عصر خودرو

سید مصطفی صفاری عنوان کرد:

فعالیت موسسات رتبه بندی، گام بزرگ توسعه بازار سرمایه

عصر بازار- در دنیا بنگاه های رتبه بندی اعتباری میزان ریسک سرمایه گذاری را بررسی می کنند. شرکت ها قبل از انتشار اوراق بدهی، باید ارزیابی ریسک شوند و نهاد هایی که این فعالیت را انجام می دهند به موسسات رتبه بندی مشهورند.

فعالیت موسسات رتبه بندی، گام بزرگ توسعه بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دکتر سید مصطفی صفاری، استاد دانشگاه و مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان ضمن بیان این مطلب گفت: در فعالیت های مالی، موضوع خطر پذیری یا  ریسک یک عامل اساسی محسوب می شود. برای  گسترش بازار بدهی به ابزار های گوناگونی نیاز است و بنگاه های رتبه بندی یکی از این ابزار ها است.

    این استاد دانشگاه با بیان اینکه جای موسسات ارزیابی ریسک و نرخ سود، در بورس کشور خالی بود عنوان کرد: میزان بازدهی سود و ریسک سرمایه گذاری توسط خود شرکت هایی که به انتشار اوراق بدهی اقدام می کردند تعیین می شد و این فرایند مانع توسعه بازار سرمایه بود.

    مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با ذکر این نکته که کمترین ریسک سرمایه گذاری را به ترتیب، اوراق بدهی، شهرداری ها و در آخر شرکت ها دارند گفت: ما می توانیم با استفاده از بنگاه های رتبه بندی، ریسک سرمایه گذاری سهام و نرخ بهره اوراق قابل انتشار در بازار بدهی را مشخص کنیم و از این طریق بستر توسعه بازار سرمایه، فراهم خواهد شد.

    مصطفی صفاری افزود: اعلام میزان خطر پذیری سرمایه گذاری در بازار سرمایه، وظیفه بنگاه های رتبه بندی است. این بنگاه ها وظیفه دارند میزان ریسک هر اوراقی که در بازار سرمایه منتشر می شود اعلام کنند، بنگاه های رتبه بندی باید به سرمایه گذار اعلام کنند که شما با ریسک A، A+، B یا B- اوراق می خرید.

    وی ادامه داد: فعالیت این بنگاه ها یکی از الزامات گسترش بازار سرمایه و بازار بورس است و با تلاش سازمان بورس برای تصویب آغاز کار موسسات رتبه بندی، امیدوار هستیم حداقل 3 یا 4 بنگاه رتبه بندی به زودی از راه برسند.

    مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با اشاره به اینکه این بنگاه ها فعالیت خود را برای اولین بار در ایران آغاز خواهند کرد، گفت: فرایند فعالیت شرکت های رتبه بندی می تواند به صورت جوینت ونچر صورت گیرد. برای عملکرد بهتر موسسات رتبه بندی توجه به تجربه سایر کشورهای پیشرو نیاز است و از آنجا که روش های اعتبار سنجی به تخصص نیاز دارد بهتر است از تجربه سایر کشورها استفاده شود.

    وی افزود: امکان دارد فعالیت موسسات رتبه بندی برای ناشر هزینه هایی داشته باشد اما برای سرمایه گذاران، امنیت به همراه خواهد آورد. زمانی که شما سرمایه گذاری می کنید، میزان خطر پذیری آن را یک موسسه مستقل و بیطرف قبلا سنجیده است و این امر، میزان اطمینان به سرمایه گذاری را افزایش داده و ریسک را کاهش خواهد داد.

    مصطفی صفاری بیان کرد: فعالیت موسسات رتبه بندی باعث می شود ناشران سعی کنند برنامه های اقتصادی  توسعه محور را در دستور کار  قرار داده و میزان ریسک خود را کاهش دهند و این چرخه به توسعه بازار سرمایه و افزایش اعتماد سرمایه گذار منجر می شود.

    مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با تاکید بر اینکه فعالیت موسسات رتبه بندی اعتبار بین المللی به همراه خواهد داشت گفت: با آغاز فعالیت این بنگاه ها، اعتبار بازار سرمایه ایران در عرصه بین المللی افزایش پیدا  خواهد کرد. در دنیا همه اوراق بهادار منتشر شده رتبه بندی می شود و زمانی که از اوراق بهادار صحبت می شود، اولین پرسش میزان ریسک آن است.

    این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد:  آغاز فعالیت موسسات رتبه بندی، افزایش اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه را به همراه دارد و یک گام بزرگ برای رشد بازار سرمایه است.

    یاد آور می شود بر اساس بند "21" ماده "یک" قانون بازار اوراق بهادار فعالیت موسسات رتبه بندی اعتباری پیش بینی شده است و بر همین اساس نهمین نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، به صورت رسمی  فعالیت خود را آغاز کرد.

    برچسب ها