عصر خودرو

ماجرای بازی جدید نفت و دکل‌های حفاری

۵۰ دلار دماسنج بازار نفت شد

عصر بازار- ۵۰ دلار به دماسنج بازار نفت تبدیل شده به طوری‌که با نوسان قیمت هر بشکه نفت در محدوده ۴۹ تا ۵۰ دلار، بازی جدید بشکه‌های نفت و دکل‌ها کلید خورده است.

۵۰ دلار دماسنج بازار نفت شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، در طول چند هفته گذشته تاکنون 50 دلار به پلکان قیمت نفت خام در بازار تبدیل شده به طوری‌که قیمت طلای سیاه در محدوده 49 تا 80 دلار نوسان داشته است.

    همزمان با بالا و پایین رفتن‌های قیمت نفت خام در بازار دکل‌های حفاری نفت و گاز جهان هم به این نوسان قیمت ها واکنش نشان می‌دهند و با افزایش قیمت نفت به بشکه‌ای بیش از50 دلار تعداد دکل‌های حفاری بیکار در صنایع نفت و گاز جهان کاهش و با سقوط قیمت نفت به کمتر از 50 دلار تعدادی دکل فعال، بیکار می‌شوند.

    بر این اساس در معاملات منتهی به 24 ژوئن سال 2016 میلادی که بازار نفت با شوک جدایی انگلیس از جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا روبرو و روند صعودی قیمت نفت خام به بشکه ای بیش از 50 دلار متوقف شد تعداد دکل‌های حفاری فعال در صنایع نفت و گاز آمریکا هم کاهش یافت.

    از این رو رصد وضعیت دکل‌های حفاری در آمریکا نشان می‌دهد که تا 24 ژوئن سال جاری میلادی تعداد دکل‌های فعال حفاری نفت و گاز این کشور با سه دستگاه کاهش به 421 دستگاه رسیده و این درحالی است که حدود دو هفته قبل با اوج گیری قیمت طلای سیاه تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز این کشور افزایش یافته بود.

    در مجموع تا 24 ژوئن سال جاری میلادی تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز آمریکا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 438 دستگاه کاهش یافته و در صورتی‌که قیمت طلای سیاه در محدوده فعلی قیمتی در بازار داد و ستد شود نمی‌توان انتظار داشت که تعداد دکل‌های حفاری این کشور هم افزایش یابد.

    از سوی دیگر، همسو با کاهش تعداد دکل‌های حفاری فعال نفت و گاز آمریکا،  کاهش ذخیره سازی نفت خام برای چندمین هفته متوالی در این کشور و کاهش تولید نفت خام این کشور از مهمترین عوامل تقویت کننده نفت در بازار به شمار می‌رود به طوری‌که تا 24 ژوئن سال جاری میلادی ذخیره‌سازی نفت خام در آمریکا با کاهش 920 هزار بشکه ای به 530 میلیون و 630 هزار بشکه رسیده است.

    بر خلاف آمریکا، در کانادا با وجود نوسان‌های قیمت نفت خام در محدوده 49 تا 50 دلار تعداد دکل های حفاری نفت و گاز نه تنها کاهش نیافته که تا 24 ژوئن سال جاری با افزایشی هفت دستگاهی نسبت به روزهای قبل همراه شده است.

    از این رو تعداد دکل های فعال نفت و گاز آمریکا با 7 دستگاه افزایش در مجموع به 76 دستگاه حفاری رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هنوز تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز این کشور 59 دستگاه کمتر است.

    در سایر نقاط جهان هم رصد بازار تا می 2016 میلادی نشان می‌دهد که تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز فعال با افزایشی 9 دستگاهی به 955 دستگاه رسیده اما در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز در کل جهان 203 دستگاه کمتر شده است.

    در مجموع در شرایط فعلی و در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته میلادی تعداد700 دستگاه دکل حفاری نفت و گاز در کل جهان بیکار هستند.

    در نهایت در معاملات منتهی به 24 ژوئن سال 2016 میلادی با وجود افزایش تقاضا برای فروش نفت در بازار همزمان با ورود به فصل تابستان و افزایش مسافرت‌های تابستانی در اکثر کشورهای منطقه آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا، اما شوک و آثار روانی ناشی از جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، منجر به توقف روند روبه صعود افزایش قیمت نفت خام در بازار جهانی شده است.

    برچسب ها