عصر خودرو

پایگاه خبری تحلیلی فیوز آمریکا نوشت؛

عزم عربستان سعودی برای ترک اعتیاد نفتی

عصر بازار- پایگاه خبری تحلیلی فیوز آمریکا اعلام کرد، عربستان سعودی عزم خود را برای ترک اعتیاد نفتی جزم کرده است.

عزم عربستان سعودی برای ترک اعتیاد نفتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، پایگاه خبری فیوز روز سه شنبه در یادداشتی نوشت: در مقدمه برنامه پیاده سازی آرمان های اقتصادی عربستان سعودی موسوم به «افق 2030»، محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی نوشته است « ما هرگز اجازه نخواهیم داد کشورمان تحت سیطره نوسان های قیمت نفت و ناپایداری بازارهای خارجی باشد.»

    پایگاه خبری فیوز افزود، برنامه افق 2030 عربستان سعودی به دنبال حفاظت از اقتصاد در برابر نوسان های قیمت نفت است و این بحث اکنون در این کشور جا افتاده است. برنامه افق 2030 استراتژی و الگوهایی را برای برنامه جامع اصلاحات این کشور تعیین می کند.
    بنا به اعلام فیوز، این برنامه (و یک برنامه مفصل تر پنج ساله) کاهش یارانه ها، توسعه خصوصی سازی، افزایش سرمایه گذاری خارجی، خدمات دولتی کاراتر و آماده سازی شرکت ملی نفت این کشور (آرامکو) را پیش بینی می کند.
    به نوشته پایگاه خبری یاد شده، مالکیت آرامکو در عوض سرمایه گذاری در شرکت های داخلی (برای افزایش اشتغال بخش خصوصی) و خارجی، به صندوق سرمایه گذاری دولت یا صندوق سرمایه ملی عربستان سعودی واگذار شده است.
    عربستان سعودی در گذشته وابسته به مالیات شرکت ها و حق امتیاز از منابع نفتی بود، اما مالیات بر مصرف، کالاهای لوکس و زمین نیز وضع خواهد شد. دولت به دلیل سرمایه گذاری های انجام شده توسط صندوق سرمایه گذاری دولت، سود سهام سرمایه گذاری های انجام شده توسط صندوق سرمایه گذاری ملی را جمع آوری می کند.
    این پایگاه خبری اضافه کرد، عربستان سعودی قصد دارد از تله های دوره ای قیمت نفت فرار کند به طوری که وقتی قیمت ها کاهش می یابد، دیگر منابع درآمدی بتواند برنامه مخارج دولت را که نسبت به قبل منطقی تر است، اداره کند.
    این برنامه، ظرفیت تولید نفت را در سطح 12.5 میلیون بشکه در روز حفظ می کند و تولید گاز را در 10 سال آینده 2 برابر می کند، نفت خام کمتری برای تولید برق می سوزد و کارایی نیز به طور کلی افزایش می یابد.
    براساس این گزارش، برنامه های قبلی پنج ساله که سابقه آن به سال 1970 (46 سال پیش) بر می گردد، تنها به صورت لفظی از متنوع سازی اقتصاد حمایت می کرد.
    اما در عمل، هرگاه قیمت های نفت بالا می رفت، اصلاحات کنار گذاشته می شد. اصلاحات به دلایل محدود و مشخصی مانند ورود به سازمان جهانی تجارت (که در سال 2005 اتفاق افتاد) مطرح شد اما با گذشت یک دهه از آن تاریخ، بخش های غیرنفتی هنوز عقب مانده هستند.
    برنامه افق 2030 عربستان سعودی قصد جبران این عقب ماندگی را از طریق دخالت مستقیم دولت و سرمایه گذاری خارجی دارد.
    به نوشته فیوز، این ترکیب در تئوری بی عیب به نظر می رسد اما به طور عملی باید دید آیا موسسه ها و سازمان های سعودی می خواهند آن را انجام دهند یا خیر؟ پیامدهای واقعی تا سال ها مشخص نخواهند شد.

    برچسب ها