عصر خودرو

آلمان ها و اسپانیایی ها در برق منطقه ای باختر نیروگاه خورشیدی می سازند

عصر بازار- یک شرکت سرمایه گذار اسپانیایی- آلمانی، برای سرمایه گذاری ۵۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی در حوزه برق باختر اعلام آمادگی کرد.

آلمان ها و اسپانیایی ها در برق منطقه ای باختر نیروگاه خورشیدی می سازند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، شرکت برق منطقه‌ای باختر مسوولیت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق را در سه استان لرستان، مرکزی و همدان عهده دار است.
    سیاست‌های دولت و وزارت نیرو در تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر بر آن است که پنج هزار مگاوات انرژی از این دست در برنامه ششم توسعه به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شود که بخش خصوصی نیز سهم عمده‌ای در ساخت آن خواهد داشت.
    «حمید چیت چیان» وزیر نیرو پیش تر در این زمینه گفته بود: تبصره خاصی در بودجه سال 1395 درباره حمایت از استفاده از انرژی های تجدیدپذیر پیش بینی شده که مطابق این تبصره حداقل هفت هزار میلیارد ریال منابع و اعتبارات از محل عوارض متداول کشور برای انرژی های نو اختصاص خواهد یافت.
    همچنین «آرش کردی» مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر نیز ظرفیت کنونی نصب شده کشور در بخش انرژی های تجدیدپذیر را فقط یک درصد سبد انرژی برشمرد و پیش بینی کرد در افق سال 1400 ظرفیت تولید انرژی نیروگاه های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات برسد.
    استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و نو بدنبال حضور ایران در همایش بین المللی زیست محیطی پاریس فرانسه مشهور به «کاب ٢١» که از 30 نوامبر تا 11 دسامبر سال 2015 (9 تا 20 آذرماه 94) در پاریس برگزار شد، قوت گرفت.
    ایران برنامه گسترده‌ای به‌صورت داوطلبانه برای این موضوع اعلام کرده که از جمله می‌توان به بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر، افزایش بازده نیروگاه‌های حرارتی، کاهش تلفات شبکه‌های انتقال و توزیع نیروی برق، تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی و تکیه بر تولید نیروگاه‌های تولید پراکنده اشاره کرد.
    در همین پیوند، «علیرضا شیخی» مجری طرح تولید پراکنده برق باختر بیان داشت: شرکت برق منطقه ای باختر با توجه به گسترش فزاینده نیاز به انرژی برق، محدودیت منابع فسیلی، آلودگی زیست محیطی، رفع مشکل افت ولتاژ و حرکت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ، تولید برق از انرژی خورشیدی در محدوده سه استان مرکزی، همدان و لرستان را با ظرفیت بیش از 300 مگاوات با جذب سرمایه گذاری خارجی در دستور کار دارد.
    به گفته این مقام مسوول، با توجه به استعدادهای بالقوه منطقه از نظر داشتن 300 روز آفتابی در سال و وجود میانگین انرژی تابشی خورشید بر سطح منطقه (حدود 4.5 کیلوولت ساعت بر مترمربع) که بالاتر از معیارهای بین‌المللی است، زمینه مناسبی برای ساخت نیروگاه خورشیدی در منطقه وجود دارد.
    شیخی ادامه داد: براساس مذاکره های انجام شده با یک شرکت سرمایه گذار اسپانیایی- آلمانی، این شرکت برای سرمایه گذاری 50 مگاواتی نیروگاه خورشیدی در حوزه برق باختر اعلام آمادگی کرده و حتی تمایل خود را به سرمایه گذاری بیشتر در فازهای جدید و همچنین همکاری‌های بیشتر ابراز داشته است.
    وی گفت: برای تسریع در انجام اقدام‌های مربوط به ساخت نیروگاه‌های خورشیدی، سرمایه گذار خارجی برای اخذ زمین مورد نیاز به مرکز خدمات سرمایه‌گذاری و منابع طبیعی استان‌های مربوطه معرفی شده و همچنین پست‌های برق مستعد نصب نیروگاه‌های خورشیدی نیز به سرمایه گذاران پیشنهاد شده است.
    پیش تر نمایندگان شرکت چینی شانسی انرژی (Shanxi Energy) در ماه های گذشته با حضور در سازمان انرژی های نو ایران (سانا) و برگزاری جلسه با مدیران و کارشناسان این سازمان، از هدفگذاری برای ساخت 600 مگاوات نیروگاه خورشیدی (فتوولتائیک) در ایران خبر داده بودند.
    این شرکت در سال 2007 میلادی یک پروژه برقابی در ایران به ظرفیت 100 مگاوات اجرا کرده و به دنبال آن است فعالیت خود در این زمینه را با ساخت یک نیروگاه 50 مگاواتی خورشیدی در کشورمان آغاز کند.
    همچنین، شرکت هایی از ایتالیا، آلمان و اسلوواکی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشورمان اعلام آمادگی کرده و شماری از آنها نسبت به عقد قرارداد نیز اقدام کردند که از جمله مهم ترین آنها امضای تفاهمنامه همکاری صنعتی بین وزارتخانه های نیرو ایران و توسعه اقتصادی ایتالیا در تهران برای ساخت چند نیروگاه تجدیدپذیر در زمینه های زیست توده، خورشیدی و زمین گرمایی با مجموع 500 مگاوات بود.

    برچسب ها