عصر خودرو

امکان پیش بینی قیمت ها در پایان سال وجود دارد؟

افق تیره و تار طلای سیاه

عصر بازار- بهای نفت امروز نیز کاهش یافت و انتظار می رود این روند مدتی ادامه یابد. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب در سطح ۴۹.۵ دلار و ۴۸.۲ دلار در هر بشکه قرار دارد و برخی تحلیلگران با اشاره به عوامل جدیدی که بر قیمت ها تاثیر دارند پیش بینی هایی در باره افق بازار ارائه کرده اند.

افق تیره و تار طلای سیاه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، نهادهای تحلیلگر و کارشناسان در باره افق بازار نفت دیدگاه های مختلفی ارائه کرده اند. روز گذشته اظهارات وزیر نفت عربستان در باره حرکت بازار به سمت تعادل نتوانست به رشد قیمت ها منجر شود زیرا نشانه هایی از افزایش تولید نفت در نیجریه و کانادا نمایان شده و نیز ضعف اقتصاد جهان از رشد تقاضا برای نفت خواهد کاست.

    افزایش تولید نفت در نیجریه و کانادا و توقف رشد تقاضا برای بنزین در آسیا در کنار ضعف اقتصاد جهان و رشد ارزش دلار، عواملی هستند که بر قیمت نفت فشار وارد می کنند.

    هفته قبل مقامات نیجریه اعلام کردند تولید نفت این کشور در حال افزایش است. از سوی دیگر، در لیبی احتمال افزایش تولید نفت بیشتر شده است و در آسیا پالایشگاه ها در حال ورود به دوره تعمیر و نگهداری هستند. عامل دیگری که در روزهای اخیر سبب ضعف در بازار نفت شده نگرانی در باره تبعات خروج انگلستان از اتحادیه اروپاست. این خروج به کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان و افول تقاضا برای نفت منجر خواهد شد.

    هنوز روند خروج انگلستان از اتحادیه اروپا آغاز نشده، اما کارشناسان اتفاق نظر دارند که با اجرای این برنامه لطماتی به هر دو اقتصاد وارد خواهد شد و رشد تقاضا برای نفت در جهان طی ماه های آینده کمتر از میزانی است که پیشتر تصور شده بود.

    افزایش تولید نفت در روسیه در ماه گذشته میلادی و توافق کارگران بخش نفت نروژ با دولت که اعتصاب را منتفی می کند دو عامل دیگر فشار بر قیمت نفت است.

    قیمت نفت در هفته های اخیر به دلیل بروز اختلال در عرضه نفت کانادا، چین، نیجریه، لیبی و آمریکا رشد کرده زیرا از مازاد عرضه کاسته شده است. تا قبل از برگزاری همه پرسی در انگلستان، کارشناسان معتقد بودند روند افزایش قیمت ها ادامه خواهد یافت و در پایان سال جاری میلادی قیمت نفت به بالای 60 دلار در هر بشکه خواهد رسید اما اکنون این دیدگاه دیگر مطرح نیست.

    واقعیت این است که عامل اصلی رشد اخیر قیمت نفت یعنی اختلال در عرضه، در حال از میان رفتن است و همزمان پیش بینی شده نرخ رشد اقتصاد جهان کمتر از میزانی است که چندی قبل تصور می شد. در این میان افزایش تولید از سوی روسیه، عربستان و عراق افق بازار را تیره تر کرده است.

    تحلیلگران از پیش بینی قیمت نفت در پایان سال جاری میلادی اجتناب می کنند زیرا اخیرا عوامل زیادی بر قیمت ها تاثیر گذاشته و ابهام ها در باره آینده هر گونه اظهارنظر در باره متوسط قیمت ها در پایان سال را دشوار کرده است.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها