد کند.

    او افزود: بدهی دولت به بانک ها مسئله مهمی است که باید حل شود، چرا که با پرداخت انها منابع خوبی برای بانک ها ایجاد می شود. بحث افزایش سرمایه بانک های بزرگ دولتی نیز بحث مهم است. موضوع کاهش نرخ سپرده قانونی نیز از بحث هایی است که بانک مرکزی باید آن را حل کند.

    قدرتی افزود: در مرحله اول فضا باید فراهم شود و در مرحله دوم باید نظارت خوبی از سوی بانک مرکزی بر موسسات مالی و بانک ها صورت گیرد که متاسفانه در سال های گذشته شاهد نظارت مناسبی نبودیم. بانک مرکزی می تواند از طریق بازرسی ها و مانیتور کردن بازار پول اجرای درست کاهش سود سپرده ها و تسهیلات را رصد کند. اگر فضا سازی و نظارت دقیق ایجاد شود خیلی خوشبین هستم که این سیاست ها در آینده ای نزدیک شرایط خوبی را برای بازار سرمایه ایجاد کند.

    این فعال بازار سرمایه تاکید کرد: اگر در یک دوره زمانی منطقی به فکر رسیدن به شرایط مطلوب باشیم باید بگویم  در دوران طلایی بازار سرمایه به سر می بریم. برجام اگر به معنی کامل اجرا شود و ما بتوانیم تورم را همینجا نگه داریم، سود سپرده های بانکی را کاهش دهیم و در عین حال منابع ارزی را در توسعه اقتصادی ایجاد کنیم و سرمایه‌ خارجی هم بیاید، بورس ما آینده درخشانی خواهد داشت.

    او درباره احتمال ارتباط ایران با بورس های بزرگ خارجی تصریح کرد: ارتباط بورس ایران با بورس های بزرگ بین المللی مقدماتی  می‌خواهد که آن مقدمات در حال حاضر در کشور ما فراهم نیست از دلایل آن می‌توان به مسائل تحریم، عدم آمادگی شرکت ها و عدم وجود موسسات رتبه بندی، اعتباری و بین المللی اشاره کرد، اما دور نمای  ارتباطی با بورس های بین المللی مثبت است چرا که خواسته یا ناخواسته در فضای جهانی شدن به بورس های دنیا متصل می‌شویم اما ممکن است آن بورس ها برنامه ای برای ارتباط با ما نداشته باشند.

    این فعال بازار سرمایه اضافه کرد: فکر می کنم در قدم اول ارتباط با بورس های منطقه ای خودمان و همچنین ارتباط با بورس های شرق آسیا و کشور هایی که از لحاظ فرهنگی و اقتصادی شبیه ما هستند بتواند به روند جهانی شدن ما کمک کند.

     

    برچسب ها