عصر خودرو

مدیر عامل بورس کالای ایران تاکید کرد

عرضه پراید در بورس نیازمند اظهارنظر حقوقی

عصر بازار- چندی پیش بحث عرضه شدن پراید از طریق بورس کالا مطرح شد، مدیر عامل بورس کالای ایران به تازگی در این مورد گفته که با توجه به ابهام‌هایی که در مورد قیمت پراید وجود دارد، قرار براین است که اظهارنظر حقوقی در مورد عرضه یا عدم عرضه پراید در بورس کالا صورت بگیرد.

عرضه پراید در بورس نیازمند اظهارنظر حقوقی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حامد سلطانی‌نژاد درباره احتمال عرضه پراید در بورس کالا اظهار کرد: این‌که پراید از طریق بورس کالا عرضه شود یا خیر بستگی به قیمتش دارد، چرا که در مورد قیمت این محصول ابهام‌هایی وجود داشت و ما باید بدانیم سیستم قیمت‌گذاری آن به چه صورت است و این‌که آیا قیمت آن انعطاف دارد که بتواند در بازار ثانویه بالا و پایین شده و مورد معامله قرار گیرد.

    وی ادامه داد: در این مورد قرار شد یک اظهارنظر خوبی صورت گیرد و بعد از آن درباره‌ی پذیرش پراید تصمیم‌گیری شود.

    مدیر عامل بورس کالای ایران ادامه داد: تامین مالی شرکت‌ها به واسطه تولیدشان همچنان توسط بورس کالا می‌تواند صورت گیرد. هفته پیش اوراق پتروشیمی شیراز در بورس کالا عرضه شد و 200 میلیارد تومان تامین مالی صورت گرفت. پتروشیمی شیراز محصولاتش را در بورس کالای ایران می‌فروشد و ما می‌توانیم اطمینان خاطر از برنامه تولیدش داشته باشیم.

    سلطانی‌نژاد اضافه کرد: در مورد تولیدکننده‌هایی که محصولات‌شان را در بورس کالا عرضه نمی‌کنند اگر بتوانیم اطمینان نسبی از وضعیت تولیدشان داشته باشیم، می‌توانیم اجازه تبیین مالی از طریق اوراق سلف به آنها بدهیم.

    وی درباره‌ی رونمایی از اوراق بهادار رهنی در بازار سرمایه ایران اظهار کرد: پشتوانه قراردادهای رهنی، وام‌هایی هستند که مردم گرفتند. در دنیا برای این‌که دارایی‌های بانکی قفل نشود و نقدینگی داشته باشند از این ابزار استفاده می‌کنند، ولی در ایران جای این ابزار مالی خالی بود. به نظرم این ابزار به ارتباط بیشتر بازار پول و سرمایه کمک می‌کند.

    مدیر عامل بورس کالای ایران افزود: در دنیا نرخ‌های این اوراق در بازارهای سرمایه و بازارهای بین‌بانکی کشف شده و مورد معامله قرار می‌گیرد. نرخ این ابزار شناور است و امیدوارم ما بتوانیم آن را توسعه دهیم.

    سلطانی‌نژاد درباره‌ عضویت ایران در فدراسیون جهانی بورس‌ها توضیح داد: این فدراسیون کارگاه‌های آموزشی برای اعضای خود برگزار می‌کند و ما به عنوان عضو وابسته حق رای در WFE نداریم و در تصمیمات این فدراسیون مشارکت نمی‌کنیم ولی می‌توانیم از امکانات آن و نشست‌های تخصصی‌اش استفاده کنیم. علاوه براین در تمام جلسات رسمی و غیررسمی WFE می‌توانیم شرکت داشته باشیم و این فرصت خوبی است تا بتوانیم با بورس‌های کالای دیگر که عضو WFE هستند ارتباط برقرار کنیم.

    وی با اشاره به سال‌های گذشته که ایران در تحریم‌های اقتصادی به سر می‌برد، گفت: فضای مالی ایران تحت شرایط تحریم، فضایی بود که از بازارهای مالی دنیا نسبتا دور بود. نزدیک شدن به این فضای مالی مستلزم تبادل اطلاعات و حضور در مجامعی همچون WFE است. قطعا برای حضور در بازارهای مالی باید دیدگاه‌هایمان به آن نزدیک شود و ابزارهایی که آنها استفاده می‌کنند را اگر بتوانیم ما هم در بازار سرمایه خود جای دهیم.

    مدیر عامل بورس کالای ایران تصریح کرد: بازارهای سرمایه در کشورهای مختلف به سمت جهانی شدن می‌روند به این مفهوم که ابزارهای مالی مشترک تعریف می‌کنند و تبادل مالی را با هم گسترش می‌دهند. به نظر می‌رسد که ما هم باید به همان سمت حرکت کنیم تا عقب‌ماندگی‌مان در بازار مالی جبران شود.

    برچسب ها