عصر خودرو

آمریکا بزرگترین دارنده ذخایر نفتی جهان شد

عصر بازار- موسسه ریستاد انرژی اعلام کرد: در آخرین ارزیابی‌ صورت گرفته، آمریکا با پشت سر گذاشتن روسیه و عربستان بزرگترین ذخایر قابل برداشت جهان شده است.

آمریکا بزرگترین دارنده ذخایر نفتی جهان شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، براساس تحقیقات بین‌المللی صورت گرفته، آمریکا با پشت سر گذاشتن عربستان و روسیه به بزگترین دارنده ذخایر نفت قابل استحصال تبدیل شده است.

    موسسه ریستاد انرژی روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد: ذخایر نفت قابل برداشت آمریکا 264 میلیارد بشکه است که 8 میلیارد بشکه از روسیه و 52 میلیارد بشکه از عربستان بیشتر است.

    این موسسه که در زمینه مشاوره‌ نفتی و گازی از اعتبار قابل قبولی برخوردار است و مرکز آن در اسلو نروژ قرار دارد 3 سال پیش آمریکا را پس از روسیه و عربستان و کانادا چهارمین دارنده ذخایر نفت قابل استحصال در جهان معرفی کرده بود. نفت قابل برداشت به نفتی گفته می‌شود که به صورت فنی و یا اقتصادی قابل برداشت باشد.

    سعید ایرانی مدیر شرکت مهندسی ایرانی در سکرامنتو که یکی از شرکت‌های پیشران در حوزه میادین نفتی است، معتقد است که این مطالعه بسیار جذاب است.

    وی معتقد است که اگرچه اقتصاد ما بسیار متنوع و بزرگ است، اما همچنان نفت نقش بزرگی را در آن ایفا می‌کند.

    این افزایش ذخایر نفت قابل استحصال آمریکا اکثرا به دلیل پیشرفت فنی این کشور نظیر فناوری شکست هیدرولیک و حفاری افقی است که نفت شیل را قابل برداشت کرده و ذخایر این کشور را افزایش داده است.

    برداشت نفت شیل از مناطقی مثل داکوتای شمالی و تگزاس که از اواسط دهه 2000 میلادی آغاز شده است به آمریکا کمک کرده است، تا روند نمودار نزولی تولید نفت این کشور را تغییر دهد.

    موسسه ریستاد انرژی با دریافت اطلاعات از 60 هزار میدان نفتی در سطح جهان کل ذخایر قابل استحصال نفت در جهان را 2.1 هزار میلیارد بشکه ارزیابی کرده است و اعلام کرد، بیش از نیمی از ذخایر باقیمانده نفت قابل استحصال آمریکا نفت شیل است.

    ایالت تگزاس آمریکا به تنهایی 60 میلیارد بشکه نفت شیل را در خود جای داده است که تقریبا برابر کل ذخایر نفت مکزیک است.

    با اعلام این حجم از ذخایر نفت آمریکا کارشناسان نفتی سوالاتی را در زمینه به صرفه بودن استحصال این نفت‌ها از نظر اقتصادی مطرح‌ کرده‌ و اعلام کرده‌اند که باید دید بر چه قیمتی از نفت در بازار جهانی برداشت این ذخایر از نظر اقتصادی به صرفه خواهد بود.

    از ابتدای سال 2015 میلادی تا ابتدای ماه می سال جاری به دلیل کاهش شدید قیمت نفت و پایین ماندن قیمت این حامل انرژی 130 شرکت بزرگ نفتی و گازی در آمریکا ورشکست شده‌اند.

    برچسب ها