عصر خودرو

در نیمه نخست ۲۰۱۶

صادرات نفت روسیه به ۵.۵۵ میلیون بشکه در روز رسید

عصر بازار- در حالی که ایران صادرات نفت خود به اروپا را افزایش داده، صادرات نفت روسیه در مسیر ثبت رکورد در سال جاری میلادی قرار دارد و این مسئله رقابت در بازار نفت اروپا را افزایش می دهد.

صادرات نفت روسیه به ۵.۵۵ میلیون بشکه در روز رسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در حالی که ایران صادرات نفت خود به اروپا را افزایش داده، صادرات نفت روسیه در مسیر ثبت رکورد در سال جاری میلادی قرار دارد و این رقابت در بازار نفت اروپا را افزایش می دهد.

    صادرات نفت روسیه در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.9 درصد افزایش یافته و به 5.55 میلیون بشکه در روز رسیده است. تولید نفت روسیه در ماه ژوئن 1.14 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و به 10.843 میلیون بشکه در روز رسید. بر اساس آمارهای وزارت انرژی روسیه، تولید نفت این کشور از جولای 2014 تاکنون هر ماه افزایش داشته است.

    کریستوفر هاینس، رئیس بخش نفت و گاز موسسه آی بی ام ریسرچ گفت: «اگر تولید نفت ثابت بماند، احتمالا صادرات نفت روسیه در سال جاری رکورد خواهد زد...این به معنای شدت گرفتن رقابت است، به خصوص از این جهت که ایران نیز در حال ارسال نفت بیشتر به جنوب اروپاست.»

    روسیه، بزرگترین صادر کننده انرژی جهان در ماه آوریل این سیگنال را به بازار ارسال کرد که پس از ناکامی اوپک در رسیدن به توافق بر سر محدود کردن عرضه نفت، تولید و صادرات نفت خود را افزایش خواهد داد. از سوی دیگر، ایران نیز که یکی از دلایل عدم توافق اوپک بر سر محدود شدن عرضه بوده، بعد از لغو تحریم های غرب به سرعت تولید خود را افزاش داده و مشتریان خود در بازار اروپا را باز یافته است.

    در دوران تحریم نفتی ایران از سوی اروپا که از سال 2012 آغاز شد، نفت اورالز روسیه که از نظر کیفیت مشابه نفت اصلی بلند ایران بود، منتفع اصلی تحریم ها به شمار می آمد. از زمان لغو تحریم ها صادرات نفت ایران دو برابر شده و به 2.1 میلیون بشکه در روز رسیده است. صادرات نفت ایران به اروپا در ماه می به 445 هزار بشکه در روز رسید در حالی که ایران رقم قبل از وضع تحریم ها در اواسط 2012، روزانه حدود 600 هزار بشکه بود.

    آرتم کنچین، تحلیلگر نفتی در موسسه اوتکیریته فایننشال گفت: «تا جایی که به رقابت برای سهم بیشتر از بازار مربوط می شود، همه از تلاش های تولید کنندگان نفتی در خاورمیانه برای افزایش حضور خود در بازارهایی نظیر شرق و مرکز اروپا آگاه هستند... همین داستان درباره تلاش روسیه برای تقویت حضورش در بازار آسیا صادق است.»

    برچسب ها