عصر خودرو

چرا ایران‌ایر زیان می‌دهد؟

فرصت یک ساله وزارت راه برای حل مشکلات ایران‌ایر

عصر بازار- علت مشکلات ساختاری و زیان‌ده بودن شرکت هواپیمایی ایران‌ایر چیست؟ مشکل اصلی این شرکت چیست؟

فرصت یک ساله وزارت راه برای حل مشکلات ایران‌ایر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر که بزرگ‌ترین ایرلاین کشور است و سهم بالایی در ناوگان هوایی‌مان دارد به نظر می‌رسد با مشکلات ساختاری مواجه و زیان‌ده است. علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی اندیشیده شده است تا ایران‌ایر به سمت توسعه و نوسازی ناوگان و خروج از زیان‌دهی حرکت کند، گفت: همان‌طور که می‌دانید بر اساس اصل44 قانون اساسی قرار بود شرکت ایران‌ایر به بخش خصوصی واگذار شود اما به دلیل ضعف در ساختار مالی آن با وجود اینکه اقدامات لازم برای فروش این شرکت انجام شد، در نهایت بدون خریدار باقی ماند. بر این اساس وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه رسید که تغییرات بنیادی در سازمان شرکت هواپیمایی ایران‌ایر انجام دهد تا با توانمندسازی آن زمینه برای واگذاری‌اش به بخش خصوصی را فراهم کند.

    او همچنین افزود: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی از دولت یک سال فرصت گرفته است تا اقدامات لازم در جهت توانمندسازی و رفع مشکلات این ایرلاین بزرگ کشور را انجام دهد. تا آنجا که بنده مطلع هستم در این راستا اقداماتی چون نوسازی ناوگان، خرید هواپیماهای جدید و تغییر در اساسنامه و ساختارهای این شرکت در جهت چابک کردن آن در حال انجام است. امیدواریم با انجام این اقدامات این شرکت در شرایطی قرار بگیرد که در بازار فروش عرضه شود.

    رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر مشکل اصلی شرکت هواپیمایی ایران‌ایر چیست، گفت: کمبود ناوگان مساله اصلی شرکت ایران‌ایر است. این شرکت زیرساخت‌های قوی در زمینه عملیات پروازی، فنی، بازرگانی و آموزشی دارد که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرند. متاسفانه با توجه به کمبود ناوگان یا نبود ناوگان مناسب بهره‌وری ایران‌ایر بسیار پایین است. امیدواریم با تغییرات بنیادین ساختاری که قرار است وزارت راه و شهرسازی در این شرکت هواپیمایی که بیش از 50 سال قدمت دارد، ایجاد کند در نهایت سازمان ایران‌ایر با یک مدل روز دنیا به بخش خصوصی یا بخش غیردولتی واگذار شود. البته پیشنهاد کارشناسی ما بر این اساس که سهام ایران‌ایر در بورس عرضه شود و به همین جهت به‌روزرسانی مدل سازمان هواپیمایی این شرکت بر اساس واگذاری در بورس در حال طراحی است.

    او در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی زیان ایران‌ایر چقدر است عنوان کرد: یکی از دغدغه‌ها در زمینه واگذاری ایران‌ایر مساله زیان‌دهی این شرکت است. در این راستا باید دولت و وزارت راه و شهرسازی به این شرکت کمک کنند تا زمینه برای کاهش زیان‌دهی و سوددهی‌اش فراهم شود. در حال حاضر ایران‌ایر با زیان انباشته بالایی که مربوط به صندوق بازنشستگی کارکنان این شرکت بوده، مواجه است. یکی از مشکلات اصلی این شرکت این است که بار مسوولیت پرداخت حقوق بازنشستگانش بر عهده‌اش است. همین امر باعث شده تا ساختار مالی ایران‌ایر ضعف بالایی داشته باشد و در زمینه واگذاری به بخش خصوصی با چالش مواجه شود.

    عابدزاده افزود: باید دولت به این شرکت کمک کند تا صندوق بازنشستگی کارکنانش را مجزا به سازمان‌هایی چون سازمان تامین اجتماعی یا صندوق بازنشستگی کشوری واگذار کند. چرا که در این شرایط این شرکت با توجه به برداشته شدن بار سنگین تعهداتش به صندوق بازنشستگی چابک‌تر و پویاتر خواهد شد و سرمایه‌گذاری در این شرکت هواپیمایی توجیه اقتصادی خواهد داشت.

    برچسب ها