عصر خودرو

ردیابی افزایش قابل توجه حجم معاملات

در بازار آتی دیروز چه گذشت؟

عصر بازار- در بازار آتی دیروز اگرچه سررسید میانی ( آبان ماه ) با تاخیری نیم ساعته مورد مبادله قرار گرفت اما جذابیت این سررسید به قدری بود که از لحاظ بیشترین حجم معاملات پس از اسفند و دی در رتبه سوم قرار گرفته و حدود ۲۴ درصد از حجم معاملات را به خود اختصاص داد.

در بازار آتی دیروز چه گذشت؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در بازار آتی دیروز سررسیدهای اسفند و دی ، تیر ، شهریور و آبان ماه به ترتیب و یکی پس از دیگری در محدوده‌ای سبز بازگشایی شدند. قیمت‌های آتی پس از بازگشایی با ثبت سقف قیمت روزانه، راهی اهداف قیمتی پایین تر شدند، به گونه ای که با چندین نوسان ملایم نهایتا در حوالی قیمت های گشایش به کار خود پایان دادند.

    بر اساس این گزارش، اگرچه سررسید میانی ( آبان ماه ) با تاخیری نیم ساعته مورد مبادله قرار گرفت اما جذابیت این سررسید به قدری بود که از لحاظ بیشترین حجم معاملات پس از اسفند و دی در رتبه سوم قرار گرفته و حدود 24 درصد از حجم معاملات را به خود اختصاص داد. بیشترین حجم معاملات طبق روال معمول مربوط به سررسید آخر (اسفند ماه) با رقمی بالغ بر 10962 (بیش از 85 درصد معاملات) قرارداد و کمترین حجم معاملات مربوط به سررسید اول (تیر ماه) با رقمی بالغ بر 129 قرارداد (حدود 1درصد از معاملات) بود.

    از آنجایی که بخش اعظمی از معامله گران آتی سکه، نوسان‌گیرها هستند بنابراین فزونی حجم معاملات در سررسید های آخر که از دامنه نوسانات بیشتری برخوردار هستند امری منطقی است. از سوی دیگر عمده معامله گران سررسیدهای ابتدایی، پوشش دهندگان ریسک هستند که نسبت به تعداد نوسان گیرها در بازار آتی در اقلیت به نظر می‌رسد به سر می‌برند.

    با بازگشایی بازارهای جهانی، حجم معاملات طی جلسه معاملاتی دیروز به بیش از 12 هزار قرارداد رسید و رشدی معادل 33 درصد را نسبت به روز گذشته رقم زد. با تعطیلی بازارهای آمریکا به مناسبت روز استقلال، علی رغم افزایش حجم معاملات، بازار آتی از رونق چندانی برخوردار نشد به طوری که از تعداد موقعیت های باز و دامنه نوسانات، نسبت به روز قبل کاسته شد.

    پیرو نگرانی های موجود از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در کنار نااطمینانی از اقتصاد جهانی و انتشار آمار نامطلوب از اقتصاد اروپا، بهای هر انس طلا در بازارهای جهانی با 10 دلار افزایش به رقم 1351 دلار رسید. افزایش بهای طلای زرد با وجود افت قیمت دلار در بازارهای داخلی، توانست قیمت های بازار آتی را با رشد همراه سازد.
    طی هفته پیش رو رویدادهای مهمی مانند انتشار شاخص های بازار نیروی کار، خرید مدیران بخش خدمات، انتشار نتایج نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزو و انتشار گزارش ثبات مالی بانک مرکزی انگلیس می تواند با تاثیر گذاری بر شاخص دلار منجر به تحرکات بازار طلای جهانی شود. این امر با توجه به تعطیلی بازارهای داخلی در روزهای پایانی هفته زمینه ساز نوسانات بازار آتی در روزهای آغازین هفته آینده خواهد شد.

    بنا به سوابق تاریخی با اتمام ماه مبارک رمضان، انتظار می رود حجم معاملات در بازار نقدی رو به رشد نهاده و به تبع آن بازار آتی نیز از رونق محسوسی مستفیض شود. علاوه بر این، با فرارسیدن تاریخ اتمام سررسید تیر ماه ( 26 تیر) و راه اندازی قرارداد اردیبهشت ماه سال 96 طی روزهای آتی، به دلیل انتقال موقعیت‌های باز از سررسیدهای قدیمی به سررسید جدید ( اردیبهشت) توسط معامله گران، به حجم معاملات آتی سکه افزوده می‌شود و بازار دستخوش نوسانات ناشی از این نقل انتقالات می‌شود.

    برچسب ها