عصر خودرو

توسعه فازهای ۱۹، ۲۰و ۲۱;

از نصب سکو تا تولید ۱۰۷ میلیون متر مکعب گاز

عصر بازار- درطول یک سالی که از عمر دولت یازدهم باقی مانده است، قرار است تا پایان سال جاری فازهای ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ را تکمیل و افتتاح کند تا میزان تولید گاز به ۵۰۰ میلیون متر مکعب برسد.

از نصب سکو تا تولید ۱۰۷ میلیون متر مکعب گاز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، توسعه و تکمیل فازهای باقی مانده از پارس‌جنوبی از جمله برنامه‌های وزارت نفت تعریف شده است و با توجه به اینکه یک سال از عمر دولت یازدهم باقی مانده وزارتخانه باید برای دستیابی به تولید 500 میلیون متر مکعب گاز تا پایان سال جاری فازهای 18، 19، 20 و 21 را افتتاح کرده و فاز 17 را نیز تکمیل کند.

    در راستای دستیابی به این هدف فازهای 19، 20 و 21 سه فاز پارس جنوبی که در اولویت دوم بعد از فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 وزارت نفت جهت توسعه قرار گرفته‌اند اکنون در مراحل نصب و راه اندازی عرشه و سکو هستند.

    پروژه فاز ١٩ در ناحیه غربی مخزن مشترک پارس جنوبی قرار گرفته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک (حدود 210 کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر) با مساحتی در حدود ٢١٨ هکتار بین پالایشگاههای فازهای ١١ و ١٢ پارس جنوبی و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است.

    در حال حاضر سه فاز یاد شده مراحل بارگیری و نصب سکو را می‌گذرانند تا با اتمام مراحل اولیه کار هر کدام به ترتیب به تولید روزانه 57 میلیون متر مکعب گاز از فاز 19 و 50 میلیون متر مکعب نیز از دو فاز 20 و 21 برسیم.

    این گزارش حاکی است؛ بارگیری عرشه این 3 فاز که از اواخر خرداد سال جاری آغاز نهایتا تا 5 مردادماه نصب خواهد شد.

    نکته قابل توجه اینکه در فاز 19، 7. 9 میلیون نفر ساعت و در فازهای 20 و 21 نیز 6 میلیون نفر ساعت در شرایط گرما و شرایط نامناسب جوی و ریزگرد‌ها مشغول به کار بوده‌اند. همچنین روزانه برای1200 نفر در قالب پیمانکاران اجرایی و ناظرین اشتغالزایی شده است.

    لازم به ذکر است؛ 100 درصد عملیات بارگیری سکو‌ها از سوی تاسیسات دریایی و توسط نیروهای داخلی بوده و تمامی مراحل کار نیز از سوی شرکت تاسیسات دریایی و نیروهای داخلی بوده و در تمامی ماحل کار نیز به لحاظ کیفی کنترل صورت گرفته است.

    لازم به یادآوری است که استفاده از شناورهای نصاب و لوله گذار فوق مدرن oceanic5000 و c-master در نصب و لوله گذاری کمک شایانی به پیشبرد پروژه‌های فراساحلی در شرایط تحریم بوده است.

    بر اساس این گزارش؛ مبلغ قرارداد بخش فراساحل فاز 19، 957 میلیون دلار تعیین شده و استخراج روزانه 56. 63 میلیون متر مکعب گاز غنی از مخزن شامل پالایش و تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین از گاز استخراج شده جهت تزریق به شبکه داخلی، تولید روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی جهت صادرات، تولید روزانه 2000 تن گاز مایع پروپان، تولید روزانه 1200 تن گاز مایع بوتان، تولید روزانه 2550 تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه 400 تن گوگرد جهت صادرات هدف گذاری شده است.

    در فاز 20 و 21 نیز مبلغ قرارداد بخش فراساحل 724 میلیون دلار تعیین شده و استخراج روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز جهت تزریق به شبکه سراسری، تولید روزانه 77 هزار بشکه میعانات گازی جهت صادرات، تولید روزانه یک میلیون تن گاز مایع بری صادرات، تولید روزانه یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه 400تن گوگرد جهت صادرات از جمله اهداف و برنامه‌های توسعه این فازهاست.

    برچسب ها