عصر خودرو

نزاع برای بقا;

سرمایه‌گذاری عربستان در بخش انرژی چین

عصر بازار- در حالی عربستان در جنگ رقابتی برای سهم بیشتر از بازار به سمت سرمایه‌گذاری در بخش انرژی چین می‌رود که این کشور مشکلات زیاد اقتصادی دارد و سعودی‌ها با این کارها "نزاع برای بقا" می‌کنند

سرمایه‌گذاری عربستان در بخش انرژی چین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، خالد الفالح وزیر نفت عربستان گفت: این کشور به دنبال توسعه روابط و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی چین است. عربستان می‌خواهد در صنایع انرژی چین سرمایه‌گذاری کند.

    به گفته فالح این بخشی از اقدام جدی صادرکنندگان نفت جهان با مشتریان عمده دنیا است.

    فالح گفت: عربستان می‌خواهد تا سرمایه‌گذاری در صنایع انرژی چین را توسعه دهد. این صبحت‌های فالح درباره سرمایه‌گذاری در بخش انرژی چین بعد از مذاکرات وی با مقامات پکن در  اجلاس G20 بود.

    وزیر نفت عربستان گفته است: عربستان به دنبال ارتقای همکاری خود در بخش انرژی به بیشترین سطح است.

    وی  امیدوار است سرمایه‌گذاری عربستان در همه ایالت‌های چین وجود داشته باشد و این مبنایی برای رشد تجارت دوجانبه در بخش انرژی و محصولات هیدروکربنی مانند پتروشیمی بشود.

    فالح گفته است: وی می‌خواهد پروژه سرمایه‌گذاری جدید چین و روسیه در صندوق مشترکی ایجاد شود و علاقه‌مند است دو کشور در زمینه ذخیره نفت،‌معدن و توسعه صنعت انرژی تجدیدپذیر همکاری کند. جنگ تولیدکنندگان نفت برای کسب سهم بیشتر از بازار در آسیا و به ویژه در چین به عنوان دومین کشور بزرگ مصرف‌کننده نفت جهان به ویژه با بازگشت دوباره ایران به بازارهای جهانی بعد از لغو تحریم‌ها شدت بیشتری گرفته است.

    هر دو شرکت بزرگ آرامکو و سبیک عربستان سرمایه‌گذاری مشترک و پروژه‌های جدیدی در چین در دست اجرا دارند.

    در ماه ژانویه شرکت آرامکو گفت: مذاکراتی را برای سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های چین انجام می‌دهد. شرکت سبیک هم در ماه می اعلام کرد و برای راه‌ اندازی کارخانه پتروشیمی در چین به توافق رسیده است.

     این روزها عربستان با مشکلات زیاد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، سقوط بیش از 70 درصدی قیمت نفت وضعیت اسفناک اقتصادی را برای این کشور رقم زده است،‌ تا جایی که دولت مجبور شد قیمت سوخت و آب را تا دو برابر افزایش دهد و از یارانه بسیاری از کالاها بکاهد.

    کسری بودجه این کشور به رقم بی‌سابقه‌ای رسیده است،‌به طوری که بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول به 140 میلیارد دلار رسید.

    رویترز نیز امروز نوشت؛ سعودی‌ها اعلام کرده اند رشد اقتصادی سه ماهه نخست سال 2016 از 1.8 درصد سه ماهه پایانی سال 2015 به 1.5 درصد رسیده است.

    عربستان با چند بحران در حوزه اقتصادی روبرو است که مهمترین آنها کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی است.

    از سوی دیگر حدود 50 درصد از اشتغال در این کشور نیز دولتی بوده و این  کشور در پرداخت حقوق کارکنان دولتی نیز تحت فشار است.

    هزینه‌های حمله به یمن نیز شدیدا بر دوش سعودی ها سنگینی می‌کند.

    به هر حال به نظر می‌رسد عربستان از توسعه سرمایه‌گذار ی انرژی در چین بیشتر به دنبال یافتن راه چاره‌ای برای تامین کسری‌ بودجه کشورش و رفع مشکلات اقتصادی است که اکنون با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

    برچسب ها