عصر خودرو

لهستان:

دو میلیون بشکه نفت از ایران خریدیم

عصر بازار- شرکت لوتوس لهستان از خرید ۲ میلیون بشکه نفت از ایران خبر داد.

دو میلیون بشکه نفت از ایران خریدیم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، لهستان که جدید ترین مشتری اروپایی نفت ایران به شمار می رود، خرید تک محموله نفت از کشورمان را تایید کرده است.

    شرکت لوتوس در بیانیه ای اعلام کرد مدیریت این پالایشگر لهستانی تایید کرده است که یک نفتکش غول پیکر با محموله دو میلیون بشکه ای نفت خریداری شده از ایران به سوی پایانه گدانسک لهستان در حرکت است و در میانه ماه اوت 2016(مرداد- شهریور) به مقصد می رسد.
    پیش از این، طرف ایرانی نیز این خبر را اعلام کرده بود.
    لوتوس اعلام کرد پایان تحریم ها به این شرکت امکان داده است همکاری خود را با شرکت ملی نفت ایران از سر بگیرد.
    رابرت پیتریسیزین مدیر عامل شرکت لوتوس، گفت: توافق امضا شده امکان دریافت یک محموله آزمایشی از نفت خام سبک ایران را با حجم 2 میلیون بشکه فراهم کرده است.
    براساس بیانیه یاد شده، دو شرکت برای گسترش همکاری ها آمادگی دارند.
    سیدمحسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران نیز شنبه گذشته (دوازدهم تیرماه) از صادرات ٢ میلیون بشکه نفت خام ایران به مقصد لهستان خبر داد و گفت، این محموله در پایانه خارگ بارگیری شده است.
    وی با بیان اینکه فروش این محموله نتیجه سه ماه مذاکره با پالایشگاه لوتوس لهستان بوده است، درباره این که آیا فروش نفت به صورت تک محموله به این کشور منجر به امضای قرارداد بلندمدت می شود، تاکید کرد، امضای قرارداد بلندمدت بستگی به شرایط ٢ کشور دارد.
    لهستان هم اکنون 90 درصد نفت خام (400 هزار بشکه در روز) و 60 درصد گاز طبیعی مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کند و سیاست این کشور متنوع سازی منابع تامین انرژی است.
    «ریانوش پیخوچنسکی» معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد لهستان، «کاتزپزچک» معاون وزیر خارجه لهستان، «رادوسلاو دوماگالسکی لاچیکی» معاون وزیر توسعه لهستان سال گذشته به ایران سفر کرده و مذاکراتی با مقام های صنعت نفت ایران انجام داده بودند.
    بیژن زنگنه وزیر نفت ایران پس از دیدار مهرماه پارسال با یانوش پیخوچنسکی اعلام کرد: نخستین گام برای آغاز دور تازه روابط میان ایران و لهستان امضای قرارداد خرید نفت خام با این کشور است.
     پیش از آغاز تحریم ها در سال 2012 میلادی، ایران روزانه دو میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام صادر می کرد که 600 هزار بشکه آن به اروپا فرستاده می شد.
    در دوران تحریم، روند صادرات نفت به قاره سبز (به جز ترکیه) متوقف شد، اما پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دوباره از سرگرفته شد، به طوری که سهم اروپا از صادرات نفت خام ایران در پایان خرداد ماه امسال به 600 هزار بشکه در روز رسید.
    شرکت های هلنیک (یونان)، توتال (فرانسه)، سپسا (اسپانیا)، ساراس (ایتالیا) از جمله مشتریان اروپایی نفت ایران هستند که در ماه های اخیر، خرید نفت از ایران را آغاز کرده اند.

    برچسب ها