عصر خودرو

افزایش یک دلار و ۸۹ سنتی نسبت به هفته قبل

سنگ‌آهن ایران به محدوده ۵۰ دلار نزدیک شد

عصر بازار- متال بولتن شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران را در گزارش هفتگی جدید خود ۴۸ دلار و ۶۱ سنت اعلام کرد که نشان از افزایش قیمت این کالا در بازار نسبت به هفته گذشته دارد.

سنگ‌آهن ایران به محدوده ۵۰ دلار نزدیک شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، براساس اعلام انجمن سنگ‌آهن ایران، شاخص قیمت متال بولتن برای سنگ‌آهن ایران همانند سایر شاخص‌های قیمتی این موسسه در این هفته، به دلیل همزمان شدن روز چهارشنبه با تعطیلی ملی سنگاپور، یک روز زودتر منتشر شده است.

    بر اساس اعلام متال بولتن، شاخص قیمت سنگ‌آهن‌ ریزدانه با عیار 60 درصد ایران برای تحویل در بندر کینگ‌دائو چین این هفته 48.61 دلار است؛ در حالی که از هفته‌های گذشته شاخص سنگ‌آهن ایران عقب‌گرد از کانال 60 دلاری را تجربه کرده و چند هفته‌ای در محدوده 40 دلار رو به سراشیبی بود. با این حال این روند نشان از افزایش یک دلار و 89 سنتی قیمت سنگ‌آهن ایران در هفته اخیر دارد.

    گزارش‌های جدید نشان می‌دهد سنگ‌آهن به دلیل کندی رشد صنعت فولاد چین، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 17.5 درصد کاهش یافته است. اگرچه تقاضا در اروپا و نقاط دیگر رو به رشد است اما چین که حدود 75 درصد از سنگ آهن جهانی را مصرف می‌کند و 62 درصد در تجارت جهانی 1.3 میلیارد تن سنگ آهن سهم دارد و حدود 48 درصد از فولاد جهانی را تولید می‌کند، تاثیر زیادی بر این ماده خام فولادسازی دارد.

    روند شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران حاکی از آن است که اشتهای بازار سنگ‌آهن برای سقوط سیری ناپذیر است. کارشناسان در این باره می‌گویند تولید و صادرات سنگ‌آهن ایران نیز به مانند بازار جهانی نفت در آغاز رکود اقتصادی در ایران در سال‌های 90 و 91 عملا در اوج بود و به تعبیری همین ناهمزمانی رکود و رونق در بازارهای مختلف بود که مانع از درک عمق رکود پیشاروی می‌شد. حال اما واقعیت چیز دیگری است. رکود سراسری شده است و چشم‌انداز بازارهای جهانی نیز روشن‌تر از اقتصاد ایران نیست.

    با این حال پیش از این گفته می‌شد که معدنکاران سنگ‌آهن ایران در انتظار صعود قیمت و عبور از کانال 60 دلاری نشسته‌اند که نسیم کاهش قیمت مواد معدنی پس از طوفان کاهش واردات اژدهای زرد (چین) طی این مدت بار دیگر سرنوشت قیمت سنگ‌آهن را با سقوط همراه کرده است.

    برچسب ها