عصر خودرو

درخواست بخش خصوصی از بانک مرکزی درباره طلا

عصر بازار- بانک مرکزی در زمینه شمش طلا و واردات آن انحصار ایجاد کرده و تقاضای بخش خصوصی از بانک مرکزی این است که این انحصار را پایان دهد.

درخواست بخش خصوصی از بانک مرکزی درباره طلا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، رئیس هیات‌مدیره شرکت صنعتی، معدنی طلای توزلار با بیان اینکه تولید داخلی طلا در برابر مصرف داخلی بسیار کاهش پیدا کرده است، گفت:بانک مرکزی در زمینه طلا و واردات آن انحصار ایجاد کرده و تقاضای بخش خصوصی از بانک مرکزی این است که این انحصار را پایان دهد.

    مرتضی مومن‌زاده درباره تصمیم جدید شورای پول و اعتبار برای صادرات طلا با مجوز بانک مرکزی و تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: تولید داخلی طلا در برابر مصرف داخلی بسیار کاهش پیدا کرده و به همین دلیل این تصمیم در خصوص صادرات طلا، در اقتصاد طلای ایران تاثیری نخواهد داشت. چرا که سالانه 5 میلیون تن طلا به تولید می‌رسد و 10ها تنی که طلا چه به صورت مجاز یا قاچاق وارد کشور می‌شود، رقم بزرگی نیست.

    او با بیان اینکه رفع ممنوعیت صادرات طلا نقش پررنگی نمی‌تواند در اقتصاد معادن طلا داشته باشد، گفت: در رونق معادن طلا این تصمیم نقش بسزایی نمی‌تواند داشته باشد، چرا که تولیدات داخلی معمولا در بازار داخلی مصرف می‌شود و به مجوز بانک مرکزی و صادرات نمی‌رسد. زیرا ایران بیشتر واردکننده طلاست.

    مومن زاده درباره فعالیت بانک مرکزی در زمینه واردات طلا نیز تصریح کرد: بانک مرکزی در زمینه شمش طلا و واردات آن انحصار ایجاد کرده و تقاضای بخش خصوصی از بانک مرکزی این است که این انحصار را پایان دهد. از سویی انتظار داریم بانک مرکزی حداقل با این کار و برداشتن ممنوعیت صادرات به بهره‌برداران طلا این اطمینان را بدهد تا با مجوزی که به آنها داده، بهره‌برداران بدانند که کار غیرقانونی انجام نمی‌دهند. از این طریق مطمئنا می‌توان به رونق فعالیت‌های معدنی در زمینه طلا امیدوار بود.

    این محقق و پژوهشگر در حوزه تجزیه مواد معدنی پیش‌بینی کرد: با رونق معادن سرب و روی، تولید نقره بیشتر خواهد شد و در مورد طلا هم انگیزه بخش خصوصی برای فعالیت‌های طلا افزایش یافته است. انتظارم این است که اگر اوضاع اقتصادی کشور برای امنیت سرمایه‌گذاری داخلی بیشتر شود، معادن طلای بیشتری در مقطع کنونی فعال شوند.

    این کارشناس بخش معدن بیان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر چند معدن چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی یاد گرفته‌اند که چگونه طلا را به صورت بومی تولید کنند، در نتیجه اگر امنیت اقتصادی بیشتر شود، قطعا معادن طلا رونق بیشتری پیدا می‌کند. خوشبختانه مشکل منابع طبیعی در معادن طلای ایران نداریم. ضمن اینکه پتانسیل معدنکاری طلا و توسعه اکتشافات آن در ایران بسیار بالاست. اما نیازمند افزایش اکتشافات معدنی هستیم که تحقق آن، به امنیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

    رئیس هیات‌مدیره شرکت صنعتی، معدنی طلای توزلار افزود: اخیرا قیمت طلا در بازارهای جهانی رو به صعود است و احتمال اینکه دوباره قیمت طلا در بازار سرازیر شود، بسیار کم است. ممکن است رشد قیمت طلا در دنیا آرومتر شود اما حتما زاویه آن مثبت و رو به بالاست. ایران هم از این روند تاثیر می‌پذیرد و احتمال اینکه بخش خصوصی بیشتر از گذشته فعال شود، قطعی است.

    این اظهارات در حالی است که به تازگی سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به دفتر صادرات گمرک ایران اعلام کرده است که صادرات طلا، نقره و پلاتین تولید معادن داخل، پس از تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت و داشتن مجوز بانک مرکزی بلامانع است.

    3535

    برچسب ها