عصر خودرو

روند حرکت طلای جهانی معکوس می‌شود

عصر بازار- طلای جهانی پس از اینکه روز دوشنبه نزدیک به بالاترین قیمت دو سال اخیر صعود کرد، در معاملات روز جاری بیشتر رشد قیمت اخیرش را از دست داد.

روند حرکت طلای جهانی معکوس می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.6 درصد کاهش یافت و به 1346.60 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه به 1357.60 دلار صعود کرده بود که کمتر از یک دلار با رکورد قیمت حدود دو هفته قبل فاصله داشت.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در اوت 0.6 درصد افزایش یافت و در 1346.40 دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه 15.20 دلار یا 1.1 درصد افزایش یافت و در 1354.20 دلار بسته شد.

    به گفته وانگ تائو، تحلیلگر بازار رویترز، نمودارهای فنی نشان می دهند که هر اونس طلا برای تحویل فوری ممکن است تا سطح 1323 دلار کاهش قیمت پیدا کند زیرا موفق نشده است مقاومت در سطح 1351 دلار را بشکند.

    هر اونس نقره در اوایل معاملات بازارهای آسیا بیش از سه درصد کاهش یافت و به 19.548 دلار رسید با اینهمه در ادامه معاملات بخشی از این ضرر را جبران کرد و در 19.98 دلار معامله شد. این فلز روز دوشنبه حداکثر هفت درصد صعود کرد و برای نخستین بار در دو سال اخیر به بالای 21 دلار رسید.

    مارک تائو، مدیر تحقیقات گروه مالی وینگ فانگ هنگ کنگ با اشاره به اینکه طلا پس از همه پرسی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا افزایش قیمت قابل توجهی پیدا کرد، عقب نشینی این فلز ارزشمند در شرایط کنونی بازار را منطقی می داند.

    بر اساس گزارش رویترز، طلا از ابتدای سال 2016 تاکنون حدود 27 درصد رشد قیمت داشته است و از زمان رای انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا که بازارهای سهام جهان را به دلیل نگرانیهای اقتصادی و سیاسی سرمایه گذاران دچار ریزش سنگین کرد، هشت درصد صعود کرد.

    تقاضای سرمایه گذاران جهانی برای طلا قوی مانده و این مسئله در افزایش مستمر داراییهای صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس که تحت پشتیبانی این فلز قرار دارند، منعکس شده است. ذخایر طلای این صندوقها روز جمعه 6.6 تن افزایش یافت و به 1959.1 تن رسید که بالاترین میزان از اوت سال 2013 بود.

    تحلیلگران می گویند تصمیمات بانک مرکزی بویژه تصمیمات بانک مرکزی آمریکا عامل تاثیرگذار بر قیمت طلا خواهد بود که اغلب به عنوان پناهگاهی برای حفاظت از سرمایه در برابر ناملایمات اقتصادی و مالی به حساب می آید.

    تصمیم اخیر انگلیس برخی از بانکهای مرکزی آسیا را برای گسترش سیاستهای تسهیل پولی به شتاب واداشته در حالیکه بانک مرکزی آمریکا را برای عادی سازی نرخهای بهره دچار تردید کرده است. نرخهای بهره پایین به نفع طلاست زیرا جذابیت سرمایه گذاری در این فلز را که بازدهی ندارد، افزایش می دهد.

    حرکت صعودی پنج روزه بازارهای سهام آسیا روز سه شنبه متوقف شد و شاخص دلار آمریکا که این ارز را در برابر سبدی از شش ارز رقیب می سنجد، در 95.61 واحد ایستاد.

    در میان سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پلاتین برای تحویل فوری 1.2 درصد کاهش یافت و به 1052.25 دلار رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با 3.3 درصد کاهش، در 593.60 دلار ایستاد.

    برچسب ها