عصر خودرو

موج حضور سرمایه گذاران خارجی به بورس رسید

عصر بازار: هرچند همزمان با اعلام برجام، گمانه زنی ها برای ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور و سرمایه گذاری شرکت ها و افراد حقیقی در بازارهای مختلف رشد یافته اما در این میان سرمایه گذاران خارجی اقبال مناسبی به بازار سرمایه داشتند و موج ورود آنها به بورس که از سال گذشته آغاز شده بود بعد از برجام افزایش یافته به نحوی که تنها در طول یک ماه گذشته ۱۲ کد سهامدار خارجی صادر شده است.

موج حضور سرمایه گذاران خارجی به بورس رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، براساس آمار هم اکنون 330 سهامدار حقیقی و 30 سهامدار حقوقی در بازار سرمایه کشور فعال هستند که از میان 330 سهامدار حقیقی خارجی 50 ایرانی مقیم خارج از کشور در بورس تهران فعال هستند.
    هرچند نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران در آبان ماه سال 1373 توسط یک شرکت آلمانی دریافت شد اما هم اکنون سرمایه گذارانی از آمریکا، انگلیس، ایتالیا، جمهوری چک، فرانسه، مولداوی، روسیه، آلمان، سوییس، چین، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، هنگ کنگ، برمودا، عراق، پاکستان، سوریه، کویت، مالزی، عمان و افغانستان نیز در بازار سرمایه کشور حضور دارند.
    همچنین بازار سرمایه دارای سهامداران حقیقی از کشورهای ایتالیا، روسیه، چین، جمهوری چک، فرانسه، مولداوی، آفریقای جنوبی، کویت، برمودا، عمان و افغانستان است.
    اما نکته قابل توجه در بازار سرمایه کشور افزایش میزان تحرک برای دریافت کد سهامدار خارجی در بازار سرمایه کشور بعد از اعلام برجام است به نحوی تنها در ماه گذشته 12 کد خارجی صادر شده است.
    البته ناگفته نماند که درخواست ورود به بازار سرمایه ایران توسط خارجی ها از سال گذشته آغاز شده بود به نحوی که براساس آمار در سال گذشته 121 کد برای سهامداران 21 کشور (انگلیس، روسیه، آلمان، سوییس، چین، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، هنگ کنگ، عراق، پاکستان، سوریه، کویت، مالزی و افغانستان)صادر شد که در این فهرست نام 25 ایرانی مقیم خارج از کشور نیز دیده می شود، صدور این میزان کد در طول عمر بازار سرمایه بی سابقه است.
    نگاهی به آمار چهار ماهه اول سال جاری نیز نشان می دهد که در این مدت حدود 50 کد برای سرمایه گذاران خارجی صادر شده که این میزان نسبت به سال های پیش از این رقم مطلوبی ارزیابی می شود.
    حامد سلطانی نژاد مدیرعامل سابق شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از تکاپوی کارگزاران برای دریافت کد سهامدار خارجی خبر داده و گفته بود: درخواست کارگزاران از ابتدای امسال برای دریافت کد سهامدار خارجی افزایش یافته به طوری که چهار اروپایی نیز در حال تکمیل مدارک خود برای دریافت کد سهامداری هستند.
    وی به تشکیل کمیته سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه خبر داد و گفت: بدون تردید با اصلاح برخی مقررات، رفع برخی محدودیت های بین المللی و راه اندازی رسمی سامانه جدید پس از معاملات، شرایط برای ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه کشورمان تسهیل خواهد یافت.
    هرچند تکاپوی خارجی ها برای حضور در بازار سرمایه کشور افزایش یافته اما نکته قابل ملاحظه اینجاست که در کنار علاقه خارجی ها برای حضور در بازار سرمایه، آیا بورس تهران آمادگی پذیرایی از این گروه ها را دارد؟
    کارشناسان می گویند برای جذب خارجی ها در بورس باید تمام بنگاه های حاضر در بازار سرمایه شاخه بین المللی خود را فعال کنند؛ علاوه بر این شرکت های بورسی باید خود را تجهیز کرده و صورت های مالی خود را به زبان انگلیسی منتشر کنند تا آمادگی لازم برای لغو تحریم ها و حضور در بورس های منطقه ای فراهم شود.
    از سوی دیگر رئیس سازمان بورس از همه ارکان بازار سرمایه خواسته مقدمات جذب سرمایه گذاران خارجی را فراهم کنند تا زمانی که تحریم ها برداشته می شود، بورس ایران آمادگی لازم را برای جذب این گروه داشته باشد و بستر مناسبی را جهت جذب سرمایه گذاران خارجی و تامین منابع مالی بین المللی فراهم نماید.
    در این میان غلامرضا سلامی کارشناس ارشد مالی با اشاره به پتانسیل بورس تهران برای جذب سرمایه گذاران خارجی، گفت: البته جذب این گروه نیاز یه ایجاد شروط و بستر لازم دارد.
    وی در خصوص ظرفیت بورس تهران برای جذب خارجی ها معتقد است که بورس تهران همواره پتانسیل جذب سرمایه گذار خارجی را دارد، زیرا اندازه بنگاه ها و جذابیت بنگاه های اقتصادی به گونه ای است که این قشر را به خود جذب می کند.
    وی با بیان اینکه صنایعی مانند نفت، گاز، فولاد، کشتیرانی، بانکداری و مخابرات از جمله صنایعی هستند که می توانند امکان جذب سرمایه گذاری خارجی را فراهم کنند، اظهار داشت: زمانی که ریسک سرمایه گذاری در بورس کاهش یافته و جلوی رانت گرفته شود، سرمایه گذار خارجی زیادی وارد بورس می شود.
    به اعتقاد سلامی، سرمایه گذار خارجی وارد بازار سرمایه نمی شود مگر آنکه موانع و تحریم ها برطرف شده و امکان جابجایی پول فراهم شود، زیرا کسی که می خواهد در بورس سرمایه گذاری کند باید اطمینان لازم را داشته باشد هر زمان که اراده کرد براساس اصول خاصی بتواند اصل و سود خود را از کشور خارج کند، در غیر این صورت وارد بازار نمی شود.
    به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، مهم ترین اقدام این است که اطمینان خاطر به سرمایه گذاران خارجی داده شود تا به راحتی بتوانند پول خود را وارد و خارج کنند و ریسک نقل و انتقال دارایی نداشته باشند به خصوص در زمانی که P/E(نسبت قیمت به عایدی) در اغلب کشورها حدود 16 بوده و در ایران 5 مرتبه است و بازار سهام برای خارجی ها می تواند بسیار جذاب باشد.

    برچسب ها