عصر خودرو

خوش چهره:

مشکل اقتصاد با بازگو کردن مساله حل نمی شود

عصر بازار- یک تحلیلگر مسایل اقتصادی گفت: میزان اشتغال ارتباط مستقیمی با میزان تولید یا نرخ رشد اقتصادی دارد، بنابراین باید یک جریان پویای تولید وجود داشته باشد که به تبع آن اشتغال صورت گیرد.

مشکل اقتصاد با بازگو کردن مساله حل نمی شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمد خوش چهره روز دوشنبه  با تاکید بر اینکه باید اقدامات عملی در رفع بیکاری انجام شود، افزود: مشکل اشتغال تنها با بازگو کردن و داشتن دغدغه آن حل نمی شود.
    وی خاطر نشان کرد: سالهاست رهبر معظم انقلاب به تشریح اهمیت اشتغال، معیشت مردم و حل مشکل رکود پرداخته اند اما کماکان بیماری رکود و بیکاری بهبود نیافته و حتی تراکم بیکاری مشهودتر شده و گویا سیاست ها مغایر مطالبات پیش رفته است.
    وی با بیان اینکه اشتغال ریشه در فرصت های شغلی ناشی از تولید دارد و اگر تولید ملی یک کشور فعال شود، فرصت های اشتغال نیز افزایش می یابد، افزود: اینکه شاهد واردات بی رویه و حمایت نکردن از تولید ملی باشیم، مشکل بیکاری و معیشت برطرف نمی شود.
    این اقتصاددان یادآور شد: با آسیب شناسی دلایل و موانع تولید خواهیم دید که بخشی از عوامل اصلی به سیاست های اقتصادی دولت، برخی به قوانین مجلس در حوزه تولید و برخی به ضعف نظارت و کنترل در فرآیندهای تولید باز می گردد که موجب تولید با کیفیت پایین می شود.
    وی تصریح کرد: متغیر بیکاری یا اشتغال باید به کمک دولت و نظام تصمیم گیری و در راس آن، مجلس تحلیل محتوایی شود و این پدیده را به عنوان یک بحران مورد شناسایی قرار دهند.
    این تحلیلگر اقتصادی افزود: متغیر اشتغال در کنار متغیرهایی چون سرمایه گذاری، مصرف، سطح عمومی قیمت ها و تولید از متغیرهای اصلی اقتصاد محسوب می شوند که در عین حال به عنوان هدف های اقتصادی یک نظام سیاسی یا دولت به شمار می آیند.
    این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: سطح بالاتری از تولید ناخالص ملی با افزایش صادرات، افزایش درآمد و به تبع آن کاهش بیکاری، ارتقای مصرف و غیره اهداف شناخته شده اقتصادی هستند و از منظر اقتصادی متغیرهای کلان نامیده می شوند.
    وی با بیان اینکه ارتباط همه این متغیرها متاثر از تولید ملی و میزان تغییرات آن به نام نرخ رشد اقتصادی است، افزود: نمی توان در یک اقتصاد متعادل ادعای افزایش درآمد داشته باشیم اما این موضوع به افزایش سطح تولید بستگی نداشته باشد.
    این استاد دانشگاه، یکی از موانع تولید را واردات بی رویه کالا و خدماتی دانست که امکان تولید آن در داخل وجود دارد و افزود: ضرر و زیان سیل ورود کالاهای وارداتی که ضد اشتغال ملی است، باید تبیین و از وابستگی های تهدید زا که در ادبیات مدیریت تحت عنوان وابستگی های استراتژیک مطرح می شود، کاسته شود.
    این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تاکید بر آنکه قطع وابستگی ها باید مطالبه عمومی شود و اقتصاد تنها وابسته به خام فروشی نفت نشود، افزود: صنایعی مانند نساجی که در مقطعی از زمان دومین صنعت اشتغالزای کشور بود، اکنون زیر 25 درصد ظرفیت خود تولید می کنند که ناشی از مشکلات و موانع سر راه تولید است که باید شناسایی و برطرف شود.
    وی ادامه داد: ایران با توجه به بازار 80 میلیونی و تقاضاهای اجابت نشده ای که در زمینه های خوراک، پوشاک و مسکن دارد، می تواند نرخ رشد حداقل سه درصدی مستمر اولیه داشته باشد و اقداماتی مانند برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و غیره نیز مزید بر این نرخ رشدها باشد.
    این تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: در حال حاضر مسکن به عنوان یک صنعت با درصد بالای اشتغالزایی، به خواب عمیق فرو رفته است، در حالی که اگر سالانه یک و نیم میلیون واحد مسکونی تولید کنیم، بعد از 5 سال، مسکن از مرحله بحران خارج می شود.
    خوش چهره ادامه داد: در وضعیت کنونی اگر میزان صدور پروانه ها را در کل کشور ملاک محاسبه قرار دهیم، خواهیم دید که تولید مسکن به زیر 250 هزار واحد رسیده که به معنای وجود رکود سنگین در این بخش است در حالی که این بخش ارتباطی به تحریم و واردات ندارد.
    این استاد دانشگاه وجود ظرفیت تولید 75 میلیون تنی سیمان و 10 تا 13 میلیون تنی فولاد در کشور را زمینه ساز رونق در بازار مسکن دانست.
    وی علت بروز این رکود را ضعف نظارت و کنترل مجلس و دولت در خصوص قیمت زمین شهری دانست و تاکید کرد: قیمت زمین به طور غیرمتعارفی در کشور بالا رفته است به نحوی که در کلانشهرها بین 60 تا 70 درصد آورده سرمایه گذار صرف قیمت زمین می شود اما این نسبت در کشورهای پیشرفته صنعتی بین 10 تا 15 درصد است.
    مرکز آمار ایران میانگین نرخ بیکاری سال 1394 را 11 درصد اعلام کرده که این نرخ برای مردان 9.3 و زنان 19.4درصد است.
    براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال 1394 نرخ بیکاری برای افراد 10 سال سن و بیشتر است.
    همچنین در سال گذشته معادل 38.2 درصد جمعیت 10 سال سن و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته اند.
    نتایج این طرح نشان می دهد تعداد جمعیت فعال (شاغل و بیکار) در کشور 24میلیون و 701 هزار و 177 نفر است که از این تعداد 2 میلیون و 729 هزار و 92 نفر بیکار هستند.
    نرخ بیکاری برای سال 1394 در مناطق شهری کشور 12.2 و در نقاط روستایی 8.1درصد گزارش شده است.
    بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، بیکاری جوانان 15 تا 24ساله معادل 26.1 درصد است که برای مردان این گروه 22.3 و زنان 42.8درصد اعلام شده است.
    همچنین 18 درصد از شاغلان کشور در بخش کشاورزی ،32.5درصد در بخش صنعت و 49.4 درصد در بخش خدمات فعال هستند.
    بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، سهم شاغلان 15سال و بیشتر با ساعت کار معمول 49 ساعت در هفته و بیشتر 38 درصد در سال 1394 بوده که این نسبت به تفکیک جنسیت برای مردان 42.7 و زنان 13.1 درصد است.
    براساس نتایج این آمارگیری ، 9 استان کشور نرخ بیکاری تک رقمی و 22 استان نرخ بیکاری دو رقمی را در سال گذشته تجربه کرده اند.
    کمترین نرخ بیکاری را در سال گذشته استان آذربایجان شرقی با 7.3 درصد و بیشترین نرخ بیکاری را استان کهگیلویه و بویراحمد با 17.7درصد داشته است.
    همچنین 19 استان کشور دارای نرخ بیکاری بالاتر از میانگین(11درصد) هستند.

    برچسب ها