عصر خودرو

اولویت سرمایه گذاری وزارت صنعت چیست؟

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی گفت: وزارت صنعت اولویت های سرمایه گذاری در صنایع مختلف را براساس مطالعات و بررسی وضعیت موجود در کشور مشخص می کند.

اولویت سرمایه گذاری وزارت صنعت چیست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، هوشنگ اطحمی کارشناس اقتصاد گفت: اولویت های سرمایه گذاری بر اساس پتانسیل های موجود کشور مشخص می کنیم برای این منظور فرصت های موجود را باید شناسایی و براساس آن برنامه ریزی کنیم تا تولید ناخالص ملی را توسعه دهیم.

    وی در ادامه افزود: امکانات موجود کشور در کوتاه مدت تغییر اساسی نخواهد کرد لذا با درنظر گرفتن ظرفیت های موجود طی برنامه ریزی بلند مدت اولویت های سرمایه گذاری کشور باید معین شود.

    اطحمی همچنین اظهار داشت: درصورتی که به طور سالیانه شاهد غیر اولویت ها باشیم به منزله این است که امکانات و پتانسیل موجود در کشور را به خوبی نشناخته ایم و از آنجایی که در یک برنامه ریزی استراتژیک بلند مدت بر اساس مطالعات و شناخت صورت می گیرد لذا نباید شاهد نوسانات سالیانه باشیم.

    وی تصریح کرد: تغییر اولویت های سرمایه گذاری در زمان بندی های کوتاه نشان دهنده عدم مطالعه دقیق بر وضعیت موجود است زیرا تغییر اولویت ها هر 10سال یک بار ایده آل به نظر می رسد.

    اطحمی درخصوص اولویت اول که به اکتشاف و استخراج معدن اختصاص دارد عنوان کرد: در صنایع معدنی دارای بزرگترین ذخایر هستیم و جزو 10 کشور اول دنیا به حساب می آییم ولی از لحاظ بهره مندی از این ذخایر وضعیت مطلوبی نداریم بنابراین جایگاه نخست سرمایه گذاری در این صنعت است.


    اولویت بعدی سرمایه گذاری اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به صنعت پتروشیمی اختصاص دارد، این کارشناس اقتصادی در این خصوص اذعان داشت: کشور ما یکی از بزرگترین صادر کنندگان نفت خام به حساب می آید و اگر بتوانیم مشتقات نفتی را با ارزش افزوده صادر کنیم می توانیم درآمدهای ارزی بیشتری را به کشور وارد کنیم .

    اطحمی درمورد سرمایه گذاری در صنایع غذایی و کشاورزی عنوان کرد: ایران امکان تولیدات کشاورزی و مشتقات کشاورزی را دارد ولی از آنجایی که با بحران کمبود آب مواجه هستیم تنها از یک سوم ظرفیت موجود می توان استفاده کرد بنابراین این بخش در اولویت های پایین سرمایه گذاری قرار می گیرد.

    برچسب ها