عصر خودرو

رشد شکننده قیمت سنگ‌آهن و فولاد جهانی

عصر بازار- به دنبال رشد قیمت کالاهای اساسی در آسیا و بازگشت ریسک‌پذیری، قیمت فولاد و سنگ‌آهن در معاملات آتی روز پنجشنبه چین مجددا افزایش یافت.

رشد شکننده قیمت سنگ‌آهن و فولاد جهانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، با وجود افزایش قیمت‌ها، تحلیلگران معتقدند به دلیل ادامه داشتن عرضه بیش از تقاضا در بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد دنیا، پایدار ماندن رشد قیمتی بسیار سخت خواهد بود.

    هر تن میل‌گرد در بورس آتی شانگهای با رشدی 3.1 درصدی 2445 یوآن ( 366 دلار) معامله شد. در بورس کالای دالیان نیز قیمت هر تن سنگ‌آهن با 1.6 درصد افزایش به 436 یوآن رسید.

    این رشد به دنبال صعود دیگر دارایی‌های ریسکی نظیر نفت و مس و سهام در روز پنجشنبه بوده که این موضوع ناشی از ترس مجدد از اثرات جهانی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بوده است.

    ریچارد لو، تحلیلگر CRU در چین اعلام کرد، معاملات آتی فولاد می‌تواند مجددا با افزایش قیمت مواجه شود هر چند تغییر چندانی در دینامیک عرضه و تقاضا دیده نمی‌شود.

    لو گفت: «رشد اخیر ناشی از جو حاکم بر بازار بوده است. بازار به تدریج از روند صعودی خود دست خواهد کشید و من انتظار دارم که یک اصلاح نزولی در بازار آتی رخ بدهد.»

    چین از سوی دیگر کشورها به ویژه آمریکا برای کاهش ظرفیت مازاد فولاد خود تحت فشار است. برآورد می‌شود ظرفیت مازاد تولید فولاد این کشور در حدود 300 میلیون تن باشد که سه برابر تولید سالانه ژاپن خواهد بود.

    صادرات ارزان فولاد چین موجب شده تا کشورهای دیگر عوارض ضد دامپینگ علیه پکن اعمال کنند. صعود اخیر قیمت فولاد در چین باعث شده تا کارخانه‌های فولاد در استان‌های شمالی چین تولید خود را افزایش دهند.

    در حالی که سیل در مرکز و جنوب چین تولیدات کارخانه‌های فولادسازی آن مناطق را کاهش داده است لو اعلام کرد تقاضا از سوی این مناطق نیز به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

    معامله‌گران اعلام کردند در میان ذخایر مملو از سنگ‌آهن در بنادر چین، فعالیت‌های معاملاتی در بازار سنگ‌آهن محدود بوده است. بر اساس گزارش TSI هر تن سنگ آهن برای تحویل فوری به بندر تیانجین چین در روز سه‌شنبه 55 دلار و 80 سنت معامله شد. به دلیل تعطیلی روز چهارشنبه در سنگاپور فرایند قیمت‌گذاری در این روز صورت نگرفته است.

    بر اساس آمار منتشر شده توسط شرکت مشاوره استیل‌هوم، میزان موجودی سنگ‌آهن وارداتی در بنادر اصلی چین با ایستادن بر قله 102.55 میلیون تنی در اول جولای، بیشترین مقدار خود را از دسامبر 2014 به ثبت رساند.

    برچسب ها