عصر خودرو

انعقاد قراردادهای بلندمدت پتروشیمی در بورس کالا؛

خیال صنایع پایین دستی راحت باشد

عصر بازار- در دنیای امروز و به واسطه پیچیدگی های زیادی که در اقتصاد، صنعت و تولید وجود دارد ایجاد یک مدیریت شفاف بر بازار معاملات کالاهای مختلف که عاری از هر گونه رانت، فرار مالیاتی و دیگر فسادهای اقتصادی باشد، ضروری به نظر می‌رسد.

خیال صنایع پایین دستی راحت باشد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، مدیریت بازار کالاهای مختلف در ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و طبق قوانین معاملات محصولاتی که مواد اولیه صنایع بزرگ و خُرد به شمار می‌رود باید از طریق بازاری شفاف به نام بورس کالا صورت گیرد. در این میان در طول تاریخ و در تمام دنیا همیشه بوده‌اند کسانی که نفع شخصی خود را بر منافع ملی و دیگر مردم کشورشان ترجیح داده‌اند. اکنون نیز تاریخ همچنان در جریان است و چنین انسان‌هایی چه در وادی سیاست و چه در عرصه اقتصاد و فرهنگ و... در کشور وجود دارند. بر این اساس طی سال های گذشته معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا با فراز و نشیب هایی همراه بوده است که در این میان می توان به تحرک هایی که سال گذشته برای خروج معاملات محصولات پتروشیمی از بورس کالا صورت گرفت، اشاره کرد. به هر حال باید در نظر داشت که ایجاد هر امکان جدید به هر حال نیازمند فراهم کردن شرایط و البته زمان است و بی شک در این راه کاستی هایی نیز وجود خواهد داشت. به گفته مصرف کنندگان محصولات پتروشیمی، یکی از مسائلی که طی سال های گذشته تولید آنها را با مشکل مواجه کرده، نبود مواد اولیه و نوسان قیمت آن بوده که این نقیصه به تازگی و با ساز و کاری که در بورس کالا برای آن تعریف شده در حال رفع است. بر این اساس شنبه هفته گذشته و پس از رایزنی های بورس کالا با شرکت های پتروشیمی انعقاد قراردادهای بلندمدت فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا فراهم شده است تا به این نیاز تولیدکنندگان کشور پاسخ داده شود.

    رفع دغدغه تامین مواد اولیه 

    از این پس دغدغه تامین مواد اولیه و تعیین شفاف قیمت‌ها از طریق انعقاد قراردادهای بلند مدت با واحدهای تولیدی در بورس کالا برطرف می شود. مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با بیان این مطلب در گفت‌وگو با «عصربازار» افزود: تعدادی از خریداران محصولات پتروشیمی به طور متناوب نیازمند تامین مواد اولیه برای چرخه تولید خود هستند و بر این اساس نوسان قیمت این محصولات و یا نبود آن می تواند در تولید آنها وقفه ایجاد کند. حامد سلطانی نژاد ادامه داد: مطابق با تفاهمی که با تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی صورت گرفت، قرار است که شرکت عرضه کننده محصولات پتروشیمی بخشی از محصول خود را در طول قرارداد بلند مدت در بازه های شش ماه یا یک‌ساله و یا حتی بیشتر بر مبنای قیمت‌های کشف شده در بورس کالا عرضه کند که شنبه پنجم تیر قرارداد بلندمدت شرکت پتروشیمی تندگویان و صنایع پایین دست بر روی محصولات پلی اتیلن ترفتالات نساجی و بطری با نرخ میانگین کشف شده در عرضه قبلی و عمومی این شرکت و جمعا به میزان 616 تن در بورس کالا انجام شد.

    او تصریح کرد: انعقاد قرارداد بلندمدت در بورس کالا علاوه بر تامین مواد اولیه تولیدکنندگان، معاملات این محصولات را به مکانی شفاف یعنی بورس کالا هدایت می کند و تمام صنایع پایین دستی به طور یکسان می توانند همان طور که در تالار پتروشیمی بر سر قیمت رقابت می کنند وارد رقابت بر سر انعقاد قراردادهای بلندمدت شوند. این در حالی است که اگر این قراردادها در مکانی غیر از بورس کالا منعقد شوند به طور قطع امکان ایجاد رانت وجود خواهد داشت.

    سلطانی نژاد درباره ساز و کار انعقاد قراردادهای بلندمدت پتروشیمی گفت: شرکت های پتروشیمی که تمایل به فروش محصولاتشان در قالب قراردادهای بلندمدت شش ماهه، یک ساله و یا بیشتر را دارند شرایط عرضه خود را اعلام می کنند و بر این اساس، قیمت میانگین موزون در آخرین عرضه عمومی آن محصول معیار عقد قرارداد خواهد بود. از طرفی اگر حجم تقاضای متقاضیان انعقاد قراردادهای بلندمدت از حجم عرضه شده در این قالب بیشتر باشد بازار رقابتی دوباره تشکیل خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: تسویه این معاملات به تحویل در مقابل پرداخت و به اصطلاح «DVP» خواهد بود به این صورت که اگر ماهانه کالا تحویل می شود، تسویه آن نیز باید در زمان تحویل آن صورت گیرد. 

    مدیر عامل بورس کالا با بیان اینکه در قراردادهای بلندمدت شرایط برای هر دو طرف خریدار و فروشنده مناسب است، تصریح کرد: از طرفی صنایع پایین دستی می توانند برای تولید خود برنامه ریزی داشته باشند و از طرف دیگر شرکت های پتروشیمی می توانند روی فروش بخشی از محصول خود در آینده و تامین نقدینگی به واسطه آن حساب باز کنند. او تاکید کرد: شرایط معاملات نیز به صورت عادلانه است و به صورتی مدیریت می شود که انحصار صورت نگیرد. بر این اساس زمان انعقاد این قراردادها اعلام عمومی می شود و تمام متقاضیان خرید محصولات پتروشیمی که شرایطی از جمله مصرف کننده این محصولات بودن را دارند می توانند در آن شرکت کنند. سلطانی نژاد در پایان تصریح کرد: مجتمع های پتروشیمی که قصد انعقاد قراردادهای بلندمدت فروش محصولاتشان را دارند باید توجه داشته باشند که انعقاد این قراردادها نباید خللی در عرضه های هفتگی شان در تالار فیزیکی بورس کالا ایجاد کند. 

    اگر قیر هم بیاید...

    غلامعلی حاجی درویشی، مدیرعامل شرکت قیر آکام نیز در گفت‌وگو با «عصربازار» با بیان اینکه انعقاد قراردادهای بلندمدت برای قیر نیز می تواند بسیار مفید باشد، تصریح کرد: هیچ تولیدکننده ای از فروش مطمئن و برنامه ریزی شده محصولش ناراضی نخواهد بود و انعقاد این قراردادها برای صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن مزیت های بسیاری خواهد داشت، وی اضافه کرد: اگر چنین قراردادهایی برای صنعت قیر کشور نیز از طریق بورس کالا عملیاتی شود هم مصرف کنندگان این کالا و هم تولیدکنندگان از آن استقبال خواهند کرد البته به شرطی که قیمت ها به صورت ماهانه کشف و به روز شود.

    در همین ارتباط مسعود میرزایی برزی، مدیرعامل اتحادیه تامین نیاز صنایع پایین دستی نیز در گفت و گو با «عصربازار» با بیان اینکه اگر پتروشیمی ها شرایط مناسبی در قراردادهای بلندمدت در نظر بگیرند، این قراردادها به نفع تولید کشور خواهد بود، خاطرنشان کرد: عقد این قراردادها به شکل مطلوب می‌تواند مشکل تولیدکنندگان را از جهت رفع دغدغه تامین مواد اولیه و نوسان های قیمت حل کند. 

    جوابی برای حامیان خروج معاملات پتروشیمی از بورس کالا

    مدیرعامل کارگزاری پگاه یاوران نوین نیز در همین ارتباط با بیان اینکه یکی از مواردی که حامیان خروج معاملات پتروشیمی از بورس کالا روی آن تاکید داشتند، دغدغه تامین مواد مواد اولیه برای صنایع پایین دستی بود، در گفت و گو با «عصربازار» افزود: اینکه اکنون بورس کالای ایران توانسته امکان عقد این قراردادهای بلندمدت را ایجاد کند پاسخی مناسب برای هواخواهان خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا خواهد بود. مهدی میرشاه محمد با تاکید بر اینکه بورس کالای ایران در مسیر توسعه ابزارهای نوین مالی برای کمک به صنایع مختلف از جمله پتروشیمی قرار دارد، گفت: قرارداد سلف موازی و گواهی سپرده کالایی به منظور استفاده از موجودی انبار مجتمع های پتروشیمی، از ابزارهایی نوین برای تامین مالی شرکت ها به شمار می رود تا بورس کالا بتواند بخشی از وظایف مرتبط با حوزه تامین مالی محول شده به بازار سرمایه از سوی مسئولان ارشد اقتصادی کشور را به دوش بکشد. به گفته میرشاه محمد، بورس کالای ایران از سال گذشته با تغییر رویکرد در تلاش است تا علاوه بر شفافیت و قانونمندی معاملات فیزیکی که از ملزومات رسیدن به سلامت اقتصادی است، شرایطی را برای شرکت ها و تولیدکنندگان در صنایع گوناگون به وجود آورد تا آنها به حضور همه جانبه در معاملات این بورس ترغیب شوند که استفاده بهینه از ابزارهای مالی و تعامل هر چه بیشتر با دست اندرکاران بازارها، از جمله این اقدامات به شمار می رود.

    رفع دغدغه ها در بازار پتروشیمی

    سرپرست فروش داخلی شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس نیز هفته گذشته در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: امضای قراردادهای بلندمدت در بورس کالا، دغدغه های چندین ساله در این بازار را برطرف می کند، علاوه براین شرکت های پتروشیمی می توانند با این اقدام محصولات خود را مطرح و برندهای بین المللی را برای خرید محصولاتشان ترغیب کنند. محمد عبدالرزاقی ادامه داد: طی سال‌های گذشته همواره یکی از نگرانی ها در بازار محصولات پتروشیمی، اطمینان نداشتن تولیدکننده و مصرف کننده برای تولید و تهیه مواد در فصل های مختلف سال بوده است. اواخر سال گذشته بحث امضای قراردادهای بلندمدت بین شرکت های پتروشیمی و صنایع پایین دست در بورس کالای ایران مطرح شد که سرانجام شنبه 5 تیر، نخستین قرارداد بلند مدت پتروشیمی در این بخش امضا شد. او اظهار کرد: نشست های بسیاری با حضور ذینفعان این صنعت برگزار شد تا موضوع انعقاد قراردادهای بلندمدت با همکاری بورس کالای ایران مرتفع شود و شرکت های پتروشیمی بتوانند با صنایع پایین دستی در بورس کالای ایران قرارداد بلندمدت امضا کنند. وی افزود: اسفند پارسال سرانجام مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرد، شرکت های پتروشیمی و صنایع پایین دستی قادرند قراردادهای بلندمدت را در بورس کالای ایران ثبت کنند.

    به گفته این مقام مسئول، شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس نشست های متعددی با مشتریان خود در رابطه با انعقاد قراردادهای بلندمدت برگزار کرد، و نخستین قرار داد بین شرکت پتروشیمی تندگویان در این زمینه با صنایع پایین دست به امضا رسید. وی تاکید کرد: شرکت های پتروشیمی مانند تندگویان می توانند با انعقاد قراردادهای بلندمدت ضمن مطرح ساختن محصولات خود، قادر می شوند برندهای بین المللی را برای خرید محصولاتشان ترغیب کنند.

    مسئول هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس افزود: براساس قرارداد امضا شده بین شرکت پتروشیمی تندگویان و صنایع پایین دستی، هم تولیدکننده و هم خریدار اطمینان دارند که در هر فصل در زمینه تولید و خرید در بازار «پلی اتیلن های ترفتالات» بطری و نساجی مشکلی نخواهند داشت. عبدالرزاقی افزود: بازار محصولات «پلی اتیلن ترفتالات گرید» بطری فصلی است که به این ترتیب در فصل گرما همیشه تقاضا برای خرید افزایش دارد، اما در فصل سرما تولیدکننده به اجبار کالای خود را انبار کرده و در نتیجه انباشت ماده اولیه خواهد داشت، اما با قرار دادهای بلندمدت تولیدکننده و مصرف کننده با شرایط بهتری از تولید و خرید روبه‌رو خواهند شد و به این ترتیب برنامه ریزی برای تولیدکننده و مصرف کننده آسان خواهد شد.
    با وجود تمام این نگاه های مثبت اما هنوز هم بیم آن می رود برخی شرکت های پتروشیمی که نفع شان در انجام معاملات این محصولات در خارج از بورس کالاست، همکاری لازم برای انعقاد قراردادهای بلندمدت را صورت ندهند و یا حتی دوباره صحبت خروج معاملات این محصولات از بورس کالا را به میان آورند.

    برچسب ها