عصر خودرو

چشم انداز توسعه سنگان؛

ساخت ۶ کارخانه کنسانتره و ۴ کارخانه گندله

عصر بازار- مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان به تشریح برنامه های توسعه سنگان پرداخت که ساخت ۶ کارخانه کنسانتره و چهار کارخانه گندله سنگ آهن را به دنبال دارد.

ساخت ۶ کارخانه کنسانتره و ۴ کارخانه گندله
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایمیدرو، علی صدیقی فر با بیان اینکه این طرح ها در شرکت های مختلف در حال اجراست، گفت: ساخت 6 کارخانه کنسانتره با ظرفیت 17 میلیون و 500 هزار تن در سال و چهار کارخانه گندله سازی با ظرفیت 15 میلیون تن در سال اکنون در سنگان در حال انجام است.

    وی اظهارکرد: ساخت و راه اندازی یک کارخانه تولید کنسانتره با ظرفیت پنج میلیون تن و یک کارخانه گندله سازی با ظرفیت پنج میلیون تن در سال توسط شرکت فولاد مبارکه در حال اجرا است، به طوری که پیش بینی می شود کارخانه گندله سازی با پیشرفت فیزیکی 87 درصد در نیمه دوم امسال و کارخانه کنسانتره با پیشرفت فیزیکی 30 درصد، در پایان سال 96 راه اندازی شود.
    صدیقی فر ادامه داد: همچنین احداث و راه اندازی یک واحد گندله سازی با ظرفیت سالیانه پنج میلیون تن توسط ایمیدرو و با مشارکت بخش خصوصی که دارای 72 درصد پیشرفت فیزیکی است، در نیمه نخست سال 96 راه اندازی می شود.
    وی با اشاره به اینکه اینک نخستین کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن با ظرفیت تولید دو میلیون و 600 هزار تن مشغول فعالیت است، گفت: کارخانه دوم با ظرفیت تولید سالیانه دو میلیون و 400 هزار تن توسط ایمیدرو با مشارکت بخش خصوصی در مرحله انعقاد قرارداد برای ساخت است.
    صدیقی فر گفت: احداث و راه اندازی یک واحد کارخانه کنسانتره و یک واحد گندله سازی هرکدام با ظرفیت دومیلیون و 500 هزار تن در سال توسط سرمایه گذاری توسعه ملی در دست اجرا قرار دارد که با توجه به پیشرفت 77 درصدی طرح کنسانتره سازی، پیش بینی می شود در سال 96 راه اندازی شود.
    مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان ادامه داد: ساخت و راه اندازی یک واحد کارخانه کنسانتره و یک واحد گندله سازی با ظرفیت دو میلیون و 500 هزار تن توسط هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس وابسته به بنیاد مستضعفان و همچنین احداث و راه اندازی یک واحد تولید کنسانتره با ظرفیت دو میلیون و 500 هزار تن توسط شرکت فولاد خراسان از دیگر چشم اندازهای توسعه سنگان است.
    صدیقی فر درباره عملکرد این مجتمع خاطرنشان کرد: سال گذشته با آماده سازی و باطله برداری 12 میلیون تنی،‌ شاهد عملکرد 172درصدی نسبت به برنامه پیش بینی شده بودیم، همچنین با استخراج 7.7 میلیون تن ماده معدنی، میزان عملکرد در این بخش به 115 درصد رسید.
    وی در عین حال تولید سنگ آهن دانه بندی شده را دو میلیون و 600 هزار تن اعلام کرد.
    صدیقی فر درباره برنامه های پیش بینی شده امسال گفت: 12 میلیون تن آماده سازی و باطله برداری و چهار میلیون و 800 هزار تن استخراج، از برنامه های سال 95 مجتمع معدنی سنگان است، این در حالی است که سه میلیون تن نیز از دپوی سال گذشته باقی مانده است.
    مدیر مجتمع معدنی سنگان ادامه داد: برنامه سنگ آهن دانه بندی این مجتمع شامل تولید 900 هزار تن سنگ پرعیار و 670 هزار تن سنگ آهن عیار متوسط است.

    ** نگاه استراتژیک
    وی افزود: نگاه مجتمع به معادن سنگان و ذخایر ارزشمند آن، یک نگاه استراتژیک مبتنی بر حفظ این منابع و ذخایر است که بهره برداری از آنها در یک دوره 25 تا 30 ساله صورت می گیرد.
    صدیقی فر، ذخایر پیش بینی شده معادن سنگان را بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تن ذکر کرد و گفت: هم اینک برنامه اصلی در مجتمع سنگان تمرکز بر انجام آماده سازی های معدن است و بر اساس همین نگاه، مجتمع سنگان در سال گذشته توانست در این بخش 172 درصد بیشتر از هدف برنامه خود را محقق کند.
    وی تاکید کرد: مجتمع سنگان هیچ برنامه از قبل تدوین شده ای برای تولید سنگ آهن دانه بندی با هدف فروش در بازارهای صادراتی ندارد؛ زیرا با توجه به قیمت های کنونی جهانی هیچ گونه توجیهی برای استخراج منابع و ذخایر ارزشمند وجود ندارد. در حالی که این منابع می تواند با قرارگرفتن در زنجیره تولید فولاد،‌ ارزش افزوده بالایی ایجاد کند.
    اینک، قیمت هر تن سنگ ‌آهن دانه بندی پرعیار برای تحویل در بندرعباس نزدیک به 29 دلار است که با احتساب کرایه حمل و بارگیری 25دلاری،‌ ارزش صدور هر تن از این ماده معدنی در عمل به پنج دلار می رسد.
    مجموعه کانسارهای سنگ آهن سنگان در فاصله حدود 300 کیلومتری جنوب شرقی مشهد، 68 کیلومتری جنوب غربی تایباد، 40 کیلومتری جنوب شرقی خواف و 18 کیلومتری شمال شرقی سنگان در استان خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

    برچسب ها