عصر خودرو

کانون توجه بازارهای داخلی تغییر کرد

انتقال دلار به کانال پایین‌تر

عصر بازار- روز گذشته کاهش نوسانات سکه، بار دیگر روند دلار را در کانون توجه‌ها قرار داد. روز یکشنبه همزمان با ثبت بهای یک میلیون و ۹۸ هزار تومان برای سکه،‌ دلار با شکستن مرز حمایتی۳ هزار و ۵۰۰ تومان، به کانال پایین‌تر رفت.

انتقال دلار به کانال پایین‌تر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در دومین روز هفته، شاخص ارزی پس از 4 روز نوسان در کانال بالاتر، با 28 تومان افت به قیمت 3 هزار و 495 تومان رسید. خارج نشدن ارز از بازار، عرضه بازارساز، پایین آمدن نرخ حواله درهم و کاهش تقاضا از جمله عواملی بودند که به ثبت این رکورد کمک کردند.

    گروه بازار پول: روز یکشنبه، نوسانات سکه از کانون تمرکز رسانه‌ها و فعالان خارج شد تا بار دیگر دلار درکانون توجه قرار بگیرد. سکه که روز شنبه رکوردی 33 ماهه را ثبت کرده و با عبور از مرز یک میلیون و 100 هزار تومان در صدر اخبار بازار قرار گرفته بود، روز یکشنبه از مرز یاد شده پایین آمد تا توجه بازیگران نسبت به آن کمرنگ‌تر شود. در دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی 4 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 98 هزار تومان رسید. با این حال، آنچه روز یکشنبه برای بازیگران بازار غیرمنتظره‌تر بود، شکسته شدن سطح حمایتی 3 هزار و 500 تومان دلار و انتقال آن به کانال پایین‌تر بود. در دومین روز هفته، شاخص ارزی پس از 4 روز نوسان در کانال 3 هزار و 500 تومان، با 28 تومان افت از این کانال به زیر کشیده شد و به قیمت 3 هزار و 495 تومان رسید. میزان افت روزانه دلار در روز یکشنبه منجر به ثبت رکورد جدیدی شد. تا پیش از این اولین روز هفته جاری، با 25 تومان افت دومین رکورد کاهشی سال 95 را در اختیار داشت، اما با 28 تومان افت دلار در روز گذشته این رکورد جا‌‌به‌جا شد و رکورد جایگاه دوم بیشترین میزان افت روزانه در سال 95 به تاریخ 13 تیر تعلق گرفت. خارج نشدن ارز از بازار داخلی، عرضه بازارساز، پایین آمدن نرخ حواله درهم و کاهش تقاضا از جمله عواملی بودند که به ثبت رکورد دلار کمک کردند. با این حال، در ساعات انتهایی روز، قیمت دلار با توجه به خریدهای معامله‌گران آتی کمی بالاتر آمد.

    نگاه‌های دو گانه

    با پایین آمدن قیمت دلار از مرز 3 هزار و 500 تومان، دو نگاه متفاوت در بازار میان معامله‌گران شکل گرفته است. یک دسته از معامله‌گران اعتقاد داشتند که قیمت دلار در صورت شکسته شدن سطح حمایتی 3 هزار و 500 تومان به کاهش بیشتر ادامه خواهد داد و به سطوح پیشین قیمت بازخواهد گشت. دلار پیش از عبور از مرز 3 هزار و 500 تومان عمدتا در بازه 3 هزار و 455 تومان تا 3 هزار و 470 تومان نوسان کرده بود. به اعتقاد این دسته، بازار در آینده با تقاضای خاصی مواجه نیست و عرضه نیز در بازار به میزان مناسبی وجود دارد. در مقابل، گروه دیگری اعتقاد دارند که تغییر کانال دلار یک تغییر موسمی بوده است و به محض آنکه عرضه بازارساز مقداری تعدیل شود، قیمت توانایی بازگشت به سطح 3 هزار و 500 تومان را خواهد داشت. به گفته آنها، بازار در شرایط حاضر به دلیل تعطیلات عید فطر در کشورهای همسایه تقاضای بیرونی ندارد و همین عامل موجب می‌شود که قیمت از این جهت تحریک نشود ولی پس از تعطیلات و با عادی شدن بازار، ورود این تقاضا قیمت را تحریک خواهد کرد. در این میان، انتظار آنها این است که معامله‌گرانی که در کانال 3 هزار و 500 تومان اقدام به خرید ارز کرده‌اند، در آینده نیز برای جبران ضرر هنگفت خود سعی کنند قیمت را به محدوده بالاتر بازگردانند.

     

    کاهش حباب سکه

    روز گذشته، بهای سکه متناسب با کاهش قیمت دلار پایین نیامد تا میزان حباب آن کاهش یابد. در دومین روز هفته، شاخص ارزی حدود 8 دهم درصد از ارزش خود را از دست داد، حال آنکه سکه تمام بهار آزادی تنها 4 دهم درصد کاهش قیمت را تجربه کرد و روی قیمت یک میلیون و 98 هزار تومان قرار گرفت.در نتیجه این موضوع میزان حباب سکه که در روز شنبه 15 هزار تومان بود، در روز یکشنبه به 10هزار تومان رسید.

    برچسب ها