عصر خودرو

پرونده ای برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (۱۱۷)

در گفت‌وگو با شاهین شایان آرانی بررسی شد: گسل برگزیت در بورس لندن

عصر بازار- حدود دو هفته از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا میگذرد. این خروج که در نتیجه همه پرسی از مردم انگلستان صورت گرفت، به طور عمده حاصل آرای قشر سالخورده و جوانان زیر ۲۵ سال جامعه بریتانیا بود.

در گفت‌وگو با شاهین شایان آرانی بررسی شد: گسل برگزیت در بورس لندن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، پس از اعلام نتیجه این رفراندوم، کاهش چشمگیر ارزش پوند در سطح بین‌الملل رخ داد، شاخص بورس های مهم منطقه اروپا و حتی بورس های آمریکایی نیز روند کاهشی داشتند و سهامداران این بازارها، نوسانات شدیدی را تجربه کردند. قیمت نفت و سایر کالاهای اساسی در سطح بین الملل کاهش پیدا کرد، اما روند قیمت طلای جهانی رو به صعود گذاشت. هم اکنون نیز موجی در میان شرکتهای حاضر در بورس لندن ایجاد شده است که سهام خود را از این بورس بزرگ اروپایی که به نوعی مرکز ثقل بازارهای مالی دنیا نیز شناخته می شود، خارج کنند. در همین رابطه «عصربازار» در گفت و گو با شاهین شایان آرانی، کارشناس بین المللی بازار سرمایه به بررسی وضعیت حال و آینده بورس لندن و تاثیر نوسانات بازارهای مالی در بازار سرمایه ایران پرداخته است. در ادامه مشروح این گفت و گو آمده است. 

    خروج انگلستان از اتحادیه اروپا باعث شد که ارزش پوند کاهش چشمگیری را تجربه کند. همچنین شاخص بورس های اروپایی و قیمت کالاهای اساسی نیز روند کاهشی داشته که به طور کلی باعث زیان ده بودن در تمام بازارهای مالی اروپا شده است. دلایل ایجاد این اتفاق را چطور ارزیابی می کنید؟ 

    پدیده خروج انگلستان از اتحادیه اروپا به دلیل نارضایتی اکثریت مردم این کشور از ارتباطات سیاسی و اقتصادی با اتحادیه اروپا بود. به همین دلیل انگلستان مجبور شد به سمت ملی گرایی حرکت کند. این موضوع که بر خلاف حرکت جهانی شدن است، اولین و مهمترین اثر خود را در از دست دادن ارزش پوند نشان داد، زیرا این اتفاقات باعث شد که تمام بازیگران بازار ارز بین المللی از نگهداری پوند به هراس بیافتند و پوندهای خود را به سرعت به فروش برسانند. هم اکنون ریسک کسب و کار در انگلستان افزایش پیدا کرده است و به طور کلی انواع کسب و کار در این کشور در هاله ای از ابهام قرار دارد. 
    موضوع دیگری که در اثر این اتفاق رخ میدهد، این است که افراد و شرکت هایی که با انگلستان روابط تجاری اعم از صادرات و واردات دارند، در ادامه تجارت خود با این کشور تجدید نظر می کنند. همچنین سرمایه گذارانی که در بورس لندن وارد شدند و یا سرمایه گذاران انگلیسی که در بازار سایر کشورها سرمایه گذاری کرده اند، دچار تحولات زیادی می شوند. این تحول از آنجا ناشی می شود که با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، احکام تجاری و سرمایه گذاری نیز عوض می شود. هنگامی که ارزش پوند کاهش پیدا می کند، سهامداران این بازار احساس خطر می کنند و برای فروش سهام خود به اقدام می پردازند. این موضوع که باعث ریزش شاخص بورس لندن شده است، به این نتیجه منجر می شود که سهام این بورس، به سمت سایر بورس های اروپایی منتقل شود. اولین مقصد آنها نیز یورونکست، بورس اتحادیه اروپاست. علت خروج شرکت ها از بورس لندن، احتمال در تزلزل در قوانین این کشور است. هم اکنون بسیاری از بانک ها که در لندن شعبه داشتند، تصمیمی به کوچک سازی و یا تعطیل کردن دفاتر خود در لندن دارند. 

    روند این تزلزل در بازارهای مالی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ 

    ممکن است این وضعیت در آینده دوباره متعادل شود، اما این اتفاق بستگی به پایان یافتن تلاطم های سیاست داخلی در انگلستان دارد. تا وقتی که تلاطم های سیاسی در انگلستان وجود داشته باشد و دولت و پارلمان این کشور تدبیری نیاندیشند، تلاطم بازارهای مالی نیز به پایان نمی رسد. 

    تاثیرات این اتفاقات در بازار سرمایه ایران چگونه آشکار می شود؟

    به دلیل این که بورس ایران هنوز در عرصه های بین المللی ورود نداشته، تاثیرات مستقیمی از این تزلزل بازارهای مالی نخواهیم داشت. اما شرکتهایی که صادرات و واردات انجام می دهند، تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار می گیرند. به عبارتی تاثیرات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بر بازار سرمایه ایران، تاثیرات غیر مستقیم ناشی از نوسانات ارزی بین المللی است.

    برچسب ها