عصر خودرو

پیش‌بینی صادرات ۵/۸ میلیون تنی فولاد در سال جاری

عصر بازار- صنعت فولاد چشم‌انداز روشنی برای سال ۹۵ دارد. افزایش صادرات فولاد ایران که برای سال ۹۵ برنامه‌ریزی شده است، می‌تواند به این صنعت پس از چند سال رکود جان تازه‌ای ببخشد.

پیش‌بینی صادرات ۵/۸ میلیون تنی فولاد در سال جاری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، پیش‌بینی‌ها درباره صادرات فولادرقمی معادل 5/8میلیون تن است که در صورت تداوم روند افزایشی قیمت فولاد، محقق خواهد شد.
    رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور درباره وضعیت صنعت فولاد و پیش‌بینی رشد قابل توجه صادرات ایران در سال 95، بارادیو سهام گفت‌وگویی داشته که می‌خوانید:
    -آیا دولت به طور مستقیم در قیمت‌گذاری محصولات فولادی نقش ایفا می‌کند؟
    دولت به طور مستقیم در قیمت‌گذاری محصولات دخالت ندارد اما بر این موضوع نظارت دارد. نظارت دولت بر حلقه‌های زنجیره فولاد است که البته برای صنعت فولاد بهتر است که دولت از این ماجرا کنار برود و قیمت‌گذاری را برعهده سیستم عرضه و تقاضا بگذارد. با انجام این کار شفافیت بیشتر شده و بهای تمام شده تحمیلی به شرکت‌های فولادی کمتر می‌شود.
    -در بعضی موارد، نظارت دولت بر قیمت‌گذاری بد هم نیست زیرا مانع سفته‌بازی می‌شود. بازار فولاد توان چنین کاری را دارد؟ در صورتی که دولت نقش خود را در قیمت‌گذاری کم کند، آیا مشکلی پیش نخواهد آمد؟
    در سال 95 بهتر است این نظارت باشد اما در سال 96 می‌توان نقش دولت را کمرنگ‌تر کرد در هر صورت ما باید به این سمت برویم که قیمت‌گذاری برعهده سیستم عرضه و تقاضا باشد، دولت باید نظارت خود را در این زمینه کم کند و عرضه و تقاضا تناسب داشته باشد.
    -آیا منظور شما بالا رفتن نرخ محصولات نیست؟ در این شرایط که رکود وجود دارد و با همین قیمت‌ها هم محصولات در انبارها مانده‌اند، آیا شما امید دارید با رشد قیمت‌ها همچنان خریداری وجود داشته باشد؟
    اگر عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت باشد، قیمت‌ها افزایش خواهد داشت و کارخانه‌های فولادی سودآوری بیشتری خواهند داشت. قیمت مواد اولیه برای شرکت‌های فولادی بالاست. قیمت این مواد باید با قیمت فروش تناسب داشته باشد این درحالی است که در شرایط فعلی این قیمت‌ها برابر هستند و سود چندانی به شرکت‌های فولادی نمی‌رسد البته شرایط این‌گونه نخواهد ماند. در سال 96 طرح گندله‌سازی وارد مدار تولید می‌شود و این موضوع منجر به فراوانی محصولات شده که آن هم سبب کاهش قیمت مواد اولیه خواهد شد و در نتیجه با کاهش بهای تمام شده روبه‌رو می‌شوند.
    پس می‌توان گفت سود این شرکت‌ها روند صعودی خواهد گرفت اما شرایط فعلی بازار فولاد و شکل قیمت‌گذاری به گونه‌ای است که تولیدکننده‌های محصولات فولادی سودی نمی‌برند.

    -آیا شرکت‌های فولادی نمی‌توانند با افزایش صادرات، سودآوری خود را بیشتر کنند؟
    انگیزه‌ها برای صادرات زیاد شده است. در برهه‌ای از زمان، قیمت‌های جهانی افزایش یافت که البته پس از آن دوباره قیمت‌ها کم شد. با این حال افزایش صادرات را خواهیم داشت. در سال 94 افزایش صادرات داشتیم که صادرات ایران به 4/2 میلیون تن رسید. در سال 95 هم این افزایش صادرات را خواهیم داشت.
    -آیا در سال 95 نسبت به سال 94 صادرات بیشتری خواهیم داشت؟
    بله. پیش‌بینی‌های ما به این شکل است که در صورت تداوم روند قیمت‌ها، صادرات فولاد ایران امسال به5/8میلیون تن خواهد رسید و با توجه به صادرات 4/2میلیون تن فولاد در سال گذشته، شاهد رشد قابل توجه صادرات خواهیم بود.
    -یعنی پیش‌بینی می‌شود قیمت جهانی فولاد افزایش داشته باشد؟
    برای سال جاری پیش‌بینی افزایش قیمت جهانی فولاد وجود ندارد اما شرایط به گونه‌ای است که همچنان برای تولیدکنندگان داخلی، صادرات به صرفه است و به همین دلیل شرکت‌ها برنامه افزایش صادرات را در دستور کار قرار داده‌اند.
    -با محقق شدن این اتفاق، سودآوری شرکت‌های فولادی بیش از گذشته می‌شود. آیا می‌توان امید داشت شرکت‌های فولادی با تعدیل مثبت سود روبه‌رو شوند؟
    اگر به 5/8 میلیون تن صادرات در سال 95 برسیم شرکت‌های فولادی سود بیشتری خواهند برد و هر شرکت بسته به پیش‌بینی که در صورت‌های مالی‌اش انجام داده، با رشد سود رویارو می‌شود اما این امر وابسته به محقق شدن صادرات 5/8میلیون تن در سال 95 است. به طور معمول شرکت‌ها سعی می‌کنند صورت‌های مالی خود را با محافظه کاری اعلام کنند تا در صورتی که به اهداف پیش‌بینی شده خود نرسیدند، مجبور نباشند تعدیل منفی کنند.

    برچسب ها