عصر خودرو

گفت‌وگوی «عصربازار» با محمود شهرضایی مدیرعامل شرکت صنعتی بهشهر؛

افزایش قیمت روغن از اول مرداد

عصر بازار- وضعیت تولیدکنندگان روغن خوراکی به اذعان بسیاری از مدیران عامل این شرکت‌ها مناسب نیست و این در حالی است که با وجود افزایش قیمت‌های جهانی این محصول و عوارض گمرکی واردات مواد اولیه آن، همچنان قیمت داخلی آن ثابت مانده و مجوز افزایش قیمت در آخرین تحولات به اول مردادماه سال جاری موکول شده است. همچنین با توجه به وضعیت این تولیدکنندگان، سهام این شرکت‌ها نیز غالبا دچار افت شده و حتی تخفیف‌های قیمت روغن نیز در فروشگاه‌ها حذف شده است.

افزایش قیمت روغن از اول مرداد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، این در حالی است که یکی از 30 شرکت تابعه شرکت بورسی توسعه صنایع بهشهر، شرکت توسعه صنعتی بهشهر است که در صنعت روغن کشی فعالیت می‌کند و برند‌های تجاری «لادن طلایی»، «بهار» و «نسترن» را عرضه می‌کند. این شرکت و کارخانه آن، با تولید سالانه 530 هزار تُن،  35 درصد نیاز بازار را پاسخ می‌دهند. برای تشریح مسائل یاد شده با «محمود شهرضایی» مدیرعامل شرکت صنعتی بهشهر به گفت‌و‌گو نشستیم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

    در حال حاضر وضعیت صنعت صنایع غذایی به ویژه روغن خوراکی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

    در حال حاضر وضعیت صنعت غذایی به ویژه روغن خوراکی مناسب نیست. به دلیل اینکه اولا بیش از یک سال است که محصولات جامد تولیدی زیان‌ده هستند. دلیل این امر نیز این است که دولت  در سال پیش محدودیت‌هایی را در واردات روغن پالم اعمال کرد و ما را مجبور شدیم که روغن پالم را از کسانی که با رانت سهمیه واردات روغن پالم را دریافت بودند خریداری کنیم. به این ترتیب این افراد که نیازی به این روغن نداشتند آن را با قیمت بالاتری به ما فروختند. پس از پایان سال پیش نیز دولت سهمیه‌ها را برداشت و عوارض گمرکی را افزایش داد. 

    همچنین دولت ما را موظف کرد که دانه داخلی را به قیمت مصوب بخریم و به قیمت بین‌المللی بفروشیم که این مهم به دلیل اینکه قیمت مصوب 50 درصد از قیمت بین‌المللی بالاتر است، موجب شد به این طریق نیز ضرر کنیم. بنابراین از ابتدای سال جاری دولت اعلام کرد که یا باید دانه را به طریقی که گفته شد خریداری کنیم یا عوارض گمرکی که افزایش چشم‌گیر داشت پرداخت کنیم. به این ترتیب عوارض گمرکی سویا از 7 درصد به 20 درصد و پالم از 10 درصد به 40 درصد افزایش یافت. علاوه بر این نرخ ارز مرجع نیز در این مدت افزایش یافت و هزینه‌های سر بار تولید نیز بالا رفت که همه این عوامل در زیان‌ده شدن صنعت تاثیرگذار بود. 

    آیا قیمت‌های جهانی روغن نیز در این مدت افزایش یافته است؟ 

    این در حالی است که علاوه بر موارد ذکر شده، قیمت جهانی روغن نیز در یک دوره زمانی افزایش یافت و بسیار بالا رفت. اما پس از آن با وجود اینکه تا حدودی قیمت‌های جهانی کاهش یافت، باز هم نسبت به مدت مشابه سال پیش شاهد افزایش 10 درصدی قیمت جهانی روغن هستیم.

    گویا تخفیف قیمت روغن نیز حذف شده است. آیا این مسئله را تایید می‌کنید و علت این امر چیست؟

    بله کلیه تخفیف‌ها در نمام شرکت‌های روغنی حذف شده است و تمام شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روغن این تخفیف‌ها را برداشته‌اند. دلیل این امر هم همانطور که گفته شد این است که از ابتدای سال جاری تقریبا تمام محصولات تولیدی زیان ده شدند و در خردادماه این تولید به طور کامل در زیان قرار گرفت. گویا شرکت‌های کوچکی بوده‌اند که همچنان تخفیف‌هایی را اعمال می‌کردند که قطعا محصولات را با ضرر می‌فروخته‌اند. نکته جالب این است که در حال حاضر حتی فروش روغن بدون تخفیف هم با زیان همراه است. تنها در یک مورد فروشگاهی محصولات ما را با تخفیف می‌فروخت که با تحقیقی که انجام شد، مشخص شد این فروشگاه از منابع خودش تخفیف‌ها را اعمال کرده و فاکتور فروش به فروشگاه بدون تخفیف بوده است.

    آیا افزایش قیمت را برای روغن در نظر گرفته‌اید؟ این افزایش قیمت از چه زمانی اعمال خواهد شد؟

    بله به دلایل ذکر شده، درخواست افزایش قیمت روغن داده شد. اما دولت با توجه به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان اعلام کرد که در نیمه این ماه مبارک افزایش قیمت را تصویب می‌کند. اما در نیمه ماه رمضان به دلیل اینکه به مردم با توجه به خریدهای ماه رمضان فشار وارد نشود، افزایش قیمت به پایان این ماه موکول شد. اما پس از این مسائل دولت بازهم افزایش قیمت را به اول مردادماه به تعویق انداخت. این مسائل در حالی است که از ابتدای سال جاری عوارض گمرکی، نرخ ارز، دستمزد و هزینه‌های سربار افزایش یافته، اما قیمت روغن ثابت مانده است. 
     
    در حال حاضر وضعیت صادرات و واردات روغن به چه ترتیبی است؟

    اکنون واردات روغن بدون مشکل انجام می‌شود اما صادرات تا سال جاری ممنوع بوده است و حالا که ممنوعیت‌ها برداشته شده، صادرات انجام نمی‌شود. به این دلیل که اولا عوارض گمرکی زیاد شده و دولت ما را مجبور کرده دانه را 10 درصد بالاتر بخریم. به این ترتیب قیمت تمام شده محصولات بیشتر از سایر کشورها تمام می‌شود و توانایی رقابت صادراتی را ندارد. همچنین بازارهای صادراتی محصولات در کشورهایی مانند افغانستان و عراق از دست رفته است و اگر صادرات راه هم بیافتد، چالش بزرگی پیش‌روی ما برای باز پس گرفتن بازارهای صادراتی پیش‌رو داریم. بازار افغانستان در حال حاضر در دست مالزی است و این کشور این بازار را با قیمت‌هایی غیر قابل رقابت در دست گرفته است. بازار کشور عراق نیز به همین ترتیب از دست ایران خارج شده است. به این ترتیب به طور تدریجی واردات دارد راه می‌افتد، چون عوارض واردات روغن پالم 40 درصد و عوارض واردات روغن خام 50 درصد است.

    وضعیت شرکت‌های بورسی تولیدکننده روغن در این شرایط به چه ترتیبی است؟ 

    در گزارش سه ماهه منتشر شده به جای 25 درصد تنها 12 درصد از سود پوشش داده شده است و در سه ماهه دوم هم قطعا از برنامه عقب خواهیم بود. البته باید منتظر ماند و دید که افزایش قیمت محصولات به چه میزانی انجام می‌شود تا آن وقت برآورد تازه‌ای از میزان سود داشته باشیم. اما در مجموع وضعیت سهام مناسب نیست و قیمت سهام از 1000 تومان به 750 تومان رسیده است.

    انتظار شما از افزایش قیمت محصولات تولیدیتان چقدر است؟  
    ما انتظار داریم که افزایش قیمت‌ها بر اساس واقعیت‌های موجود انجام بگیرد و طبق محاسبات سازمان حمایت افزایش نرخ اعمال شود و این افزایش قیمت بر اساس نرخ تورم و شرایط مملکت اتفاق نیافتد.

    برچسب ها