عصر خودرو

نفت اوپک ۴۶.۲۷ دلار;

فاصله ۲ دلاری با بالاترین قیمت سال

عصر بازار- قیمت نفت اوپک با ۴۵ سنت افزایش به ۴۶.۲۷ دلار در هر بشکه رسید که تنها ۱.۷۵ دلار با بیشترین قیمت سال ۲۰۱۶ فاصله دارد.

فاصله ۲ دلاری با بالاترین قیمت سال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی این سازمان، پنج‌شنبه 10 تیر ماه با 45 سنت افزایش نسبت به قیمت روز قبل 46.27 دلار در هر بشکه فروخته شد.

    بر اساس آمار اوپک، این سبد نفتی روز چهارشنبه گذشته با افزایش یک دلار و 36 سنتی به 45.82 دلار در هر بشکه رسیده بود.

    سبد نفتی اوپک 20 خرداد ماه رکورد بالاترین قیمت این نوع نفت را شکست و به 48.02 دلار در هر بشکه رسید.

    به دنبال رای انگلیسی‌ها برای خروج از اتحادیه اروپا در سوم تیرماه، قیمت نفت در بازارهای جهانی در اثر شوک ناشی از این رای‌گیری به شدت سقوط کرد و نزدیک به 6 درصد از ارزش خود را از دست داد اما در هفته بعد همچنانکه تحت تاثیر رای‌گیری انگلیس بود با انتشار خبری مبنی بر احتمال اعتصاب کارگران صنعت نفت نروژ در اعتراض به دستمزد و حقوق‌های خود، به شدت افزایش یافت.

    به تدریج از شوک اولیه ناشی از رای انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا کاسته شد و تجار دوباره پول‌های خود را به بازارهای کالا تزریق کردند، این عامل و احتمال اعتصاب کارگران در نروژ و بحران در ونزوئلا سبب افزایش بیشتر قیمت‌ها شد.

    اعتصاب در نروژ می‌توانست توقف تولید بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت غرب اروپا را به دنبال داشته باشد که در نهایت با توافق طرفین منتفی شد.

    در پایان هفته گذشته نیز درحالی‌ که سرمایه‌گذاران خود را برای آغاز معاملات سه ماهه سوم آماده می‌کردند و همچنین تضعیف ارزش دلار قیمت بیشتر کالاهای اساسی را تقویت کرده بود، قیمت نفت افزایش یافت و نفت برنت بیشترین افزایش هفتگی از نیمه ماه می را ثبت کرد.

    این افزایش درحالی صورت گرفت که گزارشی مبنی بر افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای چهارمین هفته در میان 5 هفته گذشته منتشر شد که به معنای افزایش تولید بیشتر بود اما بازار چندان به گزارش اهمیت نداد چراکه علی‌رغم این افزایش تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا هنوز 300 دکل نسبت به پارسال کمتر است.

    قیمت نفت خام در سه ماهه دوم سال 2016 حدود 25 درصد افزایش ارزش را ثبت کرده است.

    کمترین قیمت نفت اوپک که تاکنون ثبت شده است به چهارشنبه 20 ژانویه برابر با 30 دیماه 94 باز می‌گردد که 22.48 دلار در هر بشکه فروخته شد که کمترین قیمت سبد نفتی اوپک از سال 2003 تاکنون نیز به شمار می‌رود.

    سبد نفتی اوپک سال 2016 را با 31.79 دلار آغاز کرد تاکنون توانسته است قیمت بالای 48 دلار را نیز تجربه کند.

    متوسط قیمت نفت اوپک در سال 2016 تاکنون 36.31 دلار در هر بشکه بوده که کمترین قیمت آن از سال 2004 به شمار می رود.

    سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات، میناس اندونزی و مِرِی ونزوئلا است.

    برچسب ها