عصر خودرو

پرونده ای برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا(۱۰۶)

افزایش نرخ دلار بر اثر «برگزیت» پایدار نیست

عصر بازار- یک کارشناس حوزه پولی و بانکی معتقد است: اگر افزایش نرخ دلار نسبت به یورو عامل افزایش نرخ دلار به ریال در روزهای گذشته باشد، احتمالاً با تداوم روند کاهشی دلار نسبت به یورو در دو روز اخیر، نرخ دلار در بازار داخلی نیز اندکی کاهش خواهد یافت.

افزایش نرخ دلار بر اثر «برگزیت» پایدار نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، فرخ قبادی پیرامون علت نوسانات قیمت دلار در بازار داخلی در پی «برگزیت» اظهارکرد: پس از روشن شدن نتیجه رفراندوم در انگلستان و پیروزی طرفداران خروج این کشور از اتحادیه اروپا  ارزش دلار نسبت به یورو رو به افزایش گذاشت و از روز 22ژوئن (2تیر) تا 27 ژوئن (7تیر)، نزدیک به 3 درصد گران‌تر شد. البته در روزهای بعد این روند متوقف و سپس تا حدودی معکوس شد.

    این کارشناس حوزه پولی و بانکی افزود: با این همه در روز اول جولای(11تیر)، ارزش دلار نسبت به یورو همچنان 2 درصد بیشتر از روز بعد از رفراندم بود. افزایش ارزش دلار نسبت به یورو می‌تواند یکی از دلایل افزایش قیمت دلار در بازار ایران باشد. افزایش نرخ دلار نسبت به ریال در 10  روز گذشته نیز کمتر از 2 درصد بوده است.

    او  خاطرنشان کرد: در نظام‌های ارزی «شناور آزاد»، نرخ‌های برابری (قیمت یک پول ملی به پول ملی دیگر) توسط نیروهای بازار (عرضه و تقاضا) تعیین می‌شوند. البته می‌دانیم که نظام ارزی ما، « شناور کنترل شده» است. به بیان دیگر نرخ ارز (مثلاً دلار) با توجه به عرضه و تقاضا برای دلار تعیین می‌شود، اما بانک مرکزی، در مواردی که صلاح بداند، در این بازار دخالت می‌کند.

    قبادی افزود: مثلاً اگر از دیدگاه بانک مرکزی ما قیمت دلار بیش از حد مطلوب افزایش یابد، این بانک می‌تواند با تزریق دلار به بازار، عرضه آن را بالا ببرد و افزایش قیمت ارز را مهار کند. بنابراین، در ارزیابی عوامل نوسانات دلار، باید از عملکرد بانک مرکزی آگاهی داشت که ما نداریم.

    این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مدتی بود که نرخ دلار در بازارمان کم و بیش ثابت شده بود و نوسانات قابل توجهی نداشت. اگر افزایش نرخ دلار نسبت به یورو عامل افزایش نرخ دلار به ریال بوده باشد، احتمالاً با تداوم روند کاهشی دلار نسبت به یورو در 2روز اخیر، نرخ دلار در بازار داخلی نیز اندکی کاهش خواهد یافت. در حال حاضر نیز این روند کاهش اندک قیمت‌ها در بازار ارز داخلی شاهد هستیم.

    قبادی تاکید کرد: اما ممکن است که عوامل دیگری در افزایش دلار نسبت به ریال دخیل باشند. در آن صورت، هرگاه بانک مرکزی وارد بازی نشود، ممکن است دلار در محدود جدیدی (این بار مثلاً 3500 تا 3600 تومان) نوسان داشته باشد.

    برچسب ها