عصر خودرو

در آستانه یک ساله شدن برجام;

طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد

عصر بازار- در آستانه یک ساله شدن توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی، مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به تصویب رسانده که هدف از آن ممانعت از فروش هواپیما به ایران است.

طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، یک هفته قبل از اولین سالگرد امضای توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی، مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری خواهان است طرحی را به تصویب رسانده که هدف از آن ممانعت از فروش هواپیماهای مسافربری توسط شرکت های آمریکایی به ایران است.

    قانونگذاران آمریکایی روز پنجشبه به دو اصلاحیه ای رای مثبت دادند که هدف از آن ممانعت از اجرایی شدن قرارداد ماه گذشته بین شرکت بوئینگ و شرکت ایران ایر است.

    این اصلاحیه که به لایحه هزینه های خدمات مالی اضافه خواهد شد با 239 رای مثبت در برابر 185 رای منفی به تصویب رسید.

    برای عملیاتی شدن این طرح باید طرح متناظری نیز در مجلس سنا به تصویب برسد و رئیس جمهور آمریکا آن را امضا کند. دولت اوباما مطمئنا تهدید خواهد کرد که هر مصوبه ای را که توافق هسته ای با ایران را نقض کند، وتو می کند.

    پیتر روسکام، نماینده جمهوری خواه، که طراح اصلی این اصلاحیه است گفت، هواپیماهای شرکت بوئینگ ممکن است مورد استفاده سپاه پاسداران قرار بگیرد.

    روسکام افزود: «تحویل این نوع هواپیماها به حکومت ایران، به معنای تحویل محصولی به آنهاست که می تواند برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گیرد.»

    وی افزود، هواپیماهای بوئینگ می توانند با تغییر کاربری 100 موشک بالستیک یا 15 هزار خمپاره انداز (آر پی جی) حمل کنند.

    خوزه سرانو، دیگر نماینده جمهوری خواه که مخالف پیشنهاد روسکام است گفت، این طرح بخشی از استراتژی گسترده حزب جمهوری خواه برای بد جلوه دادن توافق هسته ای و دولت اوباماست.

    هرچند روسکام نماینده ایلینوی است یعنی جایی که مقر شرکت بوئینگ در آن قرار دارد، اما هواپیماهای مسافربری ای که شرکت بوئینگ قرار است به ایران بفروشد، در ایالت واشنگتن تولید می شوند.

    برچسب ها