عصر خودرو

نگرانی تازه بانک مرکزی ژاپن چیست؟

عصر بازار- شرکت‌های ژاپنی پیش‌بینی خود را از تورم پنج ساله کاهش دادند،‌ این موضوع چشم‌انداز رئیس بانک مرکزی ژاپن را برای رسیدن به هدف تورمی ۲ درصدی در سال مالی آینده کمرنگ کرده است.

نگرانی تازه بانک مرکزی ژاپن چیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بر اساس گزارش بانک مرکزی ژاپن در روز دوشنبه، شرکت‌های ژاپنی انتظار دارند که تورم در 5 سال آینده 1.1 درصد شود که پایین‌ترین برآورد از آغاز سال 2014 بوده است. شرکت‌ها همچنین انتظار رشد قیمت 1.1 درصدی در سه سال و رشد قیمت 0.7 درصدی در یک سال را پیش‌بینی کردند.

    چشم‌انداز قیمتی در میان شرکت‌ها نشان دهنده تفاوت شدید با پیش‌بینی بانک مرکزی ژاپن در خصوص رسیدن به تورم 2 درصدی در مارس 2018 بوده است. با توجه به آمار اقتصادی اخیر که دربردارنده نشانه‌های اندکی از بهبود قبل از نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی ژاپن در 28 و 29 جولای بوده است، تورم ژاپن به سطحی بازگشته که کورودا رئیس بانک مرکزی ژاپن در آغاز برنامه محرک خود در سال 2013 با آن مواجه بود.

    یونیچی ماکینو، اقتصاددان ارشد ژاپنی در شرکت اوراق بهادار SMBC  اعلام کرد: «نشانه‌ای از تورم وجود ندارد. کورودا برای اعمال تسهیلات بیشتر تحت فشار باقی خواهد ماند.»

    بالا رفتن ارزش ین در سال 2016 احتمالا باعث کاهش سود شرکت‌های ژاپنی (به خصوص صادرکنندگان) خواهد شد و همچنین از طریق کاهش هزینه‌ کالاهای وارداتی موجب ایجاد فشارهای تورمی می‌شود. بدون تورم و تقویت سود، انتظار می‌رود رشد دستمزدها بسیار کم باشد.

    قیمت مصرف‌کننده اصلی ژاپن در ماه می 0.4 درصد کاهش داشته که کمترین سطح از آوریل 2013 بوده است.

    بانک‌های بارکلیز و جی‌پی‌مورگان در میان بانک‌هایی بودند که پیش‌بینی کرده‌اند در نشست ماه جاری و زمانی که بانک مرکزی ژاپن چشم‌انداز تورمی خود را به روز خواهد کرد، محرک‌های بیشتری را در دستور کار قرار خواهد داد.

    برچسب ها