عصر خودرو

مدیر عامل توانیر :

تولید و مصرف برق سر به سر شد

عصر بازار- مدیر عامل شرکت توانیر با بیان اینکه سر به سر شدن تولید و مصرف برق به گونه ای شده که میزان ذخیره برق در وضعیت نامطلوبی باشد گفت: خاموشی برنامه ریزی شده نخواهیم داشت اما به هر حال با افزایش دمای هوا اگر حادثه‌ای در شبکه رخ دهد قطعا خاموشی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

تولید و مصرف برق سر به سر شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، آرش کردی در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه پیک مصرف برق از مرز 51 هزار مگاوات عبور کرده احتمال اینکه خاموشی برق رخ دهد وجود دارد؟گفت:احتمال اینکه بخواهیم خاموشی برنامه ریزی شده اعمال کنیم خیلی قوی نیست اما به هر حال با افزایش دمای هوا در هفته جاری احتمال وقوع حوادث درشبکه می تواند موجب خاموشی برق شود.

    وی افزود:عبور پیک مصرف برق از مرز 50 هزار مگاوات به این معنی است که ریسک شبکه برق بالا رفته است بنابراین با توجه به اینکه پیک مصرف برق در هفته گذشته به 51 هزار و 25 مگاوات رسید نشان داد که اگر مشترکان برق در مصرف خود دقت نکنند و صرفه جویی را سرلوحه کار خود قرار ندهند احتمال خاموشی وجود دارد.

    کردی خاطر نشان کرد:زمانی که پیک مصرف برق از مرز 50 هزار مگاوات عبور می کند ریسک شبکه بالا رفته و تمام خطوط پربار می شود و یک حادثه در یک خط بر خطوط دیگر نیز تاثیر می گذارد بنابراین چون میزان تولید و مصرف برق این روزها به وضعیت سر به سر رسیده اند هر حادثه ای می تواند موجب خاموشی برق در نقاط مختلف کشور شود.

    وی با بیان این که نمی توان انتظار داشت اوج مصرف روی همین میزان باقی بماند افزود: نگاهی به آمارسال های گذشته نشانگر آن است که نمی توان پیک را سپری شده حساب کرد و به این دلیل باید گفت که احتمال افزایش مصرف برق، همچنان وجود دارد.

    مدیر عامل توانیر در پاسخ به این سئوال که گفته می شود استاندارد ذخیره برق برای جلوگیری از هر گونه خاموشی حدود 10 درصد است آیا این وضعیت در حال حاضر در شبکه وجود دارد ادامه داد:در حال حاضر وضعیت ذخیره برق زیر 3 درصد است و این میزان کافی نیست بنابراین با توجه به اینکه هفته جاری دمای هوا به شدت افزایش خواهد یافت از مردم درخواست می کنیم که در مصرف برق صرفه جویی را به معنای واقعی در دستور کار قرار دهند.

    کردی اضافه کرد:با توجه به اینکه وضعیت ذخایر برق نیروگاهها در حد مطلوبی نیست اما تمام تمهیدات مثل مدیریت مصرف و تعمیرات زودتر از موعد نیروگاهها برای جلوگیری از هر گونه خاموشی احتمالی انجام شده است.

    وی بهره گیری از مشوق های قانونی تعریف شده و آئین نامه های ابلاغی توسط وزیر نیرو را در این زمینه موثر دانست و افزود: خوشبختانه امسال علاوه بر طرح های تعطیلات و تعمیرات و ذخیره عملیاتی، آئین نامه تشویقی مشترکین دیماندی اداری و سایر مصارف (تجاری) جهت مشارکت در برنامه پاسخگویی بار برای مدیریت مصرف در ساعات اوج بار نیز ابلاغ شده است.

    مدیرعامل توانیر با بیان این که نزدیک به یک سوم از برق کشور در بخش صنعت به مصرف می رسد، تصریح کرد: به نظر می رسد با استفاده از پتانسیل طرح های تعطیلات و تعمیرات و ذخیره عملیاتی بتوان صنایع را برای اعمال مدیریت بار برق مصرفی تشویق کرد چرا که این دو طرح مزایای مالی بسیاری برای صنایع به دنبال دارد و باعث کاهش هزینه های آنها می شود.

    برچسب ها