عصر خودرو

سعودی‌ها نخستین قربانی جنگ خودساخته نفتی;

بحران اقتصادی عربستان افزایش قیمت نفت را نوید می‌دهد

عصر بازار- کاهش رشد اقتصادی سه ماهه نخست ۲۰۱۶ عربستان که نسبت به سال گذشته به کمتر از نصف رسیده است نشان می دهد سعودی‌ها خود اولین قربانی جنگ خودساخته نفتی هستند.

بحران اقتصادی عربستان افزایش قیمت نفت را نوید می‌دهد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، ریاض در حال تبدیل شدن به اولین قربانی جنگ نفتی است که خود به راه انداخته است.

    سیاست عربستان باعث شد تا در ماه فوریه سال گذشته میلادی قیمت نفت در بازار جهانی به زیر 30 دلار در هر بشکه برسد که بسیار کمتر از کف قیمتی 65 دلاری مورد نیاز خود سعودی ها برای به صرفه بودن تولید نفت بود.

    در سه ماهه نخست سال جاری تولید ناخالص داخلی عربستان رشد 1.5 درصدی را تجربه کرد که در مقایسه با رشد 3.3 درصدی این کشور در سه ماهه نخست سال 2015 به کمتر از نصف کاهش یافت.

    این مسئله نشان می دهد که سیاست‌های ریاضتی اجرا شده از سوی دولت عربستان که با هدف مقابله با شوک پایین بودن قیمت نفت اتخاذ شدند می توانند به رکود در سطح این کشور منجر شوند.

    با توجه به بحران اقتصادی در عربستان می توان امیدوار بود که با آغاز کاهش تولید نفت از سوی این کشور، بازار شاهد افزایش بیشتر قیمت نفت باشد.

    تا پیش از این سیاست سعودی ها عرضه سیل آسا و با تمام ظرفیت نفت به بازار جهانی بود به گونه ای که در ماه های اخیر نیز دولت عربستان تأکید می کرد که حتی در صورت سقوط قیمت نفت در بازار جهانی با تمام ظرفیت به عرضه نفت ادامه خواهد داد.

    در حال حاضر عربستان با تولید 10.5 میلیون بشکه نفت در روز تولید خود را 20 درصد افزایش داده و مقامات سعودی اعلام کرده اند که تا پایان سال جاری این رقم را به 11.5 میلیون بشکه افزایش خواهند داد.

    ولیعهد عربستان نیز اعلام کرده است که تولید نفت این کشور در اوایل سال 2017 به 12.5 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

    دلیل عربستان این بود که در هر قیمتی باید از سهم خود در بازار جهانی در برابر رقبایی نظیر ایران دفاع کرده و از سوی دیگر شرکت های نفت شیل آمریکا را نیز ورشکست کند.

    اما با توجه به بحران اقتصادی کنونی در این کشور انتظار می رود در آینده نزدیک سعودی‌ها دست از این سیاست برداشته و عرضه نفت به بازار جهانی را کاهش دهند.

    این مسئله می تواند به بهبود شرایط در کشورهایی مانند ونزوئلا، الجزایر و لیبی که به شدت از کاهش قیمت نفت ضربه خوردند منجر شود.

    از سوی دیگر کاهش عرضه نفت عربستان می تواند از وقوع پیش بینی سقوط قیمت نفت به حدود 10 دلار در هر بشکه نیز جلوگیری کند.

    اخیرا گری شیلینگ، کارشناس نفتی بین المللی، پیش بینی کرد که بهبود قیمتی نفت در ماه های اخیر کوتاه مدت بوده و در آینده شاهد سقوط قیمت نفت به 10 دلار در هر بشکه خواهیم بود و بهبود اخیر قیمت نفت مربوط به آتش سوزی در کانادا و کاهش مقطعی عرضه نفت این کشور بوده است.

    برچسب ها