عصر خودرو

نگاهی به مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران بود که در این گزارش مروری داریم بر این رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، مدیرعامل بورس کالای ایران هفته گذشته اعلام کرد با عضویت وابسته بورس کالای ایران در فدراسیون جهانی بورس ها (WFE)، برقراری ارتباطات و تعاملاتی که در گذشته با دشواری و صرف زمان زیاد با بورس های برجسته دنیا صورت می گیرد، به مراتب آسان تر شده، چراکه نماینده بورس کالا از این پس در کنار مسوولان بورس های معتبر دنیا قرار خواهد گرفت.

    حامد سلطانی نژاد به تشریح مزایای عضویت وابسته (Affiliate Status)  بورس کالای ایران در WFE پرداخت و گفت: حضور در تمامی اجلاس ها، مجامع و نشست های عمومی و تخصصی فدراسیون جهانی بورس ها از نخستین مزایای عضویت وابسته بورس کالا در این نهاد معتبر است.

    هند و اندونزی خواستار معامله قیر با ایران

    مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان این که برای راه اندازی یک بازار مالی مبتنی بر کالا به تعداد بازیگران زیادی نیاز است اظهار داشت: برای راه اندازی بازار مشتقه نیازمند بازیگرهای خارجی هستیم، زیرا بخشی از محصولاتی که همچون قیر در ایران تولید می شوند در بازارهای جهانی مشتری دارند، البته در حال حاضر نیز مشتریانی وجود دارد که این مراجعه کنندگان بیشتر از کشورهای اندونزی و هند هستند. همچنین از بورس‌های کشورهای اروپایی و شرق آسیا نیز برای گسترش همکاری‌ها درخواست هایی شده است.

    سلطانی نژاد در ادامه گفت: درصددیم برای توسعه معاملات کالا بازار آتی قیر و معاملات سلف را برای قیر راه اندازی کنیم. ضمن آنکه صدور گواهی سپرده کالایی بر اساس دارایی پایه قیر و راه اندازی صندوق های کالایی قیر از سایر برنامه‌های بورس کالای ایران است.

    بازگشت آرامش به بازار پتروشیمی

    مدیرعامل بورس کالا همچنین به بررسی بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا پرداخت و گفت: با توجه به تعلیق فعالیت آن دسته از شرکت های معاف از مالیات بر ارزش افزوده که مدارکشان مشکل داشت، به نظر می رسد آرامش به بازار فروش محصولات پتروشیمی بازگردد.

    سلطانی نژاد درباره عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، افزود: امروز با پدیده ورود خریداران معاف از مالیات بر ارزش افزوده به بازار مواجه هستیم که با ورود آنها تقاضای زیادی در بازار ایجاد و در نتیجه قیمت ها افزایش یافت.

    وی درباره عرضه خارج از بورس محصولات پتروشیمی نیز گفت: تولیدکنندگان گاهی، بخشی از محصول را در بورس کالا عرضه می کردند که باعث می شد قیمت محصول افزایش پیدا کند، سپس در بازار آزاد با همان قیمتی که در بورس کشف شده، به فروش می رساندند.

    سلطانی نژاد اضافه کرد: برای حل این مشکل به آنها اعلام کردیم که یا همه محصول را در خارج از بورس بفروشید یا در بورس عرضه کنید که آنها پاسخ دادند، تمایل داریم همه محصول را در بورس به فروش برسانیم، اما به دلیل اینکه در بورس، سقف های قیمتی تعیین شده است نمی توانیم همه این محصولات را در بورس عرضه کنیم.

    وی ادامه داد: ما به آنها اعلام کردیم سقف قیمتی را برمی داریم به شرطی که همه محصولی را که قصد دارید در داخل کشور به فروش برسانید در بورس عرضه کنید تا مطمئن شویم قیمتی که در بورس عرضه می شود، در نتیجه عرضه و تقاضای واقعی است.

    رونق بازار پلی پروپیلن ها

    معاملات محصولات پلیمری روز سه شنبه گذشته متاثر از افزایش قیمت های جهانی با رونق در بورس کالای ایران دنبال شد به طوریکه پلی پروپیلن ها پس از هفته ها مورد توجه خریداران قرار گرفتند.

    بر این اساس پلی پروپیلن نساجی Z30S پتروشیمی مارون که به میزان 880 تن عرضه داشت، 2904تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا 3 هزار و 96 تومان و میانگین نرخ خرید آن هم 3 هزار و 303 تومان رقم خورد.

    عرضه 264 پلی پروپیلن نساجی C30S هم 1034 تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا 3 هزار و 96 تومان و میانگین قیمت خرید آن هم 3 هزارو 347 تومان رقم خورد.

    عرضه روزانه 8 هزار تن شکر در بورس کالا

    براساس این گزارش، طبق تصمیم وزارت جهاد کشاورزی، از روز شنبه گذشته  روزانه 8 هزار تن شکر در بورس کالا به منظور تعادل بازار عرضه شد تا با پیشی گرفتن حجم عرضه به نسبت تقاضا، شاهد آرامش بازار این محصول باشیم.

    مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این باره گفت: میزان عرضه روزانه 8 هزار تن شکر در بورس کالای ایران مناسب است و عرضه شکر در بورس کالای ایران موجب کوتاه شدن دست دلالان و واسطه‌ها از این محصول و رسیدن آن به دست مصرف‌کننده واقعی می‌شود.

    علیرضا حمیدی افزود: بازار مصرف شکر کشور، حدود 6 هزار تن در روز است و قرار بر عرضه 8 هزار تن شکر در بورس کالا شده است. به این ترتیب عرضه شکر بیش از تقاضا است و جای نگرانی بابت کمبود عرضه نیست.

    افزایش تقاضای وام مسکن و رونق معاملات بورس کالا

    طی هفته گذشته اعلام شد که میزان تقاضا برای وام مسکن اقزایش یافته که کارشناسان معتقدند در صورتی که این روند ادامه دار باشد بر معاملات مواد اولیه صنعت ساختمان که در بورس کالا عرضه می شود، تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

    مدیر عامل کارگزاری سی ولکس کالا در این باره گفت: رشد 37 درصدی تقاضا برای دریافت وام مسکن در صورتی که در طول ماه های آینده نیز ادامه داشته باشد باعث ایجاد تقاضا در بازار مسکن، افزایش تولیدات صنعت ساختمان سازی و در نتیجه رونق معاملات این محصولات در بورس کالا خواهد شد.

    محمودرضا الهی فرد با تاکید بر اینکه صنعت ساختمان با محصولات زیادی در ارتباط است خاطرنشان کرد: در پروسه ساخت یک خانه مواد اولیه زیادی از جمله فولاد، آلومینیوم، سیمان، مس و حتی محصولات صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار میگیرد که در صورت رونق بازار مسکن تمام این صنایع با افزایش فروش محصولات خود رو به رو خواهند شد.

    قابلیت انعقاد قرارداد بلندمدت مواد پلیمری در بورس کالا

    به تازگی امکان انعقاد قراردادهای بلندمدت در بورس کالای ایران مهیا شده که مدیرعامل شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس در این زمینه معتقد است؛ قراردادهای بلند مدت در بورس کالا، روشی بسیار مطلوب برای شرکت های پتروشیمی و صنایع پایین دست است و به نظر می رسد رفته رفته اغلب شرکت های پتروشیمی از این معاملات استقبال کرده و خواستار عقد قراردادهای بلندمدت با صنایع پایین دست شوند.

    محمد حسین کاکوئی نژاد تاکید کرد: صنایع پایین دست همواره علاقه مند به دریافت محصولات به طور مستمر و متناوب از شرکت های پتروشیمی هستند، از سوی دیگر شرکت های پتروشیمی نیز راغب هستند تا محصولات تولیدی خود را به طور مداوم تولید کرده و در فصول مختلف و در شرایط رونق و رکود با انباشت کالا روبه رو نشوند، از این رو به نظر می رسد عقد قراردادهای بلندمدت روش مناسبی برای شرکت های پتروشیمی و صنایع پایین دست است.

    موفقیت اجرای طرح حمایت از ذرتکاران خوزستان

    طرح حمایت از ذرتکاران توسط سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با موفقیت به پایان رسید.

    مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی با بیان خبر فوق گفت: بیش از500 میلیارد ریال از مطالبات کشاورزان ذرتکار که در سال 94 ذرت خود را از طریق بورس عرضه نموده اند پرداخت شد تا آغاز طرح قیمت تضمینی در بورس کالا با موفقیت اجرایی شود.

    به گفته وی؛ در سال گذشته با اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و مصوبه هیئت وزیران، طرح خرید ذرت با قیمت تضمینی از طریق بورس کالا برای اولین بار در کشور در استان خوزستان اجرا شد که امسال کل ذرت کشور به همراه جو در بورس عرضه خواهد شد.

    برچسب ها