عصر خودرو

در گفت وگویی بررسی شد;

با کاهش نرخ سود بازارسهام به کدام سو می رود؟

عصر بازار- یک کارشناس بازار سهام معتقد است: کاهش نرخ سود زمینه برای رشد تولید را فراهم می کند و به نفع بازار سرمایه است.در حال حاضر به رغم کاهش نرخ سود تسهیلات به سطح ۱۸ درصد بازهم باید این نرخ کاهش یابد تا به سمت رشد تولید حرکت کنیم.

با کاهش نرخ سود بازارسهام به کدام سو می رود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، محمد‌ابراهیم قربانی‌فرید اظهار کرد:‌ در حال حاضر نباید انتظار رشد آنچنانی در بازار داشته باشیم، هنوز بنگاههای اقتصادی مشکلات قبلی را دارند. اگرچه دولت تلاش خود را در حل این مشکلات کرده است، اما این مسائل همچنان به نتیجه نرسیده که خودش را نشان دهد.

    این کارشناس بازار سهام گفت: همه شرکت‌ها در ایران با دو مشکل اساسی همراه هستند که یکی از آنها تامین منابع مالی و دیگری تهیه مواد اولیه است. مواد اولیه که در تحریم بوده و از گذشته مشکل داشته است اما به تازگی، یکی دوماهی است که سیستم بانکی بین‌المللی به این مسائل پرداخته است. اما مطمئنا تا زمانی‌که ال‌سی‌ها گشایش پیدا کنند و امورات مربوط به آن انجام شود و مواد اولیه وارد شوند به فرصت لازم است و ممکن است تا آخر تابستان و حتی بیشتر هم طول بکشد.

    او ادامه داد: تا این امورات صورت بگیرد و مواد اولیه به شرکت‌ها برسند و بعد از آن شرکت‌ها به تولید بپردازند منوط بر اینکه تامین مالی هم شده باشند، زمان‌بر است. در مجموع به نظر می‌رسد عملکرد این شرکت‌‌ها پس از پساتحریم، تا اواخر سال جاری خودش را نشان بدهد. چراکه فرصتی نبوده تا آن انتظاراتی که ما از شرکت‌ها در پساتحریم داشته‌ایم، خودش را نشان بدهد. از این رو باید شرکت‌ها تامین مالی شوند، مواد اولیه که قرار است از خارج آورده شود، وارد شوند که تولید محصولات شروع شود. البته آنطور هم که باید به این شرکت‌ها کمکی نشده است. گزارش‌های سال گذشته شرکت‌ها نیز، نشان می‌دهد سودآوری شرکت‌ها به آن حدی که مورد انتظار بود نرسیده است.

    قربانی‌فرید گفـت: اتفاقاتی که دراین چند ماه اخیر افتاده، بیشتر در رابطه با گروه‌های خودرویی بوده است. این گروه در پساتحریم اولین صنعتی بوده که به واسطه انعقاد قراردادها صعود کرده است، البته همه آنها نهایی نشده و آن چند موردی که نهایی شده، تاثیرگذار بوده است.

    این کارشناس بازار سهام معتقد است:این انتظار درست نیست که بازار همیشه مثبت باشد و سهام سودآوری داشته باشند. مگر زمانی‌که در بازار کالایی خریداری می‌شود باید همواره سود داشته باشد؟ گاهی اوقات آن کالا خراب می‌شود یا ضرر دارد. بنابراین همه امورات و کارها ضرر و زیان دارند. البته ذات بورس نیز، به همین صورت است که هم باید افزایش داشته باشد و هم کاهش. از این رو به نظرم بازار روال عادی خود را طی می‌کند و اتفاق نگران‌کننده‌ای صورت نگرفته است.

    این کارشناس بازار سهام در رابطه با کاهش نرخ سود بانکی و نرخ سود تسهیلات وتاثیر آن بر بازار سهام گفت: کاهش نرخ سود زمینه برای رشد تولید را فراهم می کند و به نفع بازار سرمایه است.در حال حاضر به رغم کاهش نرخ سود تسهیلات به سطح  18 درصد بازهم باید این نرخ کاهش یابد تا به سمت رشد تولید حرکت کنیم.

    برچسب ها