عصر خودرو

یک ماه پس از برجام رخ داد

افت ۹/ ۵ درصدی بورس در پساتوافق

عصر بازار: شاخص کل بورس تهران نخستین روز هفته را با ۳۸۹ واحد کاهش(معادل۵۹/ ۰ درصد) پشت سر گذاشت تا شاهد افت شاخص برای پنجمین روز کاری متوالی باشیم. به این ترتیب شاخص کل بازار سهام پس از گذشت یک ماه از توافق هسته‌ای ۹/ ۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. وضعیت فعلی بازار را می‌توان بر اساس کمبود نقدینگی، رکود کلی حاکم بر بازار و کاهش قیمت کالاهای جهانی تحلیل کرد.

افت ۹/ ۵ درصدی بورس در پساتوافق
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، گرچه کاهش قیمت برخی کالاها که به‌عنوان ماده اولیه بعضی از صنایع کاربرد دارند می‌تواند عامل کاهش هزینه‌های تولید برای این صنایع باشد اما رکود کلی حاکم بر اقتصاد، این صنایع را نیز با مشکل فروش مواجه کرده است. با این حال به باور برخی کارشناسان با توجه به جذابیت فعلی قیمت‌ها برای برخی معامله‌گران که برای خرید در کف قیمت‌ها کمین کرده‌اند، ممکن است شاهد تغییر شرایط بازار در هفته‌های آینده باشیم.

    نماگر بازار در انتهای معاملات روز گذشته در ارتفاع 65 هزار و 314 واحدی ایستاد. حجم معاملات با حدود 12 درصد کاهش به 05/ 297 میلیون سهم و ارزش معاملات نیز با 33 درصد کاهش به 7/ 538 میلیارد ریال رسید. نمادهای تاپیکو، شپنا، پارسان و فملی به ترتیب بیشترین تاثیر را بر افت شاخص داشتند در حالی که نمادهای بترانس و حتاید در میان معدود نمادهای سبز‌پوش دیروز با تاثیر مثبت اندک بر شاخص کل نتوانستند مانع از سقوط شاخص شوند. در اغلب نمادهای موثر بر افت شاخص کل معامله‌گران حقوقی خریدار و حقیقی‌ها فروشنده بودند.

    ایمان مقدسیان وضعیت بازار در روز شنبه را چنین تشریح کرد: افت بازار را می‌توان تحت تاثیر دو عامل کلی دانست. نخستین عامل موثر بر شرایط بازار در هفته‌های اخیر کمبود نقدینگی و جذابیت بیشتر سرمایه‌گذاری‌های کم ریسک (سپرده‌های بانکی، ‌اوراق مشارکت و...) برای فعالان اقتصادی است. دیگر عامل مهم اثرگذار بر شرایط فعلی بازار پایین آمدن قیمت نفت و قیمت فلزات جهانی است. با توجه به وابستگی شدید اقتصاد کشور به نفت و بخش قابل توجهی از بورس به قیمت‌های جهانی کالا، در صنایع بورسی مرتبط با این تحولات، شاهد کاهش شاخص بیشتری بودیم.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: به این ترتیب در کنار  یک رکود کلی در بازار و کمبود نقدینگی، همچنین عدم اشتیاق خریداران و ابهامات سیاسی در تصویب برجام،‌ در نمادهایی که مستقیما از افت قیمت کالاهای جهانی متضرر نمی‌شوند نیز شاهد کاهش قیمت بوده ایم. در این شرایط بازار بیشتر نسبت به اخبار مقطعی درباره برخی سهم‌ها واکنش نشان می‌دهد. به این ترتیب متاثر از عوامل یاد شده در هفته‌های اخیر شاهد افت شاخص کل بودیم.

    این کارشناس بازار سرمایه درباره نمادهای تاثیرگذار بر افت شاخص در روز گذشته نیز چنین توضیح داد: نمادهای نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پالایش نفت اصفهان و گسترش نفت و گاز پارسیان بیشترین اثر را بر افت شاخص کل داشتند و عامل کاهش 150 واحدی شاخص کل شدند. بررسی معاملات در نمادهای تاثیر‌گذار بر افت شاخص نشان‌دهنده حجم نسبتا کم معاملات آنها است به‌طوری که حجم معاملات نماد «پارسان» زیر حجم مبنا قرار داشت و حجم معاملات در نماد تاپیکو از حجم مبنا کمی بیشتر بود.

    مقدسیان وضعیت آینده بازار را نیز چنین پیش بینی کرد: جو فعلی بازار سهام چندان دیرپا نخواهد بود زیرا وضعیت فعلی قیمت‌ها برای خریدارانی که به خرید در کف علاقه دارند، جذابیت ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب با حضور این معامله‌گران احتمال دارد وضعیت بازار در هفته‌های آینده تغییر کند.

    فرابورس
    روز گذشته شاخص کل فرابورس 48/ 8 واحد (معادل 09/ 1 درصد) کاهش یافت تا به رقم 774 واحد برسد. به این ترتیب آیفکس در یک ماه گذشته 6/ 5 درصد کاهش یافت. نمادهای مارون،‌ ذوب و هرمز بیشترین تاثیر را بر افت شاخص کل داشتند در حالی که نماد پترول بیش از باقی نمادها بر رشد شاخص اثرگذار بود. حجم معاملات روز گذشته 7/ 119 میلیون سهم و ارزش معاملات 6/ 382 میلیارد ریال بود. در معاملات روز گذشته فرابورس نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری اعتلاء البرز برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام در پایان معاملات متوقف شد. همچنین شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با نماد معاملاتی «کاوه» 21 مرداد ماه گزارش عملکرد سه ماهه خود را منتشر کرد که نشان از پوشش 18 درصدی سود هر سهم در سه ماه ابتدای سال دارد.

     

    برچسب ها