عصر خودرو

در گفت و گو با مدیر عامل سیمان تهران بررسی شد:

ارتباط سیمان تهران با آلایندگی های جنوب تهران

عصر بازار- چندی پیش از شورای شهر تهران خبری مبنی انتشار غبار از دودکش های کارخانه سیمان تهران که در جنوب شرق تهران واقع شده است، منتشر شد. کارشناسان شورای شهر تهران غبارهای به وجود آمده از دودکش های این کارخانه را یک عامل مخرب برای محیط زیست عنوان کردند. برخی از کارشناسان شورای شهر جابجایی این کارخانه را به بیرون از شهر یک اقدام ضروری می دانند.

ارتباط سیمان تهران با آلایندگی های جنوب تهران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در این خصوص گفت‌وگویی با مهندس اکبر مجید پور مدیرعامل سیمان تهران داشتیم تا راهکارها و تصمیماتی که از سوی این کارخانه در جهت رفع آلایندگی و استاندارد سازی خط های تولید که شورای شهر تهران مدعی آن است را بررسی کنیم.


    با توجه به نظر کارشناسان شورای شهر تهران آیا وجود آلایندگی در کارخانه سیمان تهران را تایید می کنید؟

    ریزگردهایی که وارد شهر تهران شده است هیچ ارتباطی با کارخانه سیمان تهران ندارد. اگر کارخانه‌هایی که در مجاورت ما فعالیت می‌کنند آلایندگی دارند، سیمان تهران وظیفه پاسخگویی به آن را ندارد.
    ما در دودکش‌های کارخانه آنالیزورهایی نصب کرده‌ایم که توسط شرکت‌های امین سازمان محیط زیست معرفی و نصب شده‌اند. سازمان محیط زیست بارها بدون اطلاع قبلی برای برای اندازه گیری میزان آلایندگی دودکش ها به کارخانه مراجعه کرده است که در نهایت هیچ موردی که به وجود آلایندگی مربوط شود، وجود نداشت. با توجه به اینکه ما الزامات قانونی زیست محیطی را رعایت کرده‌ایم و با این سازمان در یکسو در حرکت هستیم وجود آلایندگی در این کارخانه بی معنی است.

    از قدیم بین سازمان محیط زیست و کارخانه‌های واقع در شهر تنش‌هایی وجود داشت. رابطه محیط زیست و صنعت را در یک چارچوب چگونه ارزیابی می‌کنید؟

    طبیعتا مباحث محیط زیست یک بحث اصولی است. هر کارخانه و تولیدی که در کشور فعالیت می‌کند باید متناسب با قوانین سازمان محیط زیست فعالیت داشته باشد. در مقابل، سازمان محیط زیست نیز باید شرایط صنایع را در نظر بگیرد تا محیط زیست و صنعت در چارچوب توسعه پایدار به فعالیت‌های خود ادامه دهند. زمانی که بحث توسعه پایدار به میان می‌آید باید به صنعت و اشتغال و همزمان به محیط زیست و عوامل متعدد آسیب رسان زیست محیطی توجه داشت. اگر ریزگردها وارد شهرمی‌شوند باید برای جلوگیری از ورود آنها تدابیر کارشناسی اتخاذ شود و با تصمیمات یک شبه نمی‌توان راه به جایی برد. ما در کارخانه سیمان تهران کاملا به مباحث محیط زیست مقید هستیم و خودمان را از حامیان محیط زیست می‌دانیم و تمام راهکارهایی که به هوای پاک کمک می‌کند را انجام می‌دهیم.

    با توجه به قدمت بالای این کارخانه تاکنون چه اقداماتی برای نوسازی خطوط تولید قدیمی کرده‌اید؟ 

    چندی پیش مجوزی از سازمان محیط زیست دریافت کردیم که خطوط تولید قدیمی که در سال 1338 راه اندازی شده با خطوط تولید جدید جایگزین کنیم و این کار را انجام دادیم. ما برای نوسازی و راه اندازی خط 2 کارخانه 400 میلیارد تومان هزینه کردیم تا جایگزین خط های قدیمی کنیم. ما در سال گذشته 4 میلیارد تومان برای کاهش آلایندگی خط های فرسوده هزینه کردیم و برای پس‌آب‌های کارخانه هم تصفیه خانه مجهزی احداث کردیم و به دنبال اخذ مجوز برای افتتاح این تصفیه خانه هستیم.

    عوامل متعددی برای غیر منطقی بودن این جابجایی وجود دارد. مهمترین این عوامل از نظر شما چیست؟

    با توجه به مطالب ذکر شده و وجود مجوزهایی که از سازمان محیط زیست دریافت کردیم و با پشتوانه همان مجوزها، سرمایه‌گذاری زیادی در جهت نوسازی خط تولید کارخانه انجام داده‌ایم. صحبت‌هایی که راجع به جابجایی سیمان تهران صورت گرفته، کارشناسی نشده است.
    کارشناسان باید برای ارائه چنین پیشنهادی که هزینه‌های گزاف و غیرمنطقی را در بر دارد توضیحات جامع و کارشناسی ارائه کنند. ابتدا باید مشخص شود برای 12 هزار تن سیمان تولید شده توسط سیمان تهران چه جایگزینی در نظر دارند؟ بدون در نظر گرفتن مشکلات فراوان و پرداخت مبالغ هنگفت برای انتقال یک کارخانه به خارج شهر باید به این نکته مهم نیز توجه داشت، کامیون‌هایی که باید از 130 کیلومتر خارج از تهران سیمان وارد شهر کنند، خود آلودگی ایجاد می‌کنند و می‌توان گفت برای حمل و نقل این مقدار سیمان مورد نیاز تهران مشکلاتی فراتر از این مبحث به وجود می‌آید.

    به طور کلی نظر شما راجع به این مبحث چیست. آیا سیمان تهران تصمیم جدیدی برای ادامه حیات و فعالیت خود می گیرد؟

    سیمان تهران قطعا جابجایی نخواهد داشت و این مباحث به طور کلی غیر کارشناسی بوده و موجه نیست. ما تمام مباحث مربوط به محیط زیست را رعایت می‌کنیم و به قوانین این سازمان مقید هستیم. 
    از سوی دیگر با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال و افزایش تولید داخلی یکی از مهمترین عوامل راهبردی کشور محسوب می‌شود. 
    در حال حاضر در مجموعه ما 10 هزار پرسنل در حال فعالیت هستند و کماکان به فعالیت خود در جهت پیشبرد اهداف کلان اقتصاد کشور و پاکیزگی محیط زیست ادامه خواهیم داد

    برچسب ها